مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه با اشاره به اهمیت کشت گیاهان کم آبخواه از جمله زرشک در رونق کسب و کارهای مناطق روستایی ،گفت: کشاورزان و علاقه مندان به کشت این گیاه وام با بازپرداخت ۶ ساله دریافت می کنند.

یزد فردا: با توجه به محدویت منابع آبی و همچنین توسعه کشت زرشک به عنوان یکی از محصولات کم آبخواه برای حمایت از کشاورزان، این نهاد آمادگی پرداخت وام به آنها را دارد.

وی با بیان اینکه علاوه بر توزیع نهال یارانه ای خاطرنشان کرد: به ازای هر هکتار ۷۰۰ میلیون ریال وام از محل بند الف ، تبصره ۱۸ پرداخت می شود.

اختصاص چهار هکتار در ابرکوه به محصول زرشک

زارع ، با بیان اینکه هم اکنون برای دومین سال متوالی کشاورزان در کشت این گیاه فعالیت دارند ، اظهار کرد: هم اکنون چهار هکتار به کشت این محصول اختصاص دارد و پیش بینی می شود تا پایان امسال این میزان به ۱۰ هکتار افزایش یابد.

این کارشناس بخش کشاورزی تصریح کرد: این محصول به دلیل مقاوم و سازگار بودن آن با کم ‌آبی و شرایط آب و هوایی  شهرستان تلاش داریم کشاورزان را برای توسعه این محصول ترغیب و تشویق کنیم .

مسوول تولیدات گیاهی ابرکوه اضافه کرد: سال گذشته برای نخستین بار ۲.۵ تن محصول زرشک خشک از سوی یکی از کشاورزان به نام «احمد کارگر» در روستای اسدآباد دهستان اسفندآباد بخش بهمن این شهرستان برداشت شد.

وی یاد آورشد: با توجه به کم آبخواه بودن درخت زرشک ، این میزان محصول از سه هزار و ۸۰۰ مترمربع باغ برداشت شد .

زارع با بیان اینکه بایستی برای حفط منابع آب موجود بخش کشاورزی تلاش مضاعف کند ،خاطر نشان کرد: کشاورزان باید به جد برداشت آب را به صورت نوین برای تامین آب اراضی و باغ های خود مدیریت کنند.

زرشک در مقابل کم آبی مقاوم است

این مسوول با اظهار اینکه توسعه و ترویج کاشت زرشک علاوه بر اشتغال ، ارزش افزوده بالایی دارد، گفت: فصل برداشت زرشک پاییز است و اطلاعات تولید این محصول نشان می دهد که کشت آن در این شهرستان در برابر کم آبی و زمستان مقاوم است.

زارع خاطرنشان کرد: مساعد بودن شرایط آب و هوایی و همچنین اراضی و خاک مطلوب ، سبب شده است تا گیاه زرشک با کیفیت عالی در این شهرستان تولید شود.

از لجاظ طب سنتی این گیاه علاوه بر زیبایی شکوفه های خوشه ای آن در اواخر بهار و اوایل تابستان، در فصل پاییز نیز دانه های خوش رنگ آن چشم ها را خیره می کند و کاملا مقرون به صرفه است و به دلیل داشتن ویتامین سی(C) ، خواص آنتی بیوتیکی و ضد سرطانی و پایین آورنده قند و کلسترول خون بسیار ارزشمند است و حتی شاخه، ریشه، برگ، پوست و میوه و آب میوه آن برای درمان بسیاری از بیماری ها موثر است.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافته است و آب مورد نیاز این میزان اراضی از ۶۴۸حلقه چاه و ۱۳ رشته قنات تامین و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی از این طریق تولید می کنند.

 ۴۰ درصد اشتغال شهرستان ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار  و ۵۰۰ خانوار در این زمینه فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

آیین نامه اجرایی بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۹

هیات وزیران آیین نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور را با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد از طریق کمک های فنی و اعتباری تصویب کرد.

براساس این آیین نامه، سازمان برنامه و بودجه کشور می‌تواند بخشی از اعتبا این آیین‌نامه اجرایی را جهت اجرای برنامه‌های تحریک تقاضای داخلی برای کالاهای مصرفی بادوام، واسطه‌ای و سرمایه‌ای تولید داخل با اولویت تحریک تقاضا بر روی زنجیره ارزش تولید حسب پیشنهاد دستگاه اجرایی، براساس دستورالعمل مشترکی که توسط سازمان، دستگاه‌های اجرایی و بانک مرکزی تهیه می‌شود، صرف کند.

همچنین سازمان برنامه و بودجه مجاز است به منظور تسهیل تامین وثایق لازم برای اجرای برنامه‌های موضوع این آیین‌نامه اجرایی، بخشی از اعتبار این آیین‌نامه اجرایی را برای افزایش سرمایه صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری، صندوق بیمه کشاورزی و صندوق‌های حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و عشایری مشارکت‌کننده در برنامه‌های یادشده صرف کند.

منبع: ایرنا

 
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا