رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تفت گفت:درختان کهنسال استان "میراث جاودان پایداری در کویر" محسوب می‌شوند.

یزد فردا: مهدی جمالیان، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تفت گفت: "میراث جاودان پایداری در کویر"درختان کهنسال استان یکی از مهمترین قابلیت‌های جذب گردشگران طبیعی و ترویج صنعت اکوتوریسم محسوب می‌شوند.

او افزود: درختان دیر زیست یزد، جز مهمترین ذخایر ژنتیکی گیاهی هستند که ارزش شناخت و حفظ این منابع از نظر ملی و تاریخ طبیعی با حفظ ابنیه تاریخی برابری می‌کند.

مهدی جمالیان، ادامه داد: این درختان به عنوان نمادی از مقاومت و پایداری مردم کویر نشین در برابر شرایط نامساعد اقلیمی هستند که در صورت حمایت و سرمایه گذاری لازم جلوه‌ای از رابطه تنگاتنگ انسان و طبیعت را به نمایش می‌گذارند.

جمالیان با بیان اینکه روستای نصرآباد، در دهستان نصرآباد از روستا‌های پایکوهی شهرستان تفت می‌باشد، افزود: در دل این روستا، در مجاورت بافت مسکونی آن و در حاشیه رودخانه فصلی (مسیل روستا)، درخت چنار کهنسالی وجود دارد که با توجه به قطر تنه آن و نرخ رشد درختان چنار، سن این درخت ۷۵۰ تا ۸۰۰ سال برآورد شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تفت اظهار داشت: این درخت تک پایه، از تیره چنار خاوری بوده که ارتفاع آن حدود ۱۳ متر و ارتفاع ناحیه تشکیل تاج آن ۷/۲ متر است.

او ادامه داد: قطر یقه درخت ۳/۱۱سانتیمتر و قطر حدودی تاج ۳/۱۹ متر است، تاج اصلی درخت کاملا سالم و شاخه‌های اصلی بریده شده و در حال حاضر شاخه‌های کنونی همگی جوان هستندکه توسط سیم مهار شده اند، ولی تنه آن در اثر سن زیاد و آتش سوزی پوک و سوخته شده که منجر به خالی شدن آن گردیده است.

جمالیان بیان کرد: اخیرا در جلسه شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور، ثبت این اثر ارزشمند در فهرست میراث طبیعی ملی، مورد تائید قرارگرفته است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا