این پارک با مساحتی تقریبا ۸۱ هزار هکتار در نزدیکی منطقه حفاظت شده سیاه کوه قرار دارد. قسمتی از این پارک در استان اصفهان و قسمتی دیگر در استان یزد قرار گرفته است.

یزد فردا: این پارک دارای طبیعتی بکر و دست نخورده است و گونه‌های متنوع جانوری در آن زندگی می‌کنند. این پارک  به دلیل دور بودن از مناطق مسکونی و محفوظ ماندن از خطر وجود شکارچیان غیر قانونی از ناشناخته‌ترین پارک‌های جهان است.

پارک ملی سیاه کوه اردکان یزد

در حال حاضر در این منطقه ۱۹ گونه پستاندار زندگی می‌کنند که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان از یوزپلنگ و کاراکال نام برد. شغال، روباه و یوزپلنگ آسیایی، خرگوش، خارپشت و کفتار از حیوانات دیگری هستند که در این پارک وجود دارند.

قوچ و میش بیشتر در ارتفاعات پارک و جیبرها که همان غزال‌های ایرانی هستند بیشتر در دشت‌ها زندگی می‌کنند. خوشبختانه تعداد آن‌ها هم روز به روز در حال بیشتر شدن است.

علاوه بر پستاندران، در این پارک ۳۴ گونه پرنده هم دیده و شناسایی شده‌اند. کبک، چکاوک، انواع گنجشک‌ها، شاهین و هوبره در این پارک زندگی می‌کنند. متاسفانه هوبره‌ها و شاهین در خطر انقراض هستند.

همچنین این پارک دارای گونه‌های شاخص گیاهی است. طبق تحقیقات ۴۷ گونه مختلف گیاهی در این پارک وجود دارد از جمله آویشن و گل زوفا.

این پارک متشکل از دشت و مناطق مرتفع بوده. دمای هوا در این منطقه هم بسیار متغیر است، به طوری کلی فصل زمستان در این منطقه فصلی سرد و خشک و فصل تابستان آن گرم و خشک است.

هر سال به طور متوسط ۴۸ میلی متر ریزش باران در آن وجود دارد که بیشترین مقدار آن در فصل زمستان و در ماه دی اتفاق می‌افتد. متاسفانه رودخانه دائمی در این منطقه وجود ندارد. کمبود آب مشکل جدیی در این پارک به شمار می‌رود.

البته در این چند سال اخیر برای رفع این مشکل آب انبارهایی توسط محیط زیست استان یزد ساخته شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا