کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با تاکید بر پرهیز از حذف وعده سحری و افطاری؛ توصیه هایی نیز درباره مصرف بعضی از غذاها، میوه ها، سبزیجات و نوشیدنی ها بیان کرد.

به گزارش رفسنجان فردا؛ حمیده امینی در رابطه با تغذیه در ماه مبارک رمضان و پیشگیری از بیماری کووید 19 مطالبی را عنوان کرد و افزود: بیماری کرونا 4 ماه است که در کشور چین شایع و به سایر کشورها منتقل شد و در ایران از بهمن ماه 98 شیوع پیدا کرد.

 کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت اصول بهداشت فردی، شستن مکرر دست ها با آب و صابون، رعایت فاصله 1.5 تا 2 متری از دیگران، استفاده از ماسک و دستکش در صورت بیرون رفتن از خانه، خانه نشینی و پیروی از تغذیه سالم به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری کووید 19 است.

 

 

وی اظهار داشت:  از آنجایی که دوره بحران کرونا مصادف شده با ماه مبارک رمضان و روزه داری لذا رعایت نکات تغذیه ای لازم است؛ ضمن اینکه افراد زیر 65 سال می توانند با رعایت موارد بهداشتی و تغذیه ای روزه بگیرند و بیمارانی که پیوند اعضا شدند نمی توانند روزه بگیرند.

 

 

امینی تصریح کرد: همچنین افرادی که به بیماری کووید 19 مبتلا شده و بهبود یافته اند حداقل تا 6 هفته بعد از بهبودی از بیماری اقدام به روزه داری نکنند.

 

 

 

وی گفت: افراد دارای بیماری زمینه ای مانند فشار خون بالا، دیابت، سرطان، بیماری قلبی و عروقی بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند که برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس، احتیاطاً روزه نگیرند و قضای روزه را بعد از اتمام دوران کرونایی انجام دهند یا اینکه می توانند با پزشک خود مشورت کنند.

 

 

این کارشناس تغذیه بیان کرد: افراد اگر اصول تغذیه ای ( با تأمین ریزمغذی ها، پروتئین ها، ویتامین های مورد نیاز بدن ) را به شکل صحیح رعایت کنند سیستم ایمنی بدن آن ها تقویت شده و در مقابله باکووید19 حائز اهمیت است.

 

پرهیز از حذف وعده سحری یا افطاری 

وی با اشاره به اینکه حذف وعده سحری یا افطاری موجب کاهش ایمنی بدن و افزایش احتمال ابتلا به کووید ۱۹ می شود؛ ادامه داد: با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین های  A، D ، C ، E  و منابع غذایی حاوی آهن، روی و سلنیوم نگرانی ها از نظر ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن در ایام ماه رمضان و خطر ابتلا به بیماری کرونا کاهش می یابد.

 

 

وی توصیه کرد: در وعده های سحر و افطاری مصرف سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی از جمله هویج، کدوحلوایی، موز، انواع مرکبات و همچنین زرده تخم مرغ و لبنیات را در برنامه غذایی خود بگنجانید که حاوی ویتامین A هستند همچنین برای تأمین ویتامین های D و E  ماهی، لبنیات و تخم مرغ و استفاده از روغن مایع آفتابگردان و ذرت در غذاهایی مانند اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی  و  همچنین آجیل ها و مغزی جات مانند گردو، بادام و فندق استفاده شود.

 

 

 

امینی ادامه داد: برای تأمین ویتامین  C  هم سبزی، کلم، گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، لیمو ترش و شیرین، پرتقال، نارنگی و کیوی منابع خوبی هستند همچنین برای تأمین ویتامین گروه B هم انواع غلات، تخم مرغ و حبوبات را می توان در برنامه غذایی قرار داد.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان برنامه تنوع غذایی با محدود کردن غذاهای دارای چربی، کلسترول، نمک، قند و افزودنی ها توصیه می شود گفت: در ایام روزه داری امسال به مصرف منابع کافی پروتئینی اعم از حیوانی و گیاهی که برای عملکرد سیستم ایمنی بدن جهت پیشگیری از کووید 19 لازم است توجه شود.

وعده های غذایی در سحر

کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه غذاهای کم حجم و با شیرینی کم در سحر مصرف شود؛ گفت: سبزی ها با دارا بودن مواد مغذی و آب، علاوه بر تأمین ویتامین ها فرد را از ابتلا به کووید19 مصون می دارد زیرا این سبزیجات مانع تشنگی و خستگی فرد در طول روز می شود لذا در وعده سحر روزه داران سبزیجات آبدار مانند خیار، گوجه فرنگی و کاهو مصرف کنند.

 

 

 

وی افزود: در وعده سحری از مصرف نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه گازدار و چای پررنگ خیلی شیرین که موجب خشکی گلو در طول روز می شود پرهیز شود زیرا چای پررنگ مدر است و موجب می شود آب زیادی در طول روز از بدن دفع شود.

 

 

امینی خاطرنشان کرد: فرد روزه دار از مصرف غذاهای با پروتئین بالا مانند کباب، ماهی، جوجهکباب، غذاهای خشک و کتلت ها، کله پاچه، پیتزا، سوسیس و کالباس و غذاهای سرخ شده پرهیز کند که موجب خشکی دهان و تشنگی می شود به خصوص که در شرایط کنونی که با ویروس کرونا مواجه هستیم بهتر است در وعده سحر مصرف نشود.

 

 

وی توصیه کرد: مصرف غذاهای سبک مانند پلو و انواع خورشت در وعده سحر در برنامه غذایی افراد باشد.

 

وعده غذایی در افطار

امینی با بیان اینکه پرهیز از پرخوری و مصرف یک لیوان آب ولرم همراه با خرما یا چای کمرنگ یا یک لیوان شیر گرم همراه با عسل در وعده افطار مفید است اظهار کرد: غذاهای سبک مانند فرنی، شیر برنج یا نان و پنیر و سبزی، انواع سوپ یا آش کم حبوبات در این وعده توصیه می شود.

 

 

وی ادامه داد: همچنین در این وعده می توان از سیب زمینی آب پز، سبزیجات پخته مانند کدو، گل کلم، هویج و نخود فرنگی استفاده کرد.

 

 

 

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: مصرف زولبیا، بامیه، حلوا و شله زرد خیلی شیرین به دلیل اینکه اضافه وزن و چاقی می آورد و نیز موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود کم مصرف کنید یا از مصرف آن پرهیز کنید.

شام در روزه داری

امینی گفت: بهتر است روزه دار یک ساعت پس از صرف افطاری ساده، شام بخورد در وعده شام می تواند از گوشت، مرغ یا ماهی، حبوبات، نان، برنج، کوکو، کتلت، ماست و دوغ و سبزیجات استفاده کند و از مصرف میوه در ساعات بین افطار تا سحر غفلت نکند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: در وعده شام به جای مصرف نوشابه های گازدار، ماءالشعیر و آب میوه صنعتی از آب آشامیدنی، دوغ، عرقیجات و شربت های خانگی کم شیرین استفاده شود.

 

 

امینی انجام فعالیت ورزش و مصرف 8 لیوان آب را در وقت افطار تا سحر را از نکات حائز اهمیت در امر روزه داری عنوان و توصیه کرد.شبستان

پایان پیام/

  • نویسنده : رفسنجان فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا