فرماندار اردکان گفت: این شهرستان به دلیل فعالیت واحدهای مختلف تولیدی ، صنعتی و معدنی به منطقه کارگری تبدیل و به دلیل افزایش جمعیت مهاجران ظرفیت خدمات دهی به شهروندان خود را ندارد .

 یزد فردا: فرماندار شهرستان اردکان با اشاره به قیمت افسارگسیخته زمین در شهرستان اردکان، معامله و خرید خارج از سقف نیاز زمین و ملک توسط اردکانی‎ها را عامل گرانی و افزایش قیمت زمین در این شهرستان عنوان کرد.

«بهروز شهابی زاد» شب گذشته در بین خبرنگاران و فعالین رسانه این شهرستان ضمن بیان این مطلب، گفت: عرضه نشدن زمین و املاک توسط عده‌ای سودجو و در حالت طبیعی نیز خرید و فروش‌های بی مورد در اردکان، از عوامل تاثیرگذار در گرانی های اخیر زمین در اردکان به شمار می رود.

وی افزود: کمبود فضای مسکونی در اردکان نداریم و در ثبت‌نامی که برای طرح مسکن ملی صورت گرفت، در خوشبینانه‌ترین حالت ۴۰۰ متقاضی واجد شرایط مسکن وجود داشت که تمهیدات لازم برای واگذاری زمین برای آنان انجام خواهد شد و مطمئناً این اقدام در کاهش نرخ زمین تاثیرگذار خواهد بود.

فرماندار به پیشنهاد نمایندگان در حوزه کنترل قیمت زمین و مسکن اشاره کرد و گفت: طراحان قانون مالیات بر عایدی سرمایه، در نظر دارند به منظور جلوگیری از اختلال در تولید و عرضه مسکن، در برابر سوداگران وضع موجود بیاستند که البته شاید برخی تبعات پیش‌بینی نشده را به دنبال داشته باشد ولی سد مناسبی در این افزایش قیمت‌های افسارگسیخته خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: هفته آینده دیداری با وزیر راه و شهرسازی خواهیم داشت که در مورد مسکن ملی و شرایط افزایش قیمت سرسام‌آور زمین و اقدامات پیشگیرانه در این مسیر در سطح شهرستان اردکان بحث و گفت‌وگو کنیم.

اردکان به منطقه کارگری تبدیل شده است

فرماندار اردکان گفت: این شهرستان به دلیل فعالیت واحدهای مختلف تولیدی ، صنعتی و معدنی به منطقه کارگری تبدیل و به دلیل افزایش جمعیت مهاجران ظرفیت خدمات دهی به شهروندان خود را ندارد .

 

بهروز شهابی زاد  افزود: اردکان با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت با مهاجرت بی رویه از سایرشهرها روبروست که علت اصلی آن فعالیت صنایع و  فراهم بودن بستر اشتغال است.

 

 

 

وی اضافه کرد: شهر اردکان از سال ۱۳۹۵ با رشد جمعیت روبروست، به همین دلیل نمی توان خدمات مناسبی را به مردم آن ارائه کرد.

 

شهابی‌زاد با اشاره به جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفری اردکان، از رشد جمعیت بالای این شهرستان در استان یاد کرد و افزود: مهاجر پذیر بودن اردکان به دلیل رشد یک باره صنعت در این شهرستان، اردکان را با کمبود زیرساخت و خدمات روبرو کرده که اهتمام و حمایت بلامنازع صنایع در حوزه‌های مختلف را می‌طلبد.

 

وی با ابراز گلایه از صنایع مختلف در این شهرستان از مدیران صنعتی خواست تا برای چشیدن درد مردم اردکان در کاستی‌ها و مشکلات ناشی از گسترش صنعت، خود نیز در اردکان اسکان پیدا کنند.

فرماندار اردکان با بیان اینکه به همین دلیل تاکنون مجوز احداث واحدهای جدید صنعتی در شهرستان صادر نشده است ، تصریح کرد: این منطقه صنایع متعددی دارد که مدیران آن به تعهدات اجتماعی خود عمل نمی کنند و مسبب خیلی معضل شده اند.

 

شهابی زاد با انتقاد از سکونت نداشتن بیشتر مدیران صنایع شهرستان در اردکان اظهار کرد: با سکونت آنها و انتقال درآمد و حساب های مالیاتی ، مطمئنا از نزدیک با مشکلات مردم بیشتر آشنا و چاره جویی می کردند.

 

وی اظهار کرد: چندین کارخانه بدون‌ مجوز در حال فعالیت شناسایی شد ، با وجود نامه و اخطارهای محیط زیست همچنان در حال فعالیت است که باید طبق قوانین با این واحدها برخورد شود .

کرونا در اردکان

شهابی زاد به شیوع کرونا و مبارزه با این ویروس از سوی ستاد پیشگیری از بیماری کووید - ۱۹ و سایر  نهادها اشاره کرد و افزود: چنان عمل کردیم که اردکان در وضعیت مناسب تری نسبت به دیگر شهرستان های استان قرار گرفت ، ولی ویروس ناشناخته است ، مردم در ایام عزاداری محرم  ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند .

شهابی زاد در خصوص اقدامات شهرستان اردکان در راستای مقابله با انتشار ویروس کرونا نیز گفت: مردم نباید منتظر دستوری بودن و برخورد قهری در حوزه مقابله با ویروس کرونا باشند بلکه باید فرهنگ‌سازی شود و انتظار داریم که مردم خودشان دست به دست هم دهند تا در کنار رعایت پروتکل‌ها و برنامه‌ریزی‌های ستاد مقابله با کرونا در برابر این بیماری فایق آیند.

وی از متضرر شدن اقشار مختلف مردم در اپیدمی ویروس کرونا در شهرستان اردکان خبر داد و تصریح کرد: صنوف زیادی در اردکان همزمان با اپیدمی کرونا متضرر شدند که به ابتکار فرماندرای و اصناف شهرستان اردکان با افتتاح یک حساب از سوی برخی اصناف و با پشتیبانی برخی از خیرمندان و اصناف فعال در یکی از صندوق های قرض الحسنه شهرستان، در راستای حمایت قرض الحسنه‌ از اصناف متضرر گام برداشتیم.

این مسئول عنوان کرد: البته در این مسیر سعی داریم کمک‌هایی نیز از سوی صنایع برای حمایت قرض الحسنه صنوف متضرر از کرونا نیز جذب کنیم و حوزه‌های مختلف شغلی که از بیماری منحوس کرونا متضرر شده‌اند را نیز در این برنامه حمایتی تحت پوشش قرار دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه از لحاظ تخصیص و تامین اعتبار سال سختی را در پیشرو داریم،  افزود:  عملا دستگاه های اداری به جز شهرداری ها و دهیاری ها، پروژه در حال انجام ندارند چرا که هزینه های جاری و اعتباری برای انجام پروژه نداشته اند.

 

فرماندار اردکان وضعیت بهداشت و درمان شهرستان را نامناسب ذکر کرد و  گفت: به پزشک خانواده اعتقاد داریم، برخی افراد برای درمان بیماری ساده و معمولی به پزشک متخصص مراجعه می کنند و سبب شلوغی مطب پزشکان شده اند، در حالی که مشکل آنها با مراجعه به پزشک عمومی رفع می شود.

فرماندار اردکان تصریح کرد: از صنایع توقع داریم که در راستای ایفای خدمات اجتماعی که ملزم در برابر استفاده از منابع طبیعی و خدماتی این شهرستان هستند، توجه بیشتری را به کار گیرند و این اوضاع ایجاد شده را در حمایت مالی از بخش‌های مختلف، فرهنگی، ورزشی و موضوع مهم امنیت و سلامت مردم منطقه جبران کنند

 


منبع: ایسنا و ایرنا

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا