یزد فردا: "محمد صالح جوکار" روز پنجشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان یزد افزود: در جلسه‌ای که اخیرا نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی با وزیر نیرو، مسوولان آب از جمله معاون توانیر داشتند، مطالبه مردم استان در اجرای خط دوم انتقال آب مطرح شد .

وی تصریح کرد: خط دوم انتقال آب به استان یزد ۱۱ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که وزیر نیرو ، مسئولان شرکت آب نیرو و توانیر در زمینه تامین اعتبار اجرای این طرح قول مساعد دادند تا بخشی از اعتبار این طرح از محل پیش فروش برق صادراتی تامین شود.

جوکار ادامه داد: هر کجا آب باشد فرهنگ و تمدن هم ساخته می‌شود و یزد هم با پیشینه تاریخی که دارد از این قاعده مستثنی نیست؛ در گذشته، بیشترین وقت و منابع لازم صرف تامین آب برای استان شده و همه وظیفه داریم آب مورد نیاز مردم را تامین کنیم.

جوکار، اولویت دیگر نمایندگان استان را اصلاح حوزه‌های انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان استان اعلام کرد و یادآور شد: هر ۱۰ سال یکبار باید ۲۰ نماینده به مجموعه نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود، و افزایش تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه باید در قالب لایحه از سوی وزارت کشور به مجلس پیشنهاد شود که تا کنون در خصوص تغییر و افزایش تعداد نمایندگان استان از سوی این وزراتخانه لایحه ای به مجلس پیشنهاد نشده است .

وی با تاکید بر پیگیری برای اصلاح و افزایش تعداد نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سه دوره قبلی مجلس، این اتفاق برای استان نیفتاد و هر بار منع قانونی برای آن مطرح شد، با این وجود تلاش می شود تا این مهم در سال ۱۴۰۰ با هماهنگی نمایندگان به صورت جدی پیگیری شود، البته این نکته را باید در نظر داشت که لوایح و  طرحهایی که بار مالی داشته باشد، مورد ایراد شورای نگهبان قرار می گیرد، بنا بر این باید با توجه به رویکرد این شورای موضوع پیگیری شود تا با ایرادات قانونی مواجه نشود.

وی جمعیت و دیگر شاخص های سیاسی و اجتماعی را از از شاخص های تعیین کننده در تعداد نمایندگان یک حوزه دانست و با بیان اینکه تحولات جمعیتی به مروز زمان تغییر می کند، اظهار داشت: دولت‌ها تا کنون به صورت جدی برای ارائه لایحه در زمینه تغییرات تعداد نمایندگان ورود پیدا نکرده اند، بنا بر این پیگیری این موضوع بیشتر از سوی نمایندگان پیگیری شده است.

نماینده مردم یزد و اشکذر و رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اهداء شاخه گل از خدمات کارکنان ایرنا قدردانی کرد.

استان یزد با جمعیتی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب چهار حوزه انتخابیه، چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.
منبع: ایرنا

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا