تک کوه آهکی تفت که به شکل یک عقاب خسته در دل کویر نشسته، این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد.

یزد فردا: سی کیلومتر که مرکز شهر یزد را به سمت شهرستان تفت ترک کنیم در میانه راه عقاب سنگی را مشاهده می‌کنیم که خسته از پرواز در دل دشت کویری یزد بال هایش را در هم کشیده و  نشسته است.

عقاب کوه تفت، کوهی آهکی است که به شکل یک عقاب در کویر یزد قرار گرفته و رفته رفته به دلیل عوامل طبیعی نظیر باد و باران دچار فرسایش شده است.

محمد شریفی، استاد زمین شناسی دانشگاه یزد گفت: کوه عقاب جزئی از توده آهکی شیرکوه بوده که آهک‌ های آن در دوره کرتاسه شکل گرفته است. این رسوب‌ های آهکی بر اثر بالا آمدن گرانیت ‌های نفوذی در اواخر دوره دوم، بالا آمدگی پیدا کرده و کوه‌ های بلندتر و مرتفع شیر کوه را شکل داده است.

او افزود: فرسایش سبب شده بخش‌هایی از توده آهکی شیرکوه در دامنه ‌های غربی آن از بین برود و توده‌ های پراکنده ‌ای مانند عقاب کوه باقی بماند؛ بنابراین عقاب کوه توده آهکی بزرگ و متصل به شیرکوه بوده که پس از فرسایش طی ده‌ ها میلیون سال به شکل کنونی درآمده است.

شریفی اظهار کرد: فرسایش به صورت اتفاقی شکل ‌های زیادی را در ناهمواری‌ های سطح زمین بوجود آورده است که بعضی از آن‌ها مانند عقاب کوه برای انسان بسیار جذاب بوده و مورد توجه قرار گرفته است.

استاد زمین شناسی دانشگاه یزد افزود: خطرات طبیعی مانند زمین لرزه، فعالیت گسل‌ های منطقه و عوامل فرسایشی مانند برف و باران می‌تواند عقاب کوه را تخریب کند و شکل آن را تغییر دهد که در خوشبینانه ترین حالت تا چندین سال دیگر این اتفاق رخ نخواهد داد.

او ادامه داد: مساله مهم دخالت انسان است که می‌تواند شکل آن را تغییر دهد که امید است با هوشیاری مردم فرسایش این جاذبه‌ی کاملا طبیعی و زیبا سرعت نگیرد.

منظر طبیعی این کوه زیبا و پر ابهت، چند سالی است که به عنوان یک منظر طبیعی ارزشمند با شماره ۳۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سید مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به تشکیل جلسات متعدد برای حفاظت از عقاب کوه تفت، گفت: نتیجه گیری نهایی برای حفاظت از این کوه تاریخی پس از تشکیل کمیته فنی اداره کل میراث فرهنگی با حضور متخصصان امر انجام خواهد شد.

او افزود: این موضوع در کمیته فنی اداره کل میراث فرهنگی مطرح شده که نظرات مختلفی اعم از تزریق نوعی بتن با چسب ‌های خاص مطرح شد که نظر نهایی پس از تجمیع نظرات کارشناسان گرفته می‌شود.

عقاب کوه در سیاهی شب ناپدید می شود

عقاب کوه تفت یکی از مقاصد گردشگران در استان یزد است، این کوه منحصربه فرد را از هر طرف که بنگرید مانند یک عقاب، زیباست و باورش سخت که این اثر زیبای هنری تنها یک پدیده طبیعی حیرت انگیز است. قله اش که در واقع سر این عقاب شکوهمند است، چیزی قریب به یکصد و چهل متر از سطح زمین ارتفاع دارد.

عقاب کوه تفت درست در حاشیه جاده و در فاصله یک و نیم کیلومتری روستای زیبای اسلامیه قرار گرفته و در شب نیز جلوه‌ی خاصی به این جاده بخشیده، اما یک سالی است که کابل‌ های برق و نور افکن‌ هایی که برای نور پردازی این کوه استفاده شده به سرقت رفته و زیبایی عقاب سنگی عظیم الجثه با غروب آفتاب غروب می‌کند.

اعتباری برای نورپردازی نداریم

مهدی جمالیان، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تفت با بیان اینکه محدوده عقاب کوه تحویل دهیاری اسلامیه است، گفت: اعتباری برای نورپردازی در ردیف اعتباری مواریث فرهنگی شهرستان تفت در نظر گرفته نشده است.

او افزود: چندین سال پیش اداره میراث فرهنگی این مکان را نورپردازی کرد که متاسفانه سال گذشته نورافکن ها، کابل‌ ها و ترانس برق سرقت شد.

به سراغ دهیاری اسلامیه رفتیم، جلال الدین دهقانپور در پاسخ به سوال مبنی بر نورپردازی مجدد عقاب کوه تفت، گفت: پیگیر انجام این کار هستیم که برای به نتیجه رسیدن آن باید اداره کل میراث فرهنگی و اداره برق نیز مساعدت کنند.

او با بیان اینکه مکاتباتی با اداره برق شهرستان برای نصب ترانس برق در این محدوده انجام شده است، افزود: نورپردازی این منطقه علاوه بر نمایان شدن عقاب کوه، فضای سبز زیبای  رو به روی این کوه  را نیز جلوه گر می کند که می‌تواند استراحتگاهی برای رهگذران باشد و علاوه بر آن محلی برای استراحت گردشگرانی که برای تماشای عقاب زیبای سنگی به این منطقه سفر می کنند.

دهیار اسلامیه همچنین در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری تفت در نورپردازی منطقه همکاری نمی کند، اظهار کرد: به علت اینکه خارج از محدوده شهرستان تفت است، شهرداری تفت در نورپردازی عقاب کوه همکاری با روستای اسلامیه ندارد.

عقاب خسته کویر چشم انتظار توجه مسئولان اگر نگاهی به دامنه عقاب کوه بیاندازید سنگ‌های بزرگ و کوچک بسیاری را خواهید دید که خود را از بالادست‌ها به دامنه رسانده اند. این کوه زیبا در این چند سال دستخوش تغییر شده و تکه‌هایی از تنش جدا شده اند. کوهنورد ‌ها و زمین شناس ‌ها هم می‌گویند که حفره‌ ها و غار ‌های تن عقابکوه  بزرگتر و بزرگتر می‌شوند و رفت و آمد حیوانات، کوهنوردان و گاه بارش باران و وزش باد هم دست به دست هم داده و عقابکوه زیبا را در معرض خطر تخریب و تغییر چهره قرار داده است.

ریزش و تخریب،  برای اهالی اسلامیه سخت و ناگوار است و اهالی اش دل نگران از دست دادن این نشان ماندگار کویرند.

اگر راهی برای حفظ کردن این منظر طبیعی خارق العاده باشد امیدواریم هرچه زودتر تمهیدی برای حفظ این اثر ارزشمند و زیبای طبیعی اندیشیده شود تا عقاب خسته کویر تا سالیان سال چشم هر بیننده و مسافر‌ی را بنوازد و افراد بیشتری از این زیبایی طبیعی لذت ببرند.

منبع: جوان

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا