رئیس اداره منابع آب ابرکوه با اشاره به نشتی بند رحیم آباد ابرکوه و خطر شکستن بند در اثر جاری شدن سیلاب اخیر، گفت: در اثر اقدامات صورت گرفته نشتی بند رحیم آباد ابرکوه ترمیم شد و همچنان در کنترل و رصد می باشد.

«محمدعلی شرافت» با بیان این که بارندگی های اخیر در حوزه استان فارس منجر به جاری شدن سیلاب در شهرستان ابرکوه شده است، اظهار کرد: این بارندگی ها باعث آبگیری بند رحیم آباد ابرکوه به میزان حدود 3.5 میلیون مترمکعب گردید که مخزن اول به صورت کامل آبگیری و سرریز آن نیز به سمت مخزن دوم جاری شد.

وی افزود: این بارش ها سبب نشتی بدنه مخزن اول و احتمال خطر شکستن بند شد به همین منظور جلسه مدیریت بحران شهرستان تشکیل گردید و تصمیمات فوری در این زمینه گرفته شد.

رئیس اداره منابع آب ابرکوه با اشاره به این که دپو و ریختن مصالح مخلوط شن و ماسه در شیب پایین دست بدنه بند و در محل نشتی آب یکی از اقدامات در نظر گرفته شده برای کاهش خطر شکستن بدنه بند بود، خاطرنشان کرد: اقدامات دیگری از قبیل ریختن خاک رس در شیب بالادست بدنه بند، بازکردن شیر خروجی بند جهت تخلیه سریع آب و تخریب بدنه سرریز به منظور تخلیه سریع آب در تراز بالای بند به میزان 1 تا 1.5متر، انجام شده که در نهایت باعث توقف نشتی و کنترل حجم آب مخزن پس از سه روز گردید.

شرافت در پایان گفت: در حال حاضر شیرهای خروجی بند باز می باشد و حدود یک میلیون مترمکعب از حجم آب مخزن اول تخلیه و به مخزن دوم انتقال پیدا کرده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا