استاندار یزد با اشاره به ظرفیت ها و کمبود های استان و لزوم بستر سازی برای رفع این کمبود ها از طریق رفع خلاهای قانونی و دیگر ابزارهای ممکن گفت: توسعه یزد نیازمند دمیدن روحی تازه است

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، محمد علی طالبی در نشست شورای اداری استان یزد که با حضور رئیس قوه قضاییه، نماینده ولی فقیه در استان و جمعی از مسئولین در دادگستری یزد برگزار شد، با بیان اینکه یزد شهر عالمان عامل و شهیدان شاهد است، افزود: یزد استان علم، کار و تلاش و خلق فرصت ها از محدودیت ها است.
وی افزود: یزد مردمانی دارد که در طول تاریخ از سترون خاک، حماسه شکفتن در کویر را آفریدند.
استاندار با بیان اینکه اعتبار تاریخی، نیروی انسانی ماهر و تحصیل کرده، موقعیت جغرافیایی استراتژیک، زیرساخت های مناسب در توسعه و مهمتر از همه اراده و خواست جمعی و تعامل بی نظیر برای توسعه از جمله مهمترین ظرفیت های استان هستند، عنوان کرد: در همین راستا سعی کرده ایم ریل گذاری های مناسبی برای مباحث توسعه ای استان داشته باشیم.
وی با اشاره به توجه ویژه استان به حوزه فناوری و اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: این موضوع را با توجه به ظرفیت ها و اولویت های استان دنبال کرده ایم.
طالبی با اشاره به سخنان رئیس قوه قضاییه در خصوص لزوم توسعه گردشگری در استان عنوان کرد: این سخنان قوت قلبی برای فعالیت در این زمینه بود و با اتکا به حمایت قوه قضاییه در حوزه گردشگری قدم های رو به جلویی بر خواهیم داشت.
بالاترین مقام اجرایی استان با اشاره به الگو حکمرانی خوب به عنوان راهبردی برای توسعه استان گفت: توانسته ایم این الگو را به گفتمان غالب در فعالیت دستگاه های اجرایی استان تبدیل کنیم.
استاندار با اشاره به ظرفیت های علمی استان عنوان کرد: یزد از لحاظ علمی دارای رتبه های برتر کشوری است که نمود آنرا در 26 سال صدرنشینی در کنکور سراسری می توانیم مشاهده کنیم.
وی با اشاره به رتبه های برتر اقتصادی استان عنوان کرد: یزد چهارمین استان صنعتی کشور، دومین استان معدنی و استان برتر در زمینه تولید کاشی و سرامیک است.
طالبی افزود: داشته های استان متاثر از خواستگاه فرهنگی و اجتماعی خوبی است که نمود آنرا در اعتماد مردم ایران به یزد و یزدی ها و همچنین احترام دنیا به یزد و ثبت جهانی آن می توانیم مشاهده کنیم.
استاندار با بیان اینکه استان یزد با محدودیت هایی نیز روبرو است افزود: با توجه به این محدودیت ها یزد نیازمند دمیدن روح تازه است.
طالبی با اشاره به محدودیت های بسیار زیاد یزد در حوزه آب عنوان کرد: 50 درصد نیاز آبی استان از خارج از استان و مابقی از چاه های کشاورزی که کیفیت پایینی دارند تامین می شود.
وی با بیان اینکه یزد سومین استان مهاجر پذیر کشور است، گفت: این مهاجرت ها علاوه بر تبعات اقتصادی، موجب آسیب های فرهنگی و اجتماعی شده که نمود خود را در پرونده های قضایی استان نشان داده است.
طالبی افزود: راهبرد مشخصی در بحث مهاجرت در کشور نداریم و بنابراین نتوانستیم برنامه ریزی مناسبی برای جلوگیری و یا هدفمند کردن مهاجرت ها بیاندیشیم.
وی با اشاره به معضلات وجود اتباع بیگانه در استان گفت: وجود اتباع بیگانه تاثیر منفی در بازار اشتغال استان و امنیت داشته و روز به روز بر تهدیدات این حوزه افزوده می شود.
طالبی با بیان اینکه در زمینه اتباع بیگانه با محدودیت ها و خلا های قانونی روبرو هستیم افزود: قضات دادگستری برای برخورد با پدیده های مختلف مربوط با این مشکل با محدودیت هایی روبرو هستند.
استاندار با اشاره به خلاهای قانونی درخصوص به کارگیری اتباع بیگانه در حوزه اشتغال گفت: قوانین و جریمه های به کارگیری اتباع بازدارنده نیست.
وی با اشاره به افزایش آمار بیکاری در استان عنوان کرد: بخش عمده این مشکلات به دلیل مهاجرت و تغییر در نوع متقاضیان شغلی است که در این زمینه شاهد افزایش درخواست بانوان برای حضور در بازار کار هستیم.
طالبی با بیان اینکه در حوزه دستگاه های قضایی با محدودیت هایی روبرو هستیم، عنوان کرد: دستگاه های قضایی استان با محدودیت هایی در زمینه امکانات فیزیکی مواجه هستند و این محدودیت ها توان دستگاه های قضایی برای اجرای وظایف خود را تحت الشعاع قرار می دهد.
وی با اشاره به مسائل مطرح شده در جلسات مختلف از سوی مسئولان و صاحبنظران در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به یزد، ابراز امیدواری کرد این مسائل و مشکلات با تدبیر رئیس قوه قضاییه حل شوند.
استاندار در انتها از معاونین، روسا سازمان ها و نمایندگان ویژه قوه قضاییه که طی دو روز اخیر در شهرستان های مختلف استان حضور یافتند و با مردم و مسئولان دیدار کردند و همچنین از زمینه سازان و دست اندرکاران سفر رئیس قوه قضاییه تقدیر و تشکر کرد و افزود: امروز شاهد تعامل بسیار خوبی بین دستگاه های زیر مجموعه قوه قضاییه در استان با دستگاه های اجرایی هستیم که نمود این تعامل را در بسیاری از اتفاقات مثبت استان دیده ایم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا