حسین طالبی

یزدفردا:حسین طالبی : کارشناس علوم ارتباطات  - مدیر روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو:روزنامه نگاری ، انتشار اطلاعات به مردم است و به همه افراد این امکان را می دهد تا از وقایع در همه مناطق جهان آگاه شوند. این حرفه از  روزنامه ها مکتوب آغاز شد، اما اکنون به روزنامه نگاری آنلاین، وبلاک نویسی و کانالهای مجازی تسری پیدا کرده است . انتشار اخبار در رسانه های اجتماعی باعث شده است که اطلاعات غیر واقعی با اخبار واقعی ترکیب و در نتیجه تفکیک  حقایق با خبرهای کاذب سخت و دشوار شود . اکنون بیش از آنچه که تصور کنیم یک پست در فضای مجازی به سرعت در سراسر جامعه گسترش می یابد. و تا رسانه های رسمی بخواهند اصل موضوع را منتشر کنند پیامهای فضای مجازی تاثیر خود را بر روی مخاطبان که انبوهی از کاربران را تشکیل می دهند گذاشته است . و کارکرد رسانه های جمعی و رسمی را  انفعالی کرده است .

امروزه در ظاهر، مخاطبان با افزودن آگاهی های رسانه ای خود سعی در تحلیل اخبار و شناخت منبع انتشار دارند  اما از طرفی ذهن سیال آنها بر مبنای تفکر خویش خوانده و نگرش قالبی خود هر آنچه را که با پس زمینه ذهنی او سازگار باشد و تائیدی بر باورها یش باشد می پذیرد . تا جایی که در بسیاری از اوقات "حقایق" ارائه شده مورد اعتراض قرار می گیرند.

نکته مهم اینجاست که رسانه ها و به ویژه خبرنگاران در این شرایط دوگانگی یا به عبارتی چند گانگی منابع خبری و پویایی مخاطبان چگونه می توانند اعتماد بخشی و اعتبار رسانه خود را حفظ کنند .

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در یک روز غیر تعطیل هنگام سفر به استانهای شمال کشور دقایق و یا ساعاتی داخل تونل توقف کرده باشد در این شرایط تلاش می کنید دلیل توقف را در حالی که انتظار آنرا ندارید بدانید . در این بین تحلیل هایی را ارائه می دهید، تا  بعد از خروج  با واقعیت امر مواجه می شوید . اگر این واقعیت منطبق با تحلیل شما نباشد سعی می کنید آنرا به برداشت خودتان نزدیک کنید . در این شرایط کمتر افرادی هستند که بپذیرند اشتباه کردند. و واقعیت را قبول کنند .

افرادی که برای اخبار به عناوین رسانه های اجتماعی اعتماد می کنند ، به عنوان مثال می توانند خبر مورد نیاز خود را در یک توییت دریافت کنند. اگر آنها داستان کامل را نخوانند ، واقعاً اطلاعات کافی از اصل موضوع دریافت نمی کنند  به عبارتی اطلاعات آنها عمق ندارد . مسئله دیگر این است که اگر یک داستان جعلی به سرعت در حال گردش باشد ، ممکن است مردم داستان اول را ببینند و هرگز داستانی بعدی را نبینند که آن را تصحیح کند. بنابراین آنها در نهایت معتقدند که اطلاعات غلط، درست است.

این یک واقعیت شگفت آور است که دنیای ارتباطات به دلیل رسانه های اجتماعی به سرعت تکامل یافته اند و هنوز در حال تحول هستند. از روزنامه نگاری شهروندی گرفته تا فعالیت های اجتماعی ، قلمرو رسانه های اجتماعی جهان را آنگونه که تا کنون بوده تغییر داده اند  و ما برای درک بهتر آینده این حوزه ، را هی جز افزایش آگاهی های خود نداریم.

 مطمئناً رسانه های اجتماعی  می توانند نسلهای آینده را به سمت جامعه ای آگاه تر و سازگارتر سوق دهد. با این حال روزنامه نگاران هنوز هم عامل مهمی در انعکاس حقایق به مردم هستند ، حتی در این عصر فناوری پیشرفته. بدون روزنامه نگاران ، ممکن است حوادثی مانند جنگ ، مسائل زیست محیطی و موضوعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی  تحریف و یا حتی جعل شوند.

خبرنگار گرامی، روزت مبارک

 

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا