حاج عبداللهی گفت: استفاده از تله‌ نوری در شب، بررسی علف‌های هرز میزبان موجود در باغ و همچنین تکاندن خوشه‌های متراکم و نزدیک به زمین برای ردیابی آفت موثر است.

به گزارش رفسنجان فردا، مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان، سن‌های زیان آور پسته را جزء آفات درجه اول درختان پسته دانست و گفت: سن‌های خسارت‌زای پسته به‌صورت حشره کامل زمستان‌گذرانی می کنند و دارای ۳ تا ۵ نسل در سال هستند.

وی در ادامه به فعالیت چند گونه از سن‌ها از جمله سن قرمز ، سن سبز یک‌دست، سن سبز با لکه سفید، سن کارپوکوریس و سن قهوه‌ای در باغات پسته اشاره کرد.

حاج عبداللهی افزود: نحوه خسارت این آفت با توجه به مراحل مختلف رشد میوه متفاوت است و به دو بخش تقسیم می‌شود که مرحله تشکیل میوه تا سخت‌شدن پوست استخوانی و مرحله سخت‌شدن پوست استخوانی تا مغزبندی است.

وی اظهار کرد: در مرحله تشکیل میوه، تغذیه آفات سن قرمز ، سن سبز یکدست، سن سبز با لکه سفید و سن جدید، موجب سیاه‌شدن، خشکیدن و ریزش میوه‌ها می‌شود و در مرحله سخت‌شدن پوست استخوانی تا مغزبندی، تغذیه آفات سن سبز یکدست و سن سبز با لکه سفید در این مرحله موجب ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی مغز می‌شود.

حاج عبداللهی یادآور شد: خسارت سن قرمز با سخت‌شدن پوست استخوانی دانه پسته متوقف می‌شود اما سن‌های سبز می‌توانند از مرحله تشکیل میوه تا رسیدن میوه‌ها و برداشت محصول با تغذیه از دانه‌های پسته ایجاد خسارت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی، استفاده از تله‌ نوری در شب، بررسی علف‌های هرز میزبان موجود در باغ همانند اسفند، زاروق، شور ، اسفند سگ و همچنین تکاندن خوشه‌های متراکم و نزدیک به زمین در صبح زود یا نزدیک غروب برای ردیابی سن‌های سبز و ردیابی آفت موثر دانست.

مدیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای مبارزه شیمیایی با این آفت، پس از اطمینان از حضور جمعیت بالای آفت با بهره‌گیری یکی از ترکیب‌های فنیتروتیون ۲ تا ۵/۱ لیتر با ۲ لیتر روغن ولک در هزار لیتر آب و افوریا ۳۰۰ سی‌سی در یک هزار لیتر آب پیشنهاد می‌شود.

وی آخرین وضعیت پراکنش آفت سن سبز را در مناطق شش گانه شهرستان رفسنجان تا پایان تیرماه شامل ۱۰ تا ۱۵ درصد کشکوئیه، ۱۵ درصد اسماعیل‌آباد، ۱۰ تا ۲۰ درصد فردوسیه و ۲۰ درصد حومه غربی اعلام کرد.

حاج عبداللهی گفت: در مناطق حومه شرقی، بهرمان و کبوترخان جمعیت قابل مشاهده‌ای در حد خسارت وجود نداشته است.

  • نویسنده : رفسنجان فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا