معاون سیاسی و امنیتی فرماندار اردکان در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان بر لزوم هدایت فعالیت‌های خیری به سمت حوزه کتاب و کتابخانه‌های عمومی تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد با حضور رقیه کرمانیان، معاون سیاسی امنیتی فرماندار شهرستان و جمعی از اعضای انجمن در کتابخانه آیت‌الله فاضل اردکان برگزار شد.

کرمانیان با اشاره به لزوم جهت‌دهی خیران به سمت فعالیت‌های خیری در حوزه‌های فرهنگی بیان داشت: باید تلاش کنیم خیران شهرستان به خصوص افرادی که در زمینه اقدامات فرهنگی فعال هستند، شناسایی شوند و از طریق مسئولان و افراد صاحبان‌نفوذ و مورداعتماد، آنان را برای حرکت‌های خیری در حوزه کتاب و کتابخوانی ترغیب کرد.

وی افزود: توجه به رشد کمی و کیفی زیرساخت‌های فرهنگی جامعه، امری ضروری است و با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی کشور و عدم توانایی بخش‌های دولتی برای صرف هزینه لازم در این حوزه‌، خیران می‌توانند با نیک‌اندیشی خود به توسعه بنیان‌های فرهنگی کشور کمک کنند.

حسین پایدار، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی اردکان نیز در ابتدای جلسه به ارائه گزارشی از روند اجرای مصوبات آخرین جلسه انجمن سال گذشته پرداخت و عنوان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی اجباری تسریع شود.

وی همچنین توضیحاتی در خصوص پروتکل‌های بهداشتی و تدابیر اندیشیده شده برای بازگشایی کتابخانه‌ها اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه کتاب‌های کتابخانه در دست افراد مختلفی بوده و امکان شیوع بیماری کرونا از طریق انتقال کتاب‌ها زیاد است، تدابیر بهداشتی خاصی برای جلوگیری از آلودگی محیط‌های کتابخانه‌ای و سرایت بیماری به اعضا و همکاران اندیشیده شده است.

پایدار افزود: راه‌اندازی قفسه قرنطینه کتاب‌های برگشتی، اداره مخزن کتابخانه به صورت بسته، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در سالن‌های مطالعه از طریق کاهش ظرفیت سالن‌ها و ارائه خدمات در این بخش با دریافت نوبت و همچنین الزام کتابداران و مراجعه‌کنندگان برای استفاده از ماسک و اقلام بهداشتی و ضدعفونی، از جمله این اقدامات پیشگیرانه بوده است.

اشرف تقدیری، ‌کارشناس فرهنگی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نیز در ادامه گزارشی از روند برگزاری دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی و میزان شرکت مردم اردکان در این شهرستان ارائه کرد.

وی در این خصوص گفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها، امکان برگزاری حضوری جشنواره میسر نشد و تمامی مراحل جشنواره نظیر ثبت‌نام، دریافت منابع و شرکت در مسابقه از طریق فضای مجازی صورت گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد: مردم اردکان همچوم سال‌های گذشته مشارکت بالایی در این جشنواره داشته باشند.

در پایان این جلسه مصوب شد فرمانداری و ادارات شهرستان در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی همکاری لازم را به کتابخانه‌ها عمومی داشته باشند.

پیگیری زمین برای احداث کتابخانه در منطقه شریف‌آباد اردکان و انجام مکاتبه برای اختصاص زمینی مناسب در منطقه مسکن مهر شهرستان، از دیگر مصوبات این انجمن بود.

لازم به ذکر است، کتابخانه‌های عمومی بعد از یک دوره چهارماهه تعطیلی از ابتدای تیرماه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شده است و آماده خدمت‌رسانی به مردم است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا