فراورده های خام دامی شامل گوشت سفید و گوشت قرمز، شیر، عسل، تخم مرغ و ... بدلیل ارزش بالای غذایی و شامل شدن بیش از 70 درصد از مواد تشکیل دهنده تغذیه انسان، از اهمیت بسزایی برخوردارند که تامین سلامت و کیفیت آنها و بهره مندی همشهریان از سبد غذایی سالم و مطلوب در راس برنامه های شبکه دامپزشکی قرار دارد

به گزارش پایگاه خبری یزدفردا؛ فرآورده های خام دامی شامل گوشت سفید و گوشت قرمز، شیر، عسل، تخم مرغ و ... بدلیل ارزش بالای غذایی و شامل شدن بیش از 70 درصد از مواد تشکیل دهنده تغذیه انسان، از اهمیت بسزایی برخوردارند که تامین سلامت و کیفیت آنها و بهره مندی همشهریان از سبد غذایی سالم و مطلوب در راس برنامه های شبکه دامپزشکی قرار دارد و نیاز به اتخاذ تصمیمات مناسب‎تر در خصوص تضمین کیفیت آنها می باشد.
با توجه به اهمیت موضوع سلامت شیر خام و فراورده های آن برای جامعه انسانی، پایش و ارزیابی مستمر و هدفمند سلامت واحدهای عرضه کننده آن در شهرستان در الویت اقدامات شبکه دامپزشکی است که با همکاری آزمایشگاه تشخیص اداره کل دامپزشکی استان انجام می گیرد.
 در این راستا در نیمه دوم مرداد ماه طرح شناسایی و ردیابی بیماری تب مالت با انجام تست (MRT) بعنوان یکی از تست های غربالگری بر روی شیر انجام گرفت که در این طرح از کلیه دامداری های مجتمع گاو شیری صدر آباد نمونه شیر جمع اوری و جهت انجام طرح غربالگری به ازمایشگاه تشخیص استان ارسال گردید.

بعد از اعلام نتیجه، در صورت یافتن موارد مثبت در این تست، ردیابی دام آلوده با خونگیری از کلیه دامهای موجود در دامداری مدنظر انجام و در صورت مشاهده مجدد موارد مثبت در تستهای تکمیلی دیگر نظیر تست سرولوژی رزبنگال، دام آلوده حذف می گردد.
هدف از اجرای این طرح پژوهشی، تعیین میزان الودگی شیر خام شهرستان به باکتری عامل تب مالت، ردیابی سریع بیماری تب مالت در دام، کنترل به موقع و انتشار نیافتن این بیماری در جمعیت انسانی و حفظ سلامت همشهریان، ریشه کنی بیماری و کاهش زیانهای اقتصادی ناشی از ان مانند خسارات اقتصادی ناشی از حذف دام آلوده برای دامدار و پرداخت هزینه های درمان در انسان می باشد.
 با عنایت به اینکه تب مالت یکی از مهمترین بیماری های عفونی مشترک بین انسان و دام است و تغذیه و شیوه زندگی تاثیر بسزایی در پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام دارد، آموزش و تشخیص به موقع و دقیق این بیماری نقطه شروع هرگونه برنامه موثر به منظور کنترل ان در جمعیت انسان و دام است.
 فرزانه سالاری سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بافق

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا