خیلی بد بود ! اصلاً انتظارش را نداشتیم .حتی فکرش را هم نمی کردیم!

چه شد که شایق مرد آرام همیشه این سالها آن قدر برآشفت که اینگونه کلماتی سخیف و دون شأن خود به زبان آورد؟!
بیایید مروری بر ترکیب شورای شهر یزد داشته باشیم برخلاف دوره پیشین ا ینبار اکثریت با اصلاح طلبان است و اصولگرایان کرسی های کمتری را در شورای شهر به خود اختصاص داده اند .
این اقلیت بودن خود به خود باعث می‌شود که گاهی حرفشان به کرسی ننشیند و نظراتشان با رای اکثریت روبه‌رو نشود و طبعاً این رای نیاوردن های مکرر نوعی عصبانیت را به وجود می آورد.
ونوس عامری به گواهی سالهای گذشته و قبل از شورای شهر و به گواهی سخنرانی های آتشین ش در مجامع فرهنگیان که در دفاع از حقوق فرهنگیان ایراد کرده سخنوری ارزشمند است. به دانش روز مسلط است .دایره لغاتش گسترده است و از کلمات به خوبی جملاتی کامل و تاثیر گذار می سازد .همچنین از جملات سخنرانی های خوب و حساب شده به وجود می آورد که می تواند تاثیرات خوبی بر همفکرانش بگذارد.
اما شایق مردی نام آشنا برای یزدی هاست از دیرباز او را در فعالیت های اجتماعی و مذهبی دیده و
می شناسیم مرد روزهای سخت دفاع مقدس
مرد روزهای سخت بعد از دفاع مقدس.
شایق در تمام این سالها در کنار مردم بوده است همواره در محلات حضور داشته درد دلها را شنیده است و از هرچه در توان داشته برای کمک به مردم مضایقه نکرده است .
اکنون شایق در شرایطی قرار می گیرد که یکدفعه عنان از کف می دهد و ناگهان کلماتی نامناسب بر زبان می راند!
چه شده که اینگونه شده است ؟!
بیایید نقش رئیس شورای شهر را کمی واکاوی کنیم: به گمانم هر عقل سلیمی می پذیرد که رئیس شورای شهر وظیفه دارد در تنظیم افکار اعضای شورا با وجود تضارب آرا و تضارب اندیشه ها نقش اصلی را ایفا کند به گمانم رئیس شورای شهر موظف است  شورا را به گونه ای مدیریت نماید که تضارب اندیشه ها و آراء آنها خدشه ای به شان و شخصیت آنها وارد نسازد .
او باید رای اعضا را به هم نزدیک کند. اندیشه های سیاسی را دور و اهداف متعالی شورا را مرتب گوشزد نماید.
حمایت از مردم. انجام فعالیت هایی که به بهتر کردن زندگی مردم بینجامد. همچنین نزدیک کردن آرا اعضا در جهت خدمات اجتماعی و نه سیاسی اینها وظیفه چه کسی میتواند باشد؟
به یقین رئیس شورای شهر وظیفه دارد نگذارد گرایشات سیاسی لطمه ای به اهداف شورا وارد نماید همین چند هفته پیش با جناب مهندس سفید. از طریق همین رسانه گفت‌وگویی داشتیم که فیلم آن را همین اکنون هم میتوانید در همین رسانه یزدفردا مشاهده نمایید وقتی تضارب آرا و تفاوت‌ نگرش های سیاسی اعضای شورا را مورد سوال قرار دادیم ایشان این تفاوت ها را نه تهدید بلکه فرصتی دانستند برای خدمت بیشتر به مردم یزد اکنون باید از ایشان سوال کنیم چه شد جناب مهندس؟!
اگر این دو عزیز از یک طیف سیاسی بودند آیا این برخورد پیش می آمد ؟!
در گفت و گویی که داشتیم فحوای کلام شما این بود که باید گفت و گو بدون تاثیر گرایشات سیاسی را یاد بگیریم سوال این است چه کسی باید این یادگیری را در اعضای شورای شهر به وجود بیاورد؟!
یک طرف بانو یی سخنور در طول سال هایی که از عمر شورا می گذرد با سخنان صریح قاطع و استوار خود تاثیری به غایت بر تصمیمات شورا داشته است و در دیگر سو مردی پرتلاش صادق بی ریا دانا به امور شهری دلسوز مردم و آشنا با عامه مردم شهر
یک باره برخوردی با هم می کنند که هیچکس انتظارش را ندارد
شما رئیس محترم شورای شهر سهم خود را در این برخورد چقدر می دانید؟!
اگر در این سالها شما خوب تدبیر کرده بودید آیا. اکنون به چنین مرحله‌ای می‌رسیدیم ؟
لازم است مطلبی هم خطاب به اعضای شورای شهر بگویم:
آقایان و خانمهای محترم
شما عصاره فضائل مردم یزد هستید .نه زبان بازی بیش از اندازه و نه جسارت به یکدیگر .هیچ کدام مورد تایید مردم یزد نیست .این دو روش جزو خصایل نیکوی مردم یزد نیست.
پس لطفاً رعایت کنید! شان مردم یزد را حفظ کنید .  وقتی شما در برابر تریبون هایی که دارد لحظه‌به‌لحظه اعمال حرکات و کلماتی را که از زبان شما جاری می شود ضبط می کند این گونه با هم سخن می گویید. از عامه مردم چه انتظاری می‌توان داشت؟!
به سهم کوچک خود به عنوان یک یزدی پیشنهاد
می کنم هر دو طرف این ماجرا خجالت بکشند!! دست از تمارض مظلوم نمایی و پیگیری این ماجرای زشت بردارند. همین اتفاقی که افتاد از سرمان هم زیاد است. دیگر نمی خواهد هر روز و هر دم خوراک رسانه. ای فراهم نمایید .به گمانم هر دو طرف باید از یکدیگر عذرخواهی کنند .چون عملکرد یکی در طول زمان باعث به وجود آمدن برخورد دیگری در یک زمان دیگر شده است .اینجا لازم است رئیس شورای شهر تدبیری شایسته بنمایند.
در گفتگویی که با جناب مهندس سفید داشتم سوالی کردم پرسیدم چرا شما پیرمردها نمی روید وسکان را به دست جوان‌ترها نمی‌دهید ؟!
ایشان البته پاسخی دادند که فرافکنی بود :
اینکه در طول این سالها مدیر های جوان پخته و دانا ساخته نشده است .اکنون به ایشان عرض می کنم اگر شما در طول این چهل و چند سال مدیریت آموخته بودید این واقعه تلخ امروز در شورای شهر ما اتفاق نمی افتاد !
آنچه اتفاق افتاد در صحنه شورای یزد. حاصل بی‌تدبیری شما مدیر با تجربه بود جناب مهندس.

در پایان در پاسخ به کسانی که خواهند گفت یکی به نعل زده‌ای یکی به تخته !
عرض می کنم که هر دو طرف ماجرا را به خوبی
می شناسم و برای هر دوی آنها به شدت احترام قائل هستم. آنها را برادر و خواهر خود می دانم. هر دو طرف را دلسوز یزد می دانم و البته که هر یک از ما ممکن است نقاط ضعفی داشته باشیم که به عنوان یک انسان کاملاً طبیعی است. اما ما در کنار این که باید یاد بگیریم نظرات یکدیگر را تحمل کنیم و نظر اکثریت را بپذیریم باید مهربانی گذشت و متانت خاص یزدی بودن را هم یک بار دیگر یاد بگیریم.
پس بله. به هر دو طرف ماجرا میگویم که مردم یزد به شما علاقه دارند. به شما احترام می گذارند شما را دلسوز خود می دانند و البته که انتظار دارند در خطاهای پیش آمده یکدیگر را ببخشید و خیلی زود این مسائل را فراموش کنید. بدان امید که خداوند سبحان حضرت رب العالمین نیز از خطا های مان بگذرد و ما را در روز حشر ببخشد .
آمین یا رب العالمین

علی اصغر حسینیان

  • نویسنده : علی اصغر حسینیان
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا