رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان گفت: درب مساجد در ماه مبارک رمضان باز است اما اقامه جمعه و جماعت نمی شود و افراد با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند نماز فرادا بخوانند.

به گزارش رفسنجان فردا؛ حجت الاسلام مهدی حسنی  با اشاره به شیوع بیماری کرونا و همه گیر شدن آن در کل جهان و همزمانی این شرایط با ماه مبارک رمضان و تعطیلی مساجد و اماکن متبرکه بیان کرد: امسال برگزاری ماه مبارک رمضان و روزه داری متفاوت از سال های قبل است و برنامه های فرهنگی، دینی، اعتقادی، مذهبی و قرآنی که در محافل و مساجد برگزار می شد امسال با تشکیل گروه ها و کانال های مختلف در فضای مجازی اجرا می شود.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رفسنجان ادامه داد: ماه مبارک امسال با حضور کرونا ماهی استثنایی شده از جهات مختلف، اینکه رزمایش مواسات و همدلی به فرموده مقام معظم رهبری در حال اجرا است و طی این برنامه مردم به فکر همنوعان نیازمند خود هستند و با توجه به اینکه کرونا باعث تغییر در معیشت مردم شده صحنه های بسیار زیبایی از کمک ها را شاهد هستیم.

 

اجرای رزمایش مواسات در بیش از 100 مسجد رفسنجان

وی تصریح کرد: بیش از 100 مسجد در سطح شهر و حومه رفسنجان وجود دارد که انصافاً مردم و خیّرین، بسیج، سپاه و بخش خصوصی پای کار آمده اند تا مهمانی بزرگ خداوند برکاتی از جنس دستگیری قشر ضعیف جامعه جهت خشنودی دل ها و رضایت مندی خداوند داشته باشد.

 

 

حجت الاسلام حسنی عنوان کرد: این رزمایش سال های قبل هم در قالب پهن کردن سفره های افطاری در بین خانواده ها، مساجد، تکایا و تالارها اجرا می شد امّا امسال نظام مند و هدفمند شده و می بینیم که مردم از آن بهره مند می شوند و این افطاری دادن ها به خاطر کرونا تبدیل به کمک مومنانه شده است.

 رئیس اداره تبلیغات اسلامی با بیان اینکه امسال برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا از انجام مهمانی های افطاری و دورهمی های فامیلی باید پرهیز شود اظهار کرد: مردم همچنان که به توصیه در خانه ماندن توجه می کنند و در بیرون از خانه پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری هوشمند را رعایت می کنند افطاری دادن ها را هم ممنوع کنند تا خدشه ای به سلامتی افراد وارد نشود.

 

بیش از 90 درصد مساجد رفسنجان به فضاهای مجازی مجهز شدند

وی با اشاره به اینکه مساجد با تأسی از دوران پیامبر علاوه بر اینکه محل عبادت و راز و نیاز با خدا هستند محل رفع مشکلات اقتصادی و مسائل مربوط به جامعه هم هستند؛ گفت: در شرایطی قرار داریم که بحران کرونا مانع از تجمعات در مساجد و انجام فرایض الهی شده امّا نمازگزاران و ائمه جماعات در مساجد طی حرکت های خودجوش فضاهای مجازی به نام هر محله ای را راه اندازی و اعضای مسجد و مردم محله را عضو گروه ها کرده اند و برنامه های فرهنگی و مذهبی، مسابقات تفسیری قرآن کریم، قرائت و جزءخوانی قرآن را برگزار می کنند.

 

 

حجت الاسلام حسنی با اشاره به اینکه انجام پویش های خوب در فضای مجازی در مسیر انجام برنامه های ماه مبارک رمضان و شکست کرونا بسیار مفید است بیان کرد: مخاطبین گروه ها هم همراهی خوبی دارند و با گوشی تلفن همراه هوشمند که امروزه در دست اکثریت وجود دارد نعمتی است که مردم از این نعمت به خوبی در راستای اعتلای فرهنگ دینی و انجام فریضه الهی بهره مند می شوند.

 

 

وی تصریح کرد: امسال برنامه های اعتقادی و دینی و فرهنگی با بحران کرونا عجین شده که مردم به خوبی این دو موضوع را تمییز داده و ضمن انجام نکات بهداشتی با هدف حفظ سلامتی خود و مردم در انجام امور واجب و روزه داری تلاش می کنند.

 

نماز جماعت در بحران کرونا به نوعی حق الناس است

حجت الاسلام حسنی با اشاره به اینکه به دلیل بیماری کرونا اقامه نمازهای جماعت و جمعه تعطیل اعلام شده، اظهار داشت: درب مساجد باز است و اگر کسی بخواهد در مسجد نماز بخواند می تواند به صورت فرادا و با انجام پروتکل های بهداشتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک و پوشیدن دستکش این فریضه الهی را انجام دهد و منعی نیست.

 

 

وی تصریح کرد: اگر ساز و کار برگزاری نماز جماعت را فراهم کنیم و اگر در این برنامه یک نفر به بیماری کرونا مبتلا شود این حق الناس است چون در تجمعات، ویروس کرونا رفتار ناشناخته ای از خود نشان می دهد و ستاد ملی مبارزه با کرونا به فرماندهی مسئولان وزارت بهداشت انجام نمازهای جماعت و جمعه را ممنوع اعلام کردند تا خطری متوجه سلامتی افراد جامعه نشود.

امساک از جمع ( روزه اجتماعی)

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه روزه دار واقعی از انجام گناه و معصیت پرهیز می کند، بیان کرد: او از انجام گناهان و معصیت ها توسط چشم، زبان، دل، قلب و غیره دوری می کند که این امساک است.

 

 

وی ادامه داد: امروز هم با وجود کرونا شاهدیم که در ایام ماه مبارک رمضان با بیرون نیامدن از خانه و حضور نداشتن در اجتماع نوعی امساک از جمع و به عبارتی روزه داری اجتماعی انجام می شود؛ مردم و روزه داران این را مدّ نظر قرار می دهند که اگر بیرون آمدم و موجب قطع حلقه انتقال ویروس نشدم علاوه بر آن  باعث تداوم بیماری شدم که گناه مرتکب شده ام.

 

 

حجت الاسلام حسنی تأکید کرد: ماندن در خانه نوعی امساک از جمع در شرایط کرونا و به عبارتی روزه داری اجتماعی است.

 

راه اندازی قراگاه 1441 در تبلیغات اسلامی رفسنجان

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان اظهار کرد: به منظور برنامه ریزی ها و هماهنگی های بهتر جهت بهتر اجرا شدن رزمایش مواسات و کمک مومنانه قرارگاه 1441 از ابتدای ماه مبارک رمضان در این اداره راه اندازی شده است.

 

 

حجت الاسلام مهدی حسنی تصریح کرد: در این قرارگاه مقرر شده است که ائمه جماعات هر محله ای به شناسایی نیازمندان واقعی متأثر از بحران کرونا بپردازند تا بسته های معیشتی به دست آن ها برسد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: از ناحیه کرونا اکثر مشاغل تعطیل شدند و آسیب دیدند که حرکت رزمایش مواسات حرکتی عظیم در سطح کشور در حال اجرا است و قرارگاه 1441 ( رمضان سال 1441 قمری) به منظور شناسایی افراد نیازمند در محلات توسط طلبه ها و ائمه جماعات در ادارات تبلیغات اسلامی راه اندازی شد و ائمه جماعات مانند سال های قبل برای اقامه نماز جماعت حضور ندارند امّا حضورشان در شرایط کرونا در این ماه به شکل دیگری است تا مردم دلسرد نشوند./شبستان

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا