مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد از پیدا شدن ورودی سه پایاب جدید قنات در بافت تاریخی یزد خبر داد.

یزد فردا: سید مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: دیروز دو پایاب جدید در محله کوشکنو و در پشت خانه لاری‌ها هنگام کف سازی پیدا شد، ولی ارتباطی با خانه لاری‌ها ندارد، زیر این خانه عبور کرده و در یک کوچه باریک نزدیک به آسیاب وزیر باز می‌شود.

او با بیان اینکه این دو پایاب یا یک رشته فرعی قنات زارچ و یا مرتبط با شاخه شیرین این قنات است، افزود: تنها گوشه‌ای از سقف ورودی این پایاب باز است و هنوز کاملا باز نشده و نمی‌توان اطلاعات بیشتری از آن داد. تا چند روز آینده که امکان ورود آن باشد اطلاعات بیشتری از آن استخراج خواهیم کرد.

پایابی منحصر به فرد در میدان وقت الساعه یزد

فاطمی با بیان اینکه در جریان وجود پایاب قنات زارچ در میدان وقت الساعه بودیم، اما جای دقیق آن را نمی دانستیم، اظهار داشت: این پایاب با دیگر پایاب‌های شهر یزد متفاوت است، به طوریکه یک پایاب از روی پایاب دیگری به صورت ضربدری رد می‌شود و در نهایت هر دو پایاب به یک رشته قنات ختم می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد افزود: یک پایاب از وقت الساعه می‌گذرد به سمت راه آب شیرین قنات زارچ و دیگری از خانه مجاور آن می‌گذرد، دسترسی به این دو پایاب از دو مسیر انجام می‌شود که یک ورودی عمومی در میدان وقت الساعه و یکی در داخل خانه که خصوصی است.

او ادامه داد: نکته قابل توجه این است که می‌توانستند دو پایاب را به یکدیگر متصل کنند، اما به دلیل اینکه راه پایاب خصوصی به عمومی متصل می‌شد دسترسی آن از یکدیگر جدا شده است که با این کار امنیت خانه را حفظ کردند.

فاطمی افزود: این سه پایاب حدود ۹۰ سال است که بلا استفاده مانده که ممکن است به دلیل خشک شده شاخه شیرین قنات زارچ به دلیل عدم کاربری آن‌ها را پر کرده باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه قنات زارچ دارای دو رشته شور و شیرین است، افزود: بیشترین تحقیقات قنات زارچ بر روی شاخه شور انجام شده است چراکه شاخه شیرین در دهه چهلم میلادی تا به الان خشک شده است.
منبع: جوان

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا