رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

پیشنهاد برگزاری نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران توسط آیت‌ا… سید محمود طالقانی ارائه گردید و با تأیید امام خمینی(ره) اولین نماز جمعه پنجم مرداد ماه 1358 به امامت مرحوم آیت‌ا… طالقانی با حضور انبوه جمعیت در دانشگاه تهران برگزار شد.

به یقین شرط امامت جمعه عادل بودن است. امام جمعه خود و مردم را به تقوی و پرهیزگاری دعوت می‌کند، سخنانش حاوی تهمت و افترا نیست و از خودپسندی و تکبر دور است و مخاطبانش را با شرایط روز جامعه آشنا می‌کند، از حزب و دسته و گروه خاصی حمایت نمی‌کند، به انجمن‌ها و نهادهای شناسنامه‌دار توهین نمی‌نماید، به یقین می‌داند خطبه‌ای که برای حاضران می‌خواند به جای دو رکعت نماز منظور می‌گردد، میز خطابه جمعه را با محکمه اشتباه نمی‌گیرد و احیاناً برای فرد یا افرادی که در هیچ دادگاهی محکوم نشده‌اند حکم مفسد و باغی و محارب صادر نمی‌کند، به رأی و نظر آحاد مردم اعم از چپ و راست و اصلاح‌طلب و اصولگرا احترام می‌گذارد، مردم را به وحدت و برادری دعوت می‌کند و در نهایت بدون مدرک و سند علیه فرد و گروهی سخن نمی‌گوید و از خداوند می‌خواهد در راهی قدم بردارد که نمازگزاران وی را به عنوان فردی مؤمن و متقی و مصلح بشناسند، از خدم و حشم پرهیز می‌کند، مجیزگویی نمی‌کند، از کردار و رفتار حاکمان، کارگزاران، نمایندگان و دیگر مقامات در صورت لزوم انتقاد و اعتراض می‌نماید اما از بیان کلمات زشت و ناپسند دوری می‌کند و برای ایجاد جوی آرام بویژه بعد از حوادث و اتفاقات سال‌های 1396 و آبان ماه 1398 تلاش می‌نماید بین شهروندان همدلی و محبت ایجاد نماید و از همه مهمتر سعی می‌کند نظر مردم را به این نکته جلب نماید تا در انتخابات 1400 درصد بیشتری از حائزین شرایط پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و به کاندیداهایی که براساس ضابطه و قانون به میدان انتخابات قدم گذاشتند رأی بدهند تا به خواست پروردگار بیشتر از گذشته با همگامی و همراهی بر مشکلات موجود فائق آیند و آن‌چه در اسفند ماه 98 پیش آمد و درصد شرکت‌کنندگان در چهل سال اخیر به کمترین میزان رسیده بود جبران گردد.

اخیراً حجت‌الاسلام سید صمصام‌الدین قوامی امام جمعه پردیسان قم حرف دل عده‌ای را که در نهایت بی‌ارزش دانستن آرای مردم می‌باشد بر زبان رانده و در واقع دورنمای خطرناکی را ترسیم کرده است که با نظرات و گفتار بزرگان نظام در تناقض می‌باشد. نامبرده خطاب به شورای نگهبان می‌گوید: «هم رئیس‌جمهور اصولگرا و هم اصلاح‌طلب به ما ضربه زده‌ا‌ند، شورای نگهبان باید یک فرد جوان و انقلابی را برای انتخابات 1400 شناسایی کند، انقلابیون هم کمک کنند. دونفر انقلابی بیایند کافی است بیایند. نیازی به آمدن 10 نفر نیست. نمی‌خواهیم لاریجانی و جهانگیری و جلیلی بیایند، در گام دوم انقلاب هستیم باید تعارفات را کنار بگذاریم، والا مردم شما را نمی‌بخشند. رهبری نیز که شما را نصب کرده نخواهد بخشید. شما فیلتر هستید و اینجا مردم‌سالاری دینی حاکم است نه دموکراسی غربی که همه بتوانند در انتخابات شرکت کنند؛ پس دین چه می‌شود. آنانی که با دین توافق ندارند و دین را لایق حکومت نمی‌دانند و ظرفیت دینی و متدینی و اسلامی را در دنیای مدرن لایق برای حکومت نمی‌دانند و مشکل مبنایی با این قضیه دارند و بعضی انقلابی‌نما هستند و بعضی غیرانقلابی هستند، چرا به اینها میدان می‌دهید. اکنون در گام و 40 سال دوم قرار داریم و منتظر عملکردتان هستیم. اینبار از شما تشکر کردیم. عده‌ای ممکن است مظلوم‌نمایی کنند و شما حق ندارید کسانی را که تجربه‌ی خود را پس دادند مجددا روی کار بیاورید. بگذارید فردی انقلابی بیاید که مشکل اقتصادیمان را حل کند… ما رئیس‌جمهوری را که خود ایدئولوژی دارد را نمی‌خواهیم؛ کارگزاری می‌خواهیم که تحت فرمان امام خامنه‌ای باشد.»(1)

در این شماره به نکاتی اشاره می‌گردد که گفتار امام جمعه پردیسان قم متناقض و مغایر با عرف و قانون است.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پس از مقام رهبری رئیس‌جمهور را عالی‌ترین مقام رسمی کشور می‌داند که مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود بر عهده دارد و رئیس‌جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر و دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد با رأی مردم براساس ضوابط و شرایطی که قانون معین نموده انتخاب می‌گردد و شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری نظارت دارد و گفتار قوامی در این زمینه در تعارض با سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌باشد که مکرر در نجف و پاریس و قم خطاب به خبرنگاران و جهانیان اظهار نموده و به دموکراسی و آزادی‌ رأی مردم اهمیت ویژه‌ای قائل شده‌اند که به شرح زیر به مواردی از آن اشاره می‌گردد.

«…حکومت «جمهوری اسلامی» مورد نظر ما از رویه پیامبر اکرم(ص) و امام علی علیه‌السلام الهام خواهد گرفت و متکی به آراء عمومی ملت خواهد بود و شکل حکومت با مراجعه به آراء ملت تعیین خواهد گردید… تعیین نظام سیاسی، با آرای خود مردم خواهد بود. ما طرح جمهوری اسلامی را به آرای عمومی می‌گذاریم… جامعه آینده ما، جامعه آزادی خواهد بود و همه نهادهای فشار و اختناق و همچنین استثمار از میان خواهد رفت… جامعه ارزیاب و منتقدی خواهد بود که در آن تمامی مردم در رهبری امور خویش شرکت خواهند جست… با طرحی که تدارک دیده‌ایم، تلاش می‌کنیم که عموم ملت از همه طبقات، آگاهانه و آزادانه نمایندگان خود را انتخاب کنند و سپس نمایندگان دولت را و مسئولین هر مقامی را انتخاب می‌کنند… دولت اسلامی یک دولت دموکراتیک به معنای واقعی است و برای همه اقلیت‌های مذهبی آزادی بطور کامل هست و هرکس می‌تواند اظهار عقیده خودش را بکند. و اسلام جواب همه عقاید را به عهده دارد و دولت اسلامی تمام منطق‌ها را با منطق جواب خواهد داد… من امیدوارم که حکومت اسلامی در ایران تشکیل شود و مزایایی که در حکومت اسلام هست بر بشر روشن گردد تا بشریت بفهمد که اولاً اسلام چگونه است و روابط بین حکومت و ملت‌ها چه روابطی است و طرز اجرای عدالت به چه صورت است و شخص اول مملکت در زندگی با رعیت هیچ فرقی ندارد.

اگر چنانچه بعضی از مزایای اسلام را مردم بفهمند، امید این است که همه به اسلام روبیاورند. در حکومت اسلام، شخص اول که خلیفه مسلمین است، زندگی عادیش در عرض فقیرترین افراد و یا پایین‌تر از آن است. و عدالت اجتماعی و برنامه‌هایی را که اسلام اجرا می‌کند به مصلحت تمام طبقات است، این نوع حکومت سابقه ندارد… سؤال: الف) آیا در حکومت اسلامی، مارکسیستها آزادی عقیده و آزادی بیان عقیده دارند؟ ب) آیا در حکومت اسلامی مارکسیستها آزادی انتخاب شغل دارند؟ امام: الف) در حکومت اسلامی همه افراد دارای آزادی در هر گونه عقیده‌ای هستند ولیکن آزادی خرابکاری را ندارند. ب) در اسلام آزادی انتخاب شغل بر هر فردی برحسب ضوابط قانونی محفوظ است… ماهیت جمهوری اسلامی این است که با شرایطی که اسلام برای حکومت قرار داده است، با اتکاء به آراء عمومی ملت، حکومت تشکیل شده و مجری احکام اسلام باشد… یک جمهوری اسلامی متکی به قوانین اسلام و آرای مردم که اکثریت قریب به اتفاق مسلم هستند، در ایران مستقر بشود و احکام اسلام آن طور که هست اجرا گردد… در جمهوری اسلامی، هر فردی از حق آزادی عقیده و بیان برخوردار خواهد بود، ولکن هیچ فرد و یا گروه وابسته به قدرت‌های خارجی را، اجازه خیانت نمی‌دهیم… حکومت جمهوری، متکی به آرای عمومی و اسلامی، متکی به قانون اسلام، این را جمهوری اسلامی می‌گوییم و این مورد نظر ماست… حکومتی که کوچکترین فرد ایرانی بتواند آزادانه و بدون وجود کمترین خطر به بالاترین مقام حکومتی انتقاد کند و از او در مورد اعمالش توضیح بخواهد… در اسلام دمکراسی مندرج است و مردم آزادند در اسلام، هم در بیان عقاید و هم در اعمال، مادامی که توطئه در کار نباشد و مسائلی را عنوان نکنند که نسل ایران را منحرف کنند…»(2)

قابل توجه حجت‌الاسلام قوامی و همفکرانش این که مقام رهبری بعد از انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی طی پیامی خطاب به ملت عزیز ایران می‌گویند: «…صحنه‌ی زیبا و پرشوری که در روز جمعه‌ی دوم خرداد و در پای صندوق‌های رأی آفریدید، حقیقتاً یک حماسه‌ی تاریخی بود. آگاهی و هوشیاری سیاسی شما یک‌بار دیگر به کمک خداوند، درست در لحظه‌ی مقتضی، کار خود را کرد و از ایران اسلامی چهره‌‌ایی با نشاط، مصمم، و سرشار از ایمان و آگاهی به دنیا نشان داد و بحمدالله کشور را در برابر توطئه‌ی دشمنان و وسوسه‌ی بدخواهان تا مدت‌ها بیمه کرد. شرکت شما در یک مسابقه‌ی سالم و مسؤولانه برای انتخاب رئیس‌جمهور، با امنیت و انضباط تمام، و با رعایت بیشتر ملاحظاتی که در چنین حرکت عظیمی با ابعاد یک ملت بزرگ، در دنیا کمیاب و کم‌نظیر است، برای دوست و دشمن ثابت کرد که ملت ما به برکت عمل به اسلام ناب محمّدی (صلّی‌الله‌علیه‌واله) در صحنه‌ی جهاد سیاسی نیز مانند صحنه‌ی جهاد نظامی، از انسجام و ابتکار و نظم و قاعده‌ی درست برخوردار است و نَفَس زهرآگین دشمنان که از ماه‌ها پیش به قصد دلسرد کردن مردم، صوری بودن و جدی نبودن انتخابات را با زبان‌های مختلف در همه‌ی تبلیغات فرامرزی خود تکرار می‌کردند، در او کمترین تأثیر را ندارند. اکنون با حضور بسیار گسترده‌ی شما ملت عزیز در این آزمایش الهی، و با اختصاص اکثریت قاطع آراء به رئیس‌جمهور منتخب مردم، ایران اسلامی از آزمایشی دیگر، موفق و سرافراز بیرون آمده و دوران تازه‌ا‌یی در تاریخ درخشان جمهوری اسلامی آغاز شده است. ملت عزیز ما باید در دل از خداوند متعال شاکر باشد که او را به این حرکت افتخارآمیز هدایت کرد و دشمنان او را ناکام ساخت… و در سال 1394 اظهار می‌دارند:. ..همه مردم در انتخابات شرکت کنند حضور همه مردم چه آنهایی که نظام را قبول ندارند اما کشور و اعتبار آن برایشان مهم است و چه آنهایی که ممکن است رهبری را قبول نداشته باشند اما به نظام جمهوری اسلامی علاقه‌مند هستند برای نظام و ملت آبرو خواهد بود…»(3)

اگر روزگاری آرزوهای افرادی چون حجت‌الاسلام قوامی که در واقع آن‌چنان ارزشی برای رأی مردم قائل نیستند تحقق یابد مقبولیت نظام را به خطر می‌اندازد و در آن صورت نه تنها برخلاف نظر و آرای اعلام شده بزرگان نظام خواهد بود بلکه علاوه بر آن بهانه بدست مخالفان نظام می‌دهد تا بتوانند علیه این مردم و سرزمین بگویند و بنویسند. پیش درآمد این مسأله آمار حداقلی شرکت‌کنندگان در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی است که در بعضی از مناطق و شهرستان‌ها و مرکز کشور، نمایندگانی به مجلس راه یافتند که حدود ده تا پانزده درصد آرای حائزین شرکت در انتخابات را کسب کرده‌اند گرچه قانوناً نماینده هستند اما به یقین فاقد پشتوانه مورد نیاز مردمی خواهند بود و این امر به موقع اثرات سیاسی خود را خواهد گذاشت.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- انصاف‌نیوز، 31/4/1399
2- «طلیعه انقلاب اسلامی»، (مصاحبه‌های امام خمینی در نجف، پاریس و قم)، صفحه 55 تا 327
3- پایگاه خبری آیت‌ا… خامنه‌ای، 3/3/1376 و 19/10/1394

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/f9oJz
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا