اسماعیلی ندیمی با تاکید بر ادامه بیماریابی کووید ۱۹ گفت: تصمیم های موفق و ناموفق دوران بحران کرونا در حوزه پزشکی و درمانی باید مکتوب و تدوین شود و الگویی برای مقابله با بحران های احتمالی آینده باشد.

به گزارش رفسنجان فردا؛ دکتر علی اسماعیلی ندیمی یکشنبه (21 اردیبهشت )به رسانه ها اعلام کرد: با شیوع بیماری کرونا، اوایل مشکلات فراوانی در تهیه اقلام بهداشتی و حفاظت ها داشتیم که با تلاش همه جانبه مردم و کادردرمانی از این بحران به خوبی عبور کردیم.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ادامه داد: پیش بینی چنین شرایطی در کشور نشده بود و جهان هم درگیر آن بود و در روزهای سخت کاری همه مردم و خیّرین به کمک کار درمان آمدند و باعث شد روزهای سخت را با دلگرمی و پشتکار بیشتری پشت سر بگذاریم.

 

وی با اشاره به اینکه با اتمام دوران جنگ تحمیلی، چنین مشکلی ( بحران کرونا ) در کشور به وجود نیامد که همه اقشار بسیجی وار به عرصه بیایند و با پشتکار تمام بخواهند با موضوع مقابله کنند؛ اظهار کرد: مردم رفسنجان سابقه طولانی در امر خیر و خداپسندانه دارند به طوری که در ایجاد بخش عظیمی از مراکز بهداشتی و درمانی، آزمایشگاه ها و بیمارستان ها خیّرین وارد شدند.

 

وی افزود: در زمان بحران کرونا هم خیّرین وارد عرصه مبارزه به این پدیده شدند و در تجهیز و تهیه امکانات آزمایشگاهی قدم پیش گذاشتند  و آزمایشگاه مولکولی راه اندازی و باعث شد توان ما برای پیداکردن افراد مبتلا افزایش یابد و در حال حاضر در بیمارستان علی بن ابیطالب رفسنجان که محل بستری بیماران مبتلا به کووید 19 است موارد بستری تقریبا" بسیار کاهش یافته است.

 

 

اسماعیلی ندیمی با بیان اینکه پیدا کردن بیماران کرونایی آنقدر باید ادامه یابد تا کانون های انتقال و بیماری کنترل شود؛ گفت: با بیمار یابی و ارائه توصیه های بهداشتی به اطرافیان آن ها اعم از تماس نگرفتن با افراد، استفاده از ماسک و دستکش و ضدعفونی کردن سطوح و دست، رعایت نکات بهداشتی و نیز قرنطینه کردن بیمارانی که وضعیت آنان حاد نیست؛ می توان چرخه انتقال ویروس را قطع کرد.

 

 

 

وی با بیان اینکه ممکن است در پائیز ممکن است همزمانی آنفلوآنزای فصلی و کووید 19 را داشته باشیم؛ تصریح کرد: از بحران عبور کردیم اگر با همین شیب ادامه دهیم آرامش خیالی برای مردم ایجاد می شود؛ در حال حاضر هم  که می گویند در پائیز اپیدمی شروع می شود امّا چند ماه فرصت داریم و دانشمندان علوم پزشکی در سراسر جهان مشغول هستند تا دارو و واکسن این بیماری را کشف کنند و این زمان برای ما ارزش بیشتری دارد.

 

 

اسماعیلی ندیمی ادامه داد: عملاً در فصل آنفلوآنزای سال 1394 که تعداد  بستری هم خیلی بود در اواخر مهر ماه شروع شد و در سه ماه تعداد بستری بیماران مبتلا به آنفلوآنزا به 830 نفر رسید اما مدیریت به نحوی بود که از بحران به خوبی گذشتیم و در بحران کرونا هم با مدیریت صحیح و اعتماد مردم می توان آن را پشت سر گذاشت.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: تجربه ها، جلسات و تصمیم های موفق و ناموفق دوران بحران کرونا در حوزه پزشکی و درمانی باید مکتوب و تدوین شود و الگویی برای مقابله با بحران های احتمالی آینده باشد.

 

 

 

وی گفت:  در دو شهرستان رفسنجان و انار 13 مورد مرگ قطعی ناشی از ابتلا به کووید 19 و تعدادی هم مرگ مشکوک داشتیم؛ اگر مرگ های مشکوک و قطعی را با هم حساب کنیم به هیچ وجه به میزان مرگ های کشورهای اروپایی که کمتر از جمعیت ایران، جمعیت دارند نمی رسد و این نشان می دهد که کادر بهداشتی، مردم و خیّرین در شرایط تحریم به خوبی عمل کردند./شبستان

 

 

  • نویسنده : رفسنجان فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا