موفقیت یک استارتاپ در گرو مولفه­‌های بسیاری مانند هدف اولیه، سطح نوآوری، نیروی کار ماهر و مدیران کارآمد است. علاوه براین، دسترسی آسان به منابع مالی، وجود زیرساخت‌­های اقتصادی مناسب و حمایت­های دولتی در زمینه‌­هایی مانند حقوق مالکیت فکری، نقش بسزایی در ایجاد، تکامل و رشد یک استارتاپ دارند.

سجاد رفیع؛ موفقیت یک استارتاپ در گرو مولفه­‌های بسیاری مانند هدف اولیه، سطح نوآوری، نیروی کار ماهر و مدیران کارآمد است. علاوه براین، دسترسی آسان به منابع مالی، وجود زیرساخت‌­های اقتصادی مناسب و حمایت­های دولتی در زمینه‌­هایی مانند حقوق مالکیت فکری، نقش بسزایی در ایجاد، تکامل و رشد یک استارتاپ دارند. در همین رابطه، برخی موسسات تحقیقاتی اقدام به ارزیابی و رتبه‌­بندی کشورهای مختلف از حیث برخورداری از شرایط مطلوب برای استارتاپ­‌ها در سال ۲۰۲۰ نموده‌­اند. در ادامه به معرفی پنج کشور نخست جهان در این زمینه خواهیم پرداخت:

۱- ژاپن

ژاپن در حال حاضر، میزبان بیش از ۱۰۰۰۰ استارتاپ است. از جمله مزیت‌­هایاقتصاد ژاپن برای راه‌­اندازی و توسعه یک استارتاپ می­‌توان به وجود زیرساخت‌­های اقتصادی فوق پیشرفته، نیروی کار ماهر، تعداد بسیار زیاد متخصصان حوزه فناوری، درصد بسیار بالای جمعیت تحصیلکرده و همچنین جریان فعال و منسجم ایده‌­پردازی و نوآوری در این کشور اشاره نمود. ژاپن با اتکا به چنین ویژگی­هایی توانسته است طی چند دهه اخیر تبدیل به یکی از اقتصادهای پیشگام، به ویژه در حوزه‌­هایی مانند صنایع الکترونیک و خودروسازی شود. از جمله استارتاپ­‌های مشهور این کشور می­توان Mercari، SmartNews و Hachi Tama را نام برد.  

۲- آلمان

آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا، به واسطه ارائه امکانات فوق­‌العاده، هر سال شاهد ظهور تعداد زیادی از شرکت­های استارتاپی در اقتصاد خود است. ارائه تسهیلات مالی جذاب از سوی دولت، تسلط اکثریت جمعیت این کشور به زبان انگلیسی و همچنین ارزشمند بودن فعالیت­های نوآورانه در فرهنگ آلمانی­ها از جمله جذابیت­های اقتصاد آلمان برای فعالان حوزه‌­های نوآوری و دانش­بنیان است. به موارد فوق باید وجود نیروی کار ماهر و تحصیلکرده، ارتباطات گسترده با اقتصاد جهانی و زیرساخت­های اقتصادی پیشرفته را نیز اضافه نمود.

 

فرهنگ آمریکا به عنوان کشور مبدع استارتاپ­‌ها، همواره پذیرای فعالیت­های نوآورانه و کارآفرین بوده است. از جمله مراکز مهم استارتاپ‌­ها در این کشور، علاوه بر سیلیکون ولی می­توان به شهرهای آتلانتا، آستین، سن دیگو و سن فرانسیسکو اشاره کرد. اقتصاد این کشور، اخیرا شاهد ظهور موج جدیدی از سرمایه­‌گذاری­ها در استارتاپ­‌ها بوده است که این مساله نوید روزهای بهتری را برای این حوزه در آینده‌­ای نه چندان دور می­‌دهد. از جمله مزیت­‌های آمریکا برای راه‌­اندازی یک استارتاپ، مواردی مانند ارتباطات بسیار گسترده با اقتصاد جهانی، تعداد بالای متخصصان حوزه فناوری و زیرساخت­‌های اقتصادی و فرهنگی مناسب است.

۴- سوئیس

سوئیس که در سال ۲۰۱۷ عنوان کشور پیشتاز در عرصه نوآوری را به خود اختصاص داد، دارای سابقه طولانی در زمینه سرمایه‌گذاری روی فعالیت­های تحقیق و توسعه است. در حال حاضر، شهر زوگ سوئیس تبدیل به مرکزی برای استارتاپ‌­های حوزه بلاک‌­چین و ارز دیجیتال شده است. از جمله دلایل موفقیت این کشور در این زمینه می‌­توان به درصد بالای جمعیت تحصیلکرده، نظام قانونگذاری پیشرفته و دسترسی آسان به منابع مالی اشاره نمود. موقعیت جغرافیایی سوئیس در مرکز اروپا نیز در افزایش جذابیت­های این کشور برای شرکت­های استارتاپی، بی­ تاثیر نبوده است. شرکت­هایی مانند Roivant Science، Definity و Ethereum از جمله مشهورترین استارتاپ­های فعال در اقتصاد سوئیس هستند.

۵- بریتانیا

شهرت بریتانیا در حوزه استارتاپ، بیش از هر چیز به واسطه وجود تعداد بسیار زیاد استارتاپ‌­های حوزه فناوری در این کشور است. در حال حاضر، تعداد سرمایه­‌گذاران فعال در حوزه استارتاپ بریتانیا به قدری زیاد است که از هر ۱۰ مورد سرمایه­‌گذاری مخاطره‌­آمیز (VC) در اروپا، ۷ مورد آن در این کشور رخ می­دهد. علیرغم بحران­های ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، زیست­بوم استارتاپی این کشور همچنان برای فعالان این حوزه بسیار جذاب است که دلیل آن بیش از هر چیز به ارتباطات گسترده با بازارهای جهانی، زیرساخت­های اقتصادی مناسب، نیروی کار ماهر (به ویژه در بخش فناوری) و نظام قانونگذاری کارآمد بازمی­گردد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا