کلنگ عملیات اجرایی اولین نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی شهرستان بافق با حضور مسئولان استانی و محلی در روستای کوشک به زمین زده شد.

یزدفردا :بافق: مراسم کلنگ زنی نیروگاه خورشیدی غدیر کوشک عصر روز چهارشنبه 22 مردادماه با حضور استاندار یزد، امام جمعه،سرپرست فرمانداری بافق،مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر و جمعی دیگر از مسئولان استان و محلی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین امام جمعه بافق ضمن خیر مقدم به استاندار یزد و هیئت همراه امیدوار شد هر چه سریعتر این پروژه بهره برداری برسد و سرمایه گذاری بیشتری در این خطه کویری انجام گیرد.

سپس دکتر طالبی استاندار یزد،‌ شهرستان بافق و استان یزد را بهشت انرژی خورشیدی دانست که این موضوع در سطح کشور و استان مورد توجه بوده و افزود: استان یزد بزرگترین تولیده کننده برق خورشیدی در کشور است اما امروز کلنگ احداث اولین نیروگاه خورشیدی در شهرستان بافق به زمین زده می شود و این به معنای آن است که بهتر از این و زودتر می توانستیم این کار را انجام دهیم اما با تاخیر انجام گرفت.

وی علت کمبود انرژی برق را مانعی برای اجرای برخی طرح های اقتصادی در مناطق محروم استان و برخی از زمینه های جلب مشارکت مردم عنوان کرد واظهار داشت: هرگز تصور نمی کردیم زمانی بخواهیم در منطقه ای کاری انجام دهیم و با مشکل زیر ساختی برق، گاز یا آب مواجه شویم و امروز با این موانع مواجه هستیم.

طالبی سیاست استان را توزیع عادلانه منابع و فراهم کردن زیر ساخت ها برای توسعه عنوان کرد و گفت: امروز موانعی را در دشت یزد – اردکان برای برخی صنایع ایجاد کردیم تا زمینه سرمایه گذاری های جدید را در مناطق کم برخوردار ایجاد کنیم.

وی یکی از زیر ساخت های بسیار مهم و مورد نیاز در استان را برق دانست و امیدوار شد شروع عملیات اجرایی این نیروگاه خورشیدی آغاز یک حرکت خوب در جهت توسعه این منطقه باشد.

در ادامه معصومی از شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر با بیان اینکه در ایران 280 تا 300 روز،روز آفتابی داریم اما 374 مگاوات از 81 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق را از انرژی خورشیدی استفاده می کنیم و این کمتر از نیم درصد است،اظهار کرد: در کشورهای اروپایی علیرغم 20 تا 30 درصد تابش روزانه نور خورشید 80 درصد برق برخی کشورها از انرژی خورشیدی تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه 61 میلیارد متر مربع گاز در نیروگاه ها استفاده می شود،افزود: این آمار بیانگر آن است که انرژی پاک در کشور ما مغفول مانده است. شرکت برق و انرژی غدیر به عنوان اولین شرکت فعال در حوزه گاز، این آمارها برای آن بسیار مهم بوده و اولین شرکت خصوصی هستیم که در زمینه استفاده انرژی خورشیدی اقدام نموده است.

معصومی ادامه داد: شرکت برق و انرژی غدیر 9 نیروگاه دارد که 2 هزار و 340 مگاوات نیروگاه ظرفیت نامی دارد و سه نیروگاه آن خورشیدی می باشد و با توجه به پتانسیلی که در استان یزد وجود دارد ما امیدواریم بتوانیم بیشتر نیروگاه های انرژی پاک را در این استان داشته باشیم.

این نیروگاه با سرمایه گذاری حدود 150 میلیارد تومان شرکت برق و انرژی غدیر در زمینی به مساحت 20 هکتار توسط پیمانکاران EPC داخلی و مشاوران مهندسی داخلی طی یکسال احداث می شود.

نیروگاه خورشیدی غدیر کوشک سالانه 20 کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد.

گفتنی است توسعه برق خورشیدی به عنوان انرژی پاک در سال های اخیر مورد توجه وزارت نیرو و سرمایه گذاران داخلی قرار گرفته است. منبع: آفتاب بافق/











  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا