رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

دکتر محمدعلی طالبی استاندار یزد در نشست مورخ 26/04/99 با اصحاب رسانه ضمن تاکید بر لزوم پاسخگویی مدیران به رسانه‌های استان گفت: «…رسانه‌ها، مدیران غیرپاسخگو را معرفی کنند و این موضوع را در ارزشیابی مدیران لحاظ خواهیم کرد و به مدیران غیرپاسخگو تذکرات جدی‌ خواهیم داد…»

برای چندمین‌بار در این هفته‌نامه و طی نامه‌های متعدد اعلام گردیده است براساس مدارک و اسناد موجود که در هر محکمه و نهاد ذی‌صلاحی قابل طرح و اثبات است مدیرکل آموزش و پرورش یزد تاکنون پاسخگوی رفتارهای غیرقانونی و نابسامانی‌های موجود در آن اداره کل نبوده و به بسیاری از پرسش‌ها و اعتراضات و انتقاداتی که از نحوه مدیریت و عملکرد وی به عمل آمده پاسخ صریح و روشن نداده و شگفت آنکه از سوی هیچ‌یک از مقامات عالی اجرایی استان و وزارت آموزش و پرورش اعتنا و توجهی به این موارد نشده و درباره وضعیت نامناسب آموزش و پرورش یزد و عدم مدیریت صحیح مدیرکل هیچ اقدام شایسته‌ای صورت نگرفته است.

«دکتر حسن روحانی اخیراً در جلسه هیات دولت، خدمت به مردم را افتخار و مهم‌ترین هدف دولت دانست و تاکید کرد که دولت با همه توان و تا آخرین روز و ساعت همانند روز اول و با همان روحیه و نشاط و بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها، روند خدمت به مردم را ادامه خواهد داد و به مردم و رهبری عزیز قول می‌دهیم که همه امکانات و توان خود را برای دستیابی به اهداف بزرگ ملی تا روز آخر به کار بگیریم… روحانی با بیان اینکه قوای سه‌گانه هرکدام وظایفی دارند، اما یک هدف واحد دارند و آن هدف خدمت به مردم است، اظهارکرد: همه قوای سه‌گانه به تعبیر شهید مدرس، وظیفه‌مان این است که نوکر مردم باشیم. همه قوای سه‌گانه باید در نوکری برای مردم مسابقه بگذاریم نه چیز دیگری… در دولت، قوه قضائیه یا مجلس، تریبون‌هایی که در اختیار ما است، مردم به امانت در اختیار ما گذاشتند و این تریبون‌ها برای این است که درد و مشکل مردم و راه‌حل آن مشکل را تبیین کنیم و در برابر دشمنان مردم بایستیم و مقاومت کنیم و اگر خدای ناکرده از تریبون بخواهیم به عنوان فضای مبارزات حزبی و جناحی و انتخاباتی استفاده کنیم، مردم چنین اجازه‌ای به ما نداده‌اند…»(1)

برابر آنچه بزرگان انقلاب به ما آموخته‌اند و بخشی از آن به شرح زیر جهت اطلاع خوانندگان آیینه درج می‌گردد نگارنده این سطور اعلام می‌نماید: دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور به تعهداتی که در سال‌های 92 و 96 علناً و رسماً به مردم ایران زمین داده آن‌گونه که باید و شاید عمل ننموده و بسیاری از هم‌وطنان بویژه کسانی که به رئیس دولت یازدهم و دوازدهم رأی داده‌اند ناراضی می‌باشند به خصوص در این موقعیت که دلار بهای بیش از 25 هزار تومان و سکه مرز یازده میلیون تومان را می‌رود که پشت سر بگذارد.

امام خمینی(ره) در 24 دی‌ماه 1357 به خبرنگار روزنامه لیبرال چاپ توکیو می‌گویند: «…ما امید داریم که ایران اولین کشوری باشد که هر فرد ایرانی بتواند آزادانه و بدون وجود کمترین خطر به بالاترین مقام حکومتی انتقاد کند و از او در مورد اعمالش توضیح بخواهد… و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نهم آذر ماه 1358 در قم در مصاحبه با هفته‌نامه امریکایی پر تیراژ تایم در پاسخ سؤالی که از ایشان می‌پرسد: آیا هرگز در مورد چیزی اشتباه کرده‌اید؟ پاسخ می‌دهند: به غیر از رسول اکرم اسلام(ص) و ائمه طاهرین(ع) همه اشتباه می‌کنند…»(2)

«آیت‌ا… شهید مطهری هیچ‌یک از مقامات سیاسی را فوق انتقاد نمی‌شمارد بلکه بر آن است که حتی مراجع دینی نیز که متبوع مردم هستند و حالتی قداست‌گونه دارند فوق انتقاد نیستند…»(3)

در یکی دو سال اخیر علاوه بر این که وعده‌های داده شده دکتر حسن روحانی درباره رفاه و آسایش نسبی عموم مردم از جمله برای رفع حصر مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد و حجت‌الاسلام مهدی کروبی و رفع محدودیت‌های اعمال شده درباره حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی اقدامی به عمل نیاورده گرانی‌های افسارگسیخته کمر مردم را شکسته و به جد آنان را مستأصل کرده و بنابه گفته عده‌ای دولت در خواب عمیق فرو رفته است. گرچه یکی از دلایل گرانی‌ها تحریم‌های ظالمانه‌ای است که دولت جنایتکار امریکا بر مردم صبور و مومن کشور روا داشته اما بدون شک عدم نظارت مسئولان عالی اجرایی باعث اختلاس و احتکار و ارتشاء و دریافت غیرقانونی میلیاردها دلار ارز توسط عده‌ای مفسد اقتصادی و یا متاسفانه بعضی از مسئولان و مقامات شده و عدم نظارت بر بازار سبب گردیده نه تنها سال به سال و ماه به ماه و هفته به هفته و روز به روز بلکه جناب آقای روحانی! ساعت به ساعت مایحتاج مردم گران و گران‌تر شود و در نهایت عموم مردم بویژه اکثریتی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند مستأصل شده و قدرت تحمل این همه گرانی و تورم و حاشیه‌نشینی و بیکاری و اختلافات طبقاتی و تبعیض در زندگی را ندارند. فقر و فساد بیداد می‌کند و ای کاش اگر با مشورت آگاهان و مطالعه دقیق وضعیت مردم کار را به دیگری می‌سپردید شاید به صلاح و صواب نزدیکتر بود.

بعد از گرانی تا سیصد درصدی بهای بنزین در آبان‌ماه 1398 گرچه روسای قوا تاکید نمودند قرار نیست گرانی بنزین منجر به افزایش قیمت دیگر کالاها شود اما برخلاف وعده‌های داده شده بهای کالاها بویژه قیمت حمل و نقل افزایش قابل توجهی داشت عده‌ای از مراجع از جمله آیات عظام مکارم شیرازی و علوی گرگانی از مسئولان درخواست نمودند که در آن شرایط از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای خودداری و در ایجاد آرامش در جامعه کوشا باشند و با صدور بیانیه‌هایی گرانی بنزین را خلاف مصالح ملی دانسته و خواستار لغو آن مصوبه شدند در آن برهه از زمان اکثر نمایندگان مجلس و بعضی از اقتصاددانان و گروه کثیری از مردم مخالفت خود را با گرانی یک‌ مرتبه و سرسام‌آور بنزین اعلام نمودند و دیدیم و دیدید که چه شد.

آیت‌ا… ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی در خصوص گرانی‌های اخیر تاکید می‌کند: «…بسیاری از مردم نسبت به گرانی روزافزون کالاها که برخی چندین برابر شده است، به‌شدت اعتراض دارند. اجاره مسکن، خرید جهیزیه و مایحتاج زندگی جز با وام‌های سنگین ممکن نیست. از سوی دیگر، برخی بیان می‌کنند که چرا مراجع تقلید در برابر این وضع سکوت کرده‌اند؟! ما نه‌تنها سکوت نکرده‌ایم، بلکه بارها دراین‌باره سخن گفته‌ایم و بازهم می‌گوییم. مساله مهم، خونسردی مسئولان است! که با وعده حل مشکلات و مسئولیتی که دارند، اکنون حتی اظهار شرمندگی هم نمی‌کنند!…»

آیت‌ا… حسین نوری همدانی می‌گوید: «مسئولان ازجمله دولت و مجلس هرچه سریع‌تر به وضعیت معیشت مردم رسیدگی کنند، نظارت جدی در بازار انجام شود و به کمک هم از این مشکلات ان‌شاءا… عبور کنیم. وی با اظهار نگرانی شدید از وضعیت معیشت مردم افزود: مکرر گفتیم مسئولان همه‌چیز کشور را با تحریم گره نزنند، ولی واقع مطلب این است که هیچ نظارتی در بازار وجود ندارد و قیمت‌ها بدون نظارت بالا می‌رود…»

در نامه آیت‌ا… علوی گرگانی به رئیس‌جمهور آمده است: «شرایط فعلی جامعه و ناله‌های قشر مستضعف و متوسط جامعه از فشار گرانی و بی‌ثباتی قیمت‌ها قلب هر انسان دلسوز نسبت به مملکت را می‌آزارد. افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت ارز و سکه و افزایش اجاره‌بها در کنار کوتاهی برخی مدیران در سال‌های گذشته برای حل مشکلات مردم و دلبستگی بیش از حد به خارج از کشور، مردم را دلسرد کرده است. گرچه مدیران دولتی و مسؤولان امر با توجه به فشارهای تحریم تلاش‌هایی را مبذول داشته‌اند، لکن این تلاش‌ها برای مردم ملموس نبوده و مردم از ضعف نظارت و افزایش بی‌رویه قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی سخت آزرده‌خاطر گشته‌اند که باید هرچه سریعتر فکر عاجلی برای آن بشود…»(4)

حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: «در حال حاضر موضوع استیضاح رئیس‌جمهور منتفی شده است و دیگر هیچ‌یک از نمایندگان پی‌گیر این موضوع نیستند اما طرح سؤال از رئیس‌جمهور با 195 امضاء تحویل هیات رئیسه مجلس شد و به قوت خود باقی است…»(5)

«…آقای رئیس‌جمهور یک شب گرسنه نخوابیده که ببیند گرسنگی چه معنی دارد. بی‌پول نبوده که فرزند خود را نتواند بخاطر بی‌پولی به مدرسه بفرستد. فرزندانش بیکار نبوده که ببیند بیکاری چه بلایی سر خانواده‌ها آورده است. خانواده‌هایی هستند که چهار تا پنج نفر بیکار تحصیل کرده دارند اما متاسفانه هیچ شغلی برای آن‌ها وجود ندارد… دولت اگر کاری نکند بخاطر فقر، گرسنگی و فشار محرومین مردم روزی خواهند ریخت ما را از مجلس و دولتمردان را از دولت بیرون خواهند کرد که این امر خیلی زمان نخواهد برد… کمر فقرا زیر بار بی‌تدبیری دولت بی‌تدبیر و ناامید شکسته؛ امیدواریم که هرچه زودتر مشکلات بر طرف شود.»(6)

اکثر شهروندان از رئیس‌جمهور می‌خواهند که در برابر مشکلات، سختی‌ها، دردها، رنج‌ها و نابرابری‌ها ایستادگی نماید به اصطلاح چه در زمان صلح یا جنگ همگام و همراه مردم و در پی تحقق وعده‌های داده شده باشد. به یقین طبقات ضعیف و متوسط تحمل بار سنگین زندگی را ندارند، روزبه‌روز فاصله طبقاتی بیشتر و بیشتر و سفره بسیاری از مردم کوچک و کوچک‌تر می‌شود، برای بسیاری از اقشار کم‌درآمد یا بیکار زندگی کردن در این موقعیت مردن تدریجی است، نظارت بر امور بویژه بر اصناف، ضعیف و ناچیز است چه بسا در یک روز فروشندگانی چندین‌بار اتیکت نصب شده روی اجناس مغازه و فروشگاهشان را تغییر و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، عده‌ای از علما و مراجع با صراحت عدم نظارت دولتمردان و حاکمان و کارگزاران را مطرح می‌کنند، 195 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بسیاری از اقتصاددانان نسبت به وضع مردم بیکاری، بی‌عدالتی و گرانی اظهار نگرانی می‌کنند، اکثریت رأی‌دهندگان از خود می‌پرسند در سال 1396 پس از شنیدن مناظرات و بررسی‌هایی که به عمل آوردند به روسای فعلی قوه مقننه و قضائیه «نه» گفتند و به دکتر حسن روحانی رأی دادند ضمناً روزبه‌روز مردم می‌بینند و می‌شنوند تعدادی چپاولگر و زراندوز که بعضی از آنان متأسفانه از مقامات یا وابستگان عده‌ای از مدیران و مسئولان هستند بیت‌المال را به یغما می‌برند و آنچه از فرمان جاوید و ماندگار مظهر عدالت حضرت علی(ع) به مالک‌اشتر می‌خوانیم درمی‌یابیم «که هرچه حاکم در مورد عیوب کاتبان (وزیران) که از او پنهان و نسبت بدان غافل باشد از سوی خداوند کیفر می‌شود زیرا دین، چشم‌پوشی و غفلت را نسبت به یاران و اطرافیان مباح نمی‌سازد و اِشراف و اطلاع نسبت بدیشان را واجب می‌شمارد…»(7)

بدون شک براساس فرمان مولای متقیان حاکمان از جمله روسای جمهور مسئول ضررها و زیان‌هایی هستند که محارم اسرار و کاتبان و کارگزاران و مدیران و وزیرانشان حقوق ملت را نادیده گرفته‌اند. کلام آخر آن که آقای رئیس‌جمهور! اگر تمایل دارید بمانید، بدانید گرانی و عدم نظارت مردم را بیچاره و مستأصل کرده است و با گذشت زمان خسارات غیرقابل جبران افزایش می‌یابد. والسّلام.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- روزنامه ایران، 26/4/99
2- «طلیعه انقلاب اسلامی»، صفحه 321 و 382، چاپ 1362 شمسی
3- «حکومت دینی و حق انتقاد»، سید حسن اسلامی، صفحه 52
4- عصرایران، 26/4/99
5- همشهری آنلاین، 26/4/99
6- خانه ملت، 29/4/99
7- شرح نهج‌البلاغه «ابن‌ابی‌الحدید»، ترجمه غلامرضا لایقی، جلد 17، صفحه 78، چاپ اول، سال 1393 شمسی

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/lFva7
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا