وجود بحران کرونا و مصادف شدن آن با ماه مبارک رمضان، برآورده کردن آرزوی بیماران نیازمند خون و فرآورده های خونی را مضاعف می کند؛ کسانی که چشم یاری به اهداکنندگان دوخته اند تا جان شان نجات یابد.

به گزارش رفسنجان فردا؛ خون مایه حیات، زندگی بخش و نجات دهنده جان انسان هاست؛ با ایجاد فرصت طلایی و اهدای بخشی از خونی که در بدن وجود دارد علاوه بر اینکه جان همنوع را می توان از خطر نجات داد و به زندگی برگرداند، جان اهداکننده هم از نظر جسمی تقویت و هم روح وی صفا داده می شود.

 

در شهرستان رفسنجان تعداد افراد خیّر که با اهدای خون خود کار نیک و خیر انجام می دهند بسیار هستند؛ بانک اطلاعاتی مرکز انتقال خون رفسنجان دوّمین بانک اطلاعاتی کشور است که به صورت جامع اطلاعات سلامتی افراد و اهدا کنندگان اینکه خون آنها هیچ مشکلی ندارد و می توانند خون خود را اهدا کنند ثبت کرده است.

 

اطلاعات ۴۵ هزار و ۲۶۹ نفر از رفسنجان و انار در بانک اطلاعاتی انتقال خون ثبت شده است و این افراد در هر جایی از کشور که بخواهند خون اهدا کنند به راحتی می توانند این کار را انجام دهند.

 

 

با اهدای خون تبلوری از انسانیت و مهرورزی به منصه ظهور می رسد

حسین شاه نعمت الهی فردی 45 ساله اهل رفسنجان است که تقریباً از 10 سال پیش سالی حداقل یک بار خون خود را اهدا می کند؛ او می گوید: وقتی می بینم بهترین و گرانبهاترین نعمت را در بدن دارم که از آن بی خبرم؛ داشته ای که فرد بیمار آرزوی داشتن آن را دارد تا بتواند به زندگی عادی خود برگردد خداوند را شکر می کنم و از او می خواهم که تا زنده هستم توان و قدرت این را بدهد که خون خود را به نیازمندان اهدا کنم.

 

وی افزود: افراد بیماری هستند که آرزوی داشته های بدن ما را دارند آن ها به قطره ای از خون بدن افراد سالم نیاز دارند، این هدیه الهی را می توان با فرد بیماری، به اشتراک گذاشت و جانش را نجات داد و زندگی کسی را که در جدال با مرگ است با اهدای خون ادامه نجات داد.

 

شاه نعمت الهی بیان کرد: افراد سخاوتمندی در جامعه وجود دارند که با اهدای خون خود تبلوری از انسانیت و مهرورزی را به منصه ظهور می رسانند، آن ها بارقه امید به زندگی را به بیماران نیازمند اهداء می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی به مرکز انتقال خون می روم و خون خود را اهدا می کنم احساس آرامش می کنم بالاخره این خون قرار است از بدن من به بدن فرد دیگری برود و به او زندگی ببخشد من هم از ناحیه خون دادن بدنم سالم تر می شود و خداوند هم از کار من راضی می شود همین رضایت خداوند موجب ایجاد برکت در زندگی است.

 

شاه نعمت الهی گفت: این خونی که اهدا می کنم درست است متعلق به من است و مالک آن من هستم امّا مالک اصلی خون در بدن من، خداوند است که آن را برای حیات به انسان ها ارزانی کرده است.

 

کرونا موجب نشود مردم عمل خداپسندانه اهدای خون را به فراموشی بسپارند  

 

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان با اشاره به اینکه کرونا موجب نشود مردم عمل خداپسندانه اهدای خون را به فراموشی بسپارند؛ گفت: بعد از خانه، امن ترین جا برای در امان ماندن از ویروس کرونا مراکز انتقال خون است و مردم، بیماران نیازمند خون و  فرآورده های خونی را دریابند و با اهدای خون خود زندگی به آن ها ببخشند.

 

مهدی محمدحسینی اظهار کرد: با توجه به اینکه خون و فرآورده های آن یکی از نیازهای بیماران از جمله تالاسمی ها، اعمال جراحی و ... است پایگاه های انتقال خون در شهرستان رفسنجان به مراجعه کنندگانی که می خواهند خون خود را اهدا کنند خدمات می دهد.

 

وی افزود: با شیوع بیماری کرونا نمودار مراجعات به دلایلی همچون ماندن در خانه، تعطیلی ها و نیز ترسی که مردم به خاطر کرونا داشتند سیر نزولی داشت امّا کم کم مردم با اعتمادی که کسب کردند این سیر به سمت صعودی راه خود را در پیش گرفت و در حال حاضر می بینیم که شمار مراجعه کنندگان در حال افزایش است.

 

 

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان تصریح کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در مرکز انتقال خون پروتکل های بهداشتی را جهت آرامش خاطر مراجعه کنندگان انجام می دهیم به طوری که به همه مراجعه کنندگان ماسک و دستکش اعطا می شود، محیط  و تمام قسمت ها هر 2 ساعت یک بار ضدعفونی، استریل و از ویروس احتمالی پاکسازی می کنیم، فاصله گذاری اجتماعی هم 1 تا 2 متر با گذاشتن صندلی ها انجام می شود تا مراجعه کنندگان با فاصله از هم قرار گیرند و خطری آن ها را تهدید نکند.

 

 

وی افزود: تمام مراجعه کنندگان را از نظر کرونا مورد پایش قرار می دهیم و از آن ها شرح حال جسمی جویا می شویم اگر فردی دارای بیماری زمینه ای باشد، یا طی دوران کرونایی به جایی مسافرت کرده و یا اینکه مهمان از شهرستان دیگری داشت از لیست اهدای خون معاف می شود.

 

 

محمدحسینی با اشاره به اینکه بعد از خانه، امن ترین مکان برای دورماندن از ویروس کرونا مراکز انتقال خون است و مردم با خیال آسوده می توانند به همنوع خود که بیمار است و نیاز به خون و فرآورده خونی دارد کمک کنند ادامه داد: بیماران را چشم انتظار نگذاریم، یک قطره خون که در بدن افراد سالم است می تواند نجات بخش جان فردی باشد که نیاز دارد لذا همه امکانات فراهم شده تا از مراجعین خون گیری انجام شود و مشکلی برای آن ها ایجاد نشود.

 

 

وی افزود: طی یک هفته اخیر که برخی مراکز درمانی استان با مشکل گروه خونی  O  منفی ومنفی مواجه بودند با فراخوانی که در فضای مجازی رفسنجان منتشر کردیم توانستیم حجم مورد نیاز این مراکز را تهیه و به آن ها ارسال کنیم.

 

 

محمدحسینی گفت: همچنان صبح ها از ساعت 8 تا 13 و عصرهای دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 17 تا 22 پایگاه انتقال خون باز است و مردم می توانند خون خود را اهداء کنند همچنین در شب های قدر هم مرکز باز است و برای اینکه فاصله گذاری اجتماعی انجام شود و محیط شلوغ نشود از طریق سایت سازمان انتقال خون اهداکنندگان می توانند نوبت بگیرند و در ساعت مشخص برای اهدای خون مراجعه کنند.

 

2130 نفر جهت اهدای خون به مرکز انتقال خون رفسنجان مراجعه کردند

 

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان گفت: از ابتدای اسفند ماه سال گذشته ( ابتدای شیوع بیماری کرونا ) تا کنون 2 هزار و 130 نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد 400 نفر با پایش های کرونایی  ( از جمله دارا بودن بیماری زمینه ای، مسافرت رفتن، داشتن مهمان از شهر دیگر یا از خانواده ای هستند که عضوی از آن ها دارای بیماری کرونا بوده است ) که انجام شد معاف شدند و خون گیری از آن ها صورت نگرفت  شبستان.

 

وی بیان کرد: از بقیه اهداکنندگان در طی 2 و نیم ماه گذشته یک هزار و 743 واحد خون گیری انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 26 درصد کاهش داشتیم.

 

 

محمدحسینی ادامه داد: در مدت مشابه سال قبل ( یعنی از ابتدای اسفند 97 تا 18 اردیبهشت 98 ) 3 هزار و 100 نفر مراجعه کننده داشتیم که از این تعداد 2 هزار و 400 واحد خون گیری انجام شد.

 

770 واحد خون و انواع فرآورده خونی در رفسنجان تولید شد

 

محمدحسینی گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان تا کنون 312 مورد مراجعه کننده داشتیم که از این تعداد  261 واحد خون گیری انجام و از این میزان هم 770 واحد خون و انواع فرآورده های خونی شامل گلبول قرمز، پلاکت، پلاسما، کرایو و ... تولید شد.

 

 

وی با اشاره به اینکه از این 770 واحد، 265 واحد به مصرف مراکز درمانی شهرستان رفسنجان رسید و 186 واحد هم به سایر مراکز استان از جمله شهر کرمان و کهنوج جهت بیماران تالاسمی ارسال شد؛ افزود:  مردم هیچ نگرانی در رابطه با انتقال کرونا از طریق اهدای خون نداشته باشند زیرا تاکنون بیماری کرونا از راه انتقال خون به هیچ فردی منتقل نشده است و اهداکنندگان خون و گیرنده ها هیچ گونه نگرانی از این بابت نداشته باشند.

 

 

محمدحسینی خاطرنشان کرد: یک هزار و 300 بیمار تالاسمی در استان کرمان وجود دارد که 25 نفر از آن ها در شهرستان رفسنجان زندگی می کنند.

 

  • نویسنده : رفسنجان فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا