رییس جهادکشاورزی شهرستان ابرکوه به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی استان یزد از حرکت این شهرستان به سمت کشاورزی نوین و متمایل شدن بخش زیادی از کشت‌های پرآبخواه به سمت محصولات کم‌ابخوای مانند پسته خبر داد.

یزد فردا: «مهدی غیب‌الهی» با اشاره به شدت گرفتن محدودیت‌های آبی این شهرستان و تاثیر ان بر حوزه کشاورزی ابرکوه به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی استان یزد، اظهار کرد: در همین راستا نیز شاهد کاهش سطح زیرکشت برخی محصولات پرآبخواه و در مقابل اصلاح الگوی کشت در شهرستان هستیم به نحوی که برخی از کشاورزان ابرکوهی به کشت محصولاتی مانند پسته، زعفران، زرشک و گیاهان دارویی روی آورده‌اند.

 

وی همچنین از تجهیز بیش از چهار هزار هکتار از باغات این شهرستان به سیستم‌های نوین آبیاری خبر داد و افزود: نه تنها با اصلاح الگوی کشت و استفاده از روش‌های نوین کشاورزی شاهد کاهش برداشت برخی از محصولات نیستیم بلکه ضمن حفظ منابع آبی شهرستان، تولیدات بسیار خوبی نیز نصیب کشاورزان شهرستان شده است.

 

ابرکوه رکوردار عملکرد در سطح تولید پسته

 

این مسئول با اشاره به وجود کشاورزان نمونه کشوری در شهرستان ابرکوه، تصریح کرد: زردآلوی فراغه یک برند در حوزه کشاورزی است به طوری که این محصول ابرکوه به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه نیز صادر می‎شود.

 

وی افزود: کشاورزان ابرکوهی با تولید ۲۱ تن پسته خشک در هر هکتار نیز رکورددار بالاترین سطح عملکرد پسته در کشور هستند و بالاتر از میانگین کشوری از هر هکتار محصول پسته برداشت می‌کنند و این درحالی است که پسته ابرکوه همانند سایر محصولات این شهرستان از گواهی تولید استاندارد برخوردار است.

 

غیب‌الهی از سایر محصولات ابرکوه و کشاورزان نمونه این شهرستان در سال زارعی گذشته نیز یاد کرد و گفت: محصول انار این شهرستان در هر هکتار ۱۳۵ تن، زردآلو به طور متوسط ۷۰ تن در هر هکتار و پیاز باکیفیت این شهرستان نیز ۲۵۰ تن در هر هکتار برداشت می‌‎شود.

 

وی از وجود قریب ۱۵ هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در ابرکوه خبر داد و خاطرنشان کرد: 9 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی شهرستان ابرکوه با مصرف ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی در این بخش مشغول بکار هستند که این تعداد، ۴۰ درصد از اشتغال شهرستان ابرکوه را شامل می‎شود.

 

این مسئول استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار و اصلاح الگوی کشت را از مهمترین عوامل توسعه و حفظ صنعت کشاورزی با بهره‌وری بالا در ابرکوه دانست و تصریح کرد: علاوه بر چهار هزار هکتار باغات ابرکوه که به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز هستند، ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان نیز تحت کشت محصولات کم آبخواه قرار گرفته و به خوبی گویای اصلاح الگوهای کشاورزی و حرکت به سوی کشاورزی نوین در ابرکوه است.

 

وی با اشاره به اختصاص هفت هزار هکتار از باغات ابرکوه به محصول کم‌آبخواه پسته، از کاهش ۲۰ هکتاری سطح زیرکشت محصول هلو و شلیل در شهرستان خبر داد و اظهار کرد: به دلیل کاهش منابع آبی دشت ابرکوه، سطح زیرکشت این محصولات از ۶۵ به ۴۵ هکتار کاهش یافته است.

 

غیب‌الهی افزود: از ۴۵ هکتار باغ هلو و شلیل ابرکوه با متوسط عملکرد هفت تن در واحد سطح، در مجموع امسال حدود ۴۰۰ تن محصول برداشت شد که این میزان نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.

 

چرخه فراوری پسته ابرکوه کامل نیست

 

رییس جهاد کشاورزی ابرکوه همچنین بر ضرورت ایجاد شهرک تولید و فراوری محصولات کشاورزی در ابرکوه تاکید کرد و گفت: ایجاد این شهرک فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران بخش تولید و اشتغال در بخش کشاورزی فراهم می‌کند.

 

وی با اعلام حمایت جهادکشاورزی شهرستان از سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی در ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان، یادآور شد: صنایع تبدیلی نقش تاثیرگذاری در جلوگیری از تولید ضایعات میوه به ویژه در رابطه با محصولاتی مانند زردآلو، گوجه‌سبز، هلو و شلیل در شهرستان دارد هرچند که ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی تکمیلی در حوزه محصول زردالو که به خوبی و با قیمت مناسب در بازار عرضه و به فروش می‎رسد، هنوز احساس نشده است.

 

این مسئول با بیان این که چرخه فراوری پسته در ابرکوه هنوز کامل نشده است، گفت: ۱۴ مرکز فرآوری پسته در ابرکوه وجود دارد که تنها اقدامات اولیه در فرآیند فرآوری این محصول را انجام می‌دهند و عمدتاً این محصول توسط دو بازرگان دارنده کارت بازرگانی ابرکوه به صورت خام صادر می‌شود. البته در حوزه مراحل بعدی مانند بسته‌بندی محصول پسته مجوزهایی برای ایجاد دو مرکز فراوری صادر شده که هنوز اجرایی نشده‎‌اند.

 

رییس جهاد کشاورزی ابرکوه: دو بازرگان دارنده کارت بازرگانی ابرکوه محصول پسته ابرکوه را به صورت خام صادر می‌کنند.وی به دیگر ظرفیت‌های شهرستان ابرکوه در حوزه کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر محصولات کشاورزی، ابرکوه در حوزه دامپروری نیز شاهد رشد سرمایه‌گذار بوده است.

 

غیب‌الهی از کارخانه شیر این شهرستان با ظرفیت روزانه تولید ۲۰۰ تن شیر یاد کرد و با اشاره به فعالیت ۷۰ واحد مرغداری و چهار واحد مرغ تخم‌گذار در ابرکوه، عنوان کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های قابل توجهی برای جذب سرمایه‌گذاران بخش دامپروری و کشاورزی در این شهرستان وجود دارد.

 

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا