بنظر می رسد بالاخره مقامات مدیریتی ورزش کشورمان متوجه شرم بزرگی که سالهای طولانی است فوتبال کشورمان را گرفتار کرده است شده اند. شرمساری بزرگ ورزش فوتبال کشورمان داشتن سرمربی خارجی برای تیم فوتبال کشورمان می باشد. 

 فوتبال مهمترین ویترین برای نمایش قدرت اداره و مدیریت ذهن برای رسیدن به هدف در مدت زمانی کوتاه می باشد. تکنیکهای بازی و اطلاعات مربیان خارجی با فاصله ای طولانی در کنار عامل اولیه یعنی مهندسی ذهن قرار دارد تا بتوانیم تیمی کارآمد را تحویل کشورمان بدهیم.

 مهمترین کارمربی چنانچه دانش آنرا داشته باشد مدیریت ذهن بازیکن در محیطی پر از فشار روحی روانی و در برابر چشمان دهها هزار تماشاگر می باشد تا بازیکن بتواند همه حاشیه های ذهنی و محیطی که مربوط به کار اصلی او نمی شود را در ذهن خود از کار بیندازد.  حذف حواشی ذهنی برای این است تا بازیکن بتواند تنها به تواناییهای اطلاعاتی فنی، برآورد فاصله خود از هم تیمیهایش، فاصله از بازیکنان تیم مقابل، فاصله مناسب داشتن از توپ و برآورد فاصله خود از دروازه تمرکز نماید. در چنین حالتی بازیکن می تواند در هر لحظه بهترین تصمیم را بگیرد. فوتبال کارخانه تولید تصمیهای بسیار در زمانی کوتاه برابر با 90 دقیقه با وقت اضافی می باشد.   

  - مهمترین کار مربی نه کمک گرفتن از بازیکنهای باتجربه ای است که به علت پیری تواناییهای جسمانی خود را از دست داده اند، بلکه آموزش و تجربه دار کردن بازیکنهای مستعد پرشور، جوان و توانایی است که با هنر بی بدیل آموزش مربی همانند یک بازیکن پیر دارای تجربه مدیریت ذهن خود می شوند. 

 - در این راه البته مربی بدنساز به کمک بازیکن می آید تا در کنار 90 دقیقه تلاش مداوم به او این توانایی را بدهد تا از دویدنهای پیاپی خسته نشود و جسمش در بازی کم نیاورد.

 - توانایی شگرف کارشناس تغذیه با تهیه صورت غذایی مناسبی که انرژی لازم را برای بازیکنان فراهم می آورد  نبایستی نادیده گرفته شود. 

 - مدیریت ذهن تنها شامل بازیکنان نمی شود. مدیریت ذهنی مربی و دیدن آموزشهای لازم باعث می شود تا ذهن سرمربی نه تنها با خبرنگاران درگیر نشود بلکه آنها را بخشی از آنالیزورهایی که مربی به آن نیازمند می باشد، ببیند. 

 - وجود آنالیزورها در هر بازی از ضروریات کار یک مربی می باشد. آنالیزورها بایستی بتوانند در هر بازی با نظارت بازی بازیکنان خودی و بازیکنان تیم رقیب به تولید اطلاعات بکری بپردازند که گاه یکی از این اطلاعات می تواند کیفی ترین تغییر را بسوی برد برای تیم کشورمان فراهم نماید. از سویی دیگر اولویت بندی اطلاعات در زمانی کوتاه که بایستی به اطلاع سرمربی  برسد وظیفه دشواری است که بایستی فرد یا افرادی برعهده گیرنده این وظیفه باشند.

 - فوتبالی شدن کامل ذهن و روان بازیکن فوتبال یکی از پیش زمینه های بازی خوب بوسیله بازیکنان می باشد. دیدن دست کم دو ساعت فوتبال در روز از بهترین تیمهای جهانی در دورانی که بازیکنان در اردوی تیم ملی هستند یکی از راههای آمیخته شدن فوتبال خوب با ذهن و روان بازیکنان و بوجود آوردن  بازی خوب در میدان بازی می باشد.

 - در کنار همه اینها، باور عمیق سرمربی به تواناییهای خود در داشتن بهترین انتخاب می باشد. این انتخاب خواه انتخاب بازیکن، انتخاب شیوه بازی و انتخاب اطلاعاتی است که از راههای متنوع به او می رسد می باشد. سرمربی بایستی در این مورد کاملا خود را قدرتمند  و مطمئن ببیند. 

 - در انتخاب سرمربی بایستی به حاشیه های ذهنی که ذهن سرمربی را اشغال کرده اند توجه نمود. سالهای طولانی سرمربیگری در کشوری که تنها خارجیها را مربی کارآزموده و ماهر می دانسته اند ذهن سرمربیهای داخلی را گرفتار انبوه خاطرات بد، ناکامیها و کینه ها می نماید. هر چه ذهنهای سرمربی که برای هدایت تیم ملی کشورمان انتخاب می شود دارای حاشیه های کمتری باشد امکان آموزش برای مدیریت ذهن خود سرمربی و مدیریت ذهن بازیکنان بیشتر خواهد شد. به همین دلیل بنظر نگارنده انتخاب آقایان علی دایی و حمید قلعه نویی با وجود تمامی برتریهایشان انتخاب مناسبی نمی باشد. 

 فوتبال میدان باور به تواناییهای بی انتها، خداگونه و شگرف بازیکنان جوانی است که با اداره ذهن خود می توانند بوجود آورنده معجزاتی بزرگ در زمانی کوتاه باشند. میدانی است که بازیکن ایرانی به این باور عمیق می رسد که تواناییهای او بسی فراتر از بازیکنان کشورهایی با تجربه طولانی فوتبال است. آیا سرمربی جدید تیم فوتبال کشورمان خواهد توانست معجزه بزرگ تدبیر ذهن بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان را دوران سرمربیگری خود به واقعیت تبدیل نماید؟ آیا تمامی عوامل فوتبال کشورمان از ورزشی نویسان گرفته تا مدیران ورزشی کشورمان و تمامی سرمربیهای گذشته کشورمان بویژه آقایان علی دایی و امیر قلعه نویی خواهند توانست همه با هم به یاری سرمربی جدید تیم ملی کشورمان حتی در هنگام شکستهایش برخیزند تا ققنوس ورزش کشورمان از میان آتش بی تجربگیهای مدیران ورزش کشورمان زنده شده و به پرواز درآید؟  در چنین حالتی به یقین  کشورمان به یکی از قطبهای صادرات سرمربی به تمامی کشورهای جهان تبدیل خواهد شد.  

  - خداوند در جزئیات حضور دارد. یکی از این جزئیات، بیشترین آشنایی سرمربی با واژه های ادبیات فارسی و انتقال اطلاعات کلیدی با کمترین حاشیه پردازی و پرهیز شدید از سخنرانیهای طولانی که از بین برنده تاثیر اطلاعات اصلی می شود می باشد.  کاش خود نویسنده می توانست برای نظارت بیشتر بر جزئیات در کنار تیم ملی قرار می گرفت که متاسفانه این آرزو شدنی نیست.

 

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا