فرماندار شهرستان تفت در نشست هم‌اندیشی هیئت‌امنای هیئت‌های عزاداری شهر تفت که با حضور امام‌جمعه شهر تفت و جمعی از مسئولان برگزار شد، خاطرنشان کرد: تأمین سلامت مردم در اولویت کار مسئولان شهرستان قرار دارد و با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا و سالمندی اغلب جمعیت این شهرستان امکان برگزاری بخشی از مراسم‌های باشکوه دهه اول محرم در شهر تفت وجود ندارد و برگزاری بقیه مراسم‌ها نیز منوط به نظر کارشناسان بهداشت و توأم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت، "علیرضا نوکار" در نشست با هیئت‌امنای هیئت‌های عزاداری شهر تفت با اشاره به الگو بودن عزاداری مردم تفت در دهه اول محرم خاطرنشان کرد: یزد به حسینیه ایران مشهور است و شهر تفت نیز را حسینیه استان یزد می‌نامند و عزاداری شهر تفت در دهه اول محرم زبان زد است و بخشی از این مراسم باشکوه ثبت ملی شده است.

فرماندار شهرستان تفت اظهار داشت: برگزاری مراسم دهه اول محرم در شهرستان تفت الگویی برای سایر شهرستان های استان و سایر مناطق کشور است و امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا باید در رعایت پروتکل های بهداشتی و تغییر در شیوه برگزاری مراسم نیز الگو باشد تا برخی تجمعات در این دهه تهدیدی برای سلامت مردم ایجاد نکند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت قرمز شهرستان تفت در شیوع ویروس کرونا و شرایط خاص و سالمندی اغلب جمعیت این شهرستان امکان برگزاری مراسم‌های دهه اول محرم مانند گذشته وجود ندارد.

نوکار خواستار همکاری و همیاری هیئت‌های عزاداری شهر تفت در راستای برگزاری برنامه‌های دهه اول محرم در شهر تفت شد و بیان داشت: امکان برگزاری بخشی از مراسم‌های باشکوه دهه اول محرم در شهر تفت وجود ندارد و برگزاری بقیه مراسم‌ها نیز منوط به نظر کارشناسان بهداشت و توأم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

فرماندار تفت تأمین سلامت مردم را اولویت مهم مسئولان شهرستان دانست و از مردم این شهرستان خواست نذورات در ماه محرم را به‌صورت بسته‌های معیشتی در اختیار نیازمندان محلات خود قرار دهند. 

بالاترین مقام اجرایی شهرستان تفت از مسئولان هیئت‌های عزاداری شهر تفت درخواست کرد تا مشخص شدن قطعی وضعیت شیوع ویروس کرونا در دهه اول محرم از برنامه‌ریزی برای دعوت مداح و وعاظ، راه‌اندازی موکب‌ها و کاروان‌ها خودداری نمایند.

"حجت‌الاسلام سید محمد سرمه چشم" امام‌جمعه شهر تفت شرایط محرم امسال در کشور را خاص دانست و اظهار داشت: نیاز است در مدت باقیمانده تا شروع ماه محرم اقدامات لازم به‌منظور فرهنگ‌سازی و توجیه جوانان علاقه‌مند به برگزاری مراسم دهه اول محرم در شهر تفت در دستور کار مسئولان و هیئت‌امنای هیئت‌های عزاداری شهر تفت قرار گیرد.

امام‌جمعه تفت خواستار حضور مسئولان شهرستان در بعضی از محلات شهر تفت و توجیه جوانان مشتاق عزاداری و تشریح وضعیت شهرستان در شیوع ویروس کرونا و خطرات احتمالی برگزاری مراسم‌های تجمعی دهه اول محرم مثل سنوات گذشته شد.

"حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد سرمه چشم" با اشاره به آیات قران کریم و روایات ائمه اطهار به اهمیت موضوع سلامت اشاره و تصریح کرد: همان خدایی که می‌گوید بدون اجازه او هیچ بلایی رخ نخواهد داد، همان خدا نیز می‌گوید خودتان را به دست خودتان به هلاکت نیندازید و در این راستا باید جوانان توجیه شوند.

امام‌جمعه تفت در ادامه افزود: محرم سال جاری با سال‌های گذشته متفاوت است و می‌توان با راه‌اندازی حسینیه‌های خانگی و برگزاری مراسم‌ روضه‌های خانگی در جمع‌های محدود و با رعایت مسائل بهداشتی چراغ راه امام حسین (ع) و اصحاب باوفایشان را در این شهر روشن نگه‌داریم.

حجت‌الاسلام سرمه چشم درباره موقوفات طبخ نذورات در ایام محرم نیز گفت: ازآنجاکه امسال امکان طبخ غذا نیست باید بر اساس نیت واقف، موقوفات تبدیل به احسن شود و آنچه به نیت واقف نزدیک‌تر است انجام شود.

در این نشست مسئولین هیئت‌های عزاداری شهر تفت بر تصمیم هیئت خود در محرم سال جاری مبنی بر عدم برنامه‌ریزی برای حرکت و میزبانی از هیئت‌ها را اعلام نموده و برای برگزاری بقیه مراسم‌ها نیز خود را تابع نظرات ستاد ملی، استانی و شهرستانی کرونا دانستند.

  • نویسنده : حسین زارع
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا