بانک شاهی واقع در خیابان قیام یزد , در حقیقت قدیمی ترین بانک استان یزد است که قرار بود یک مکان فرهنگی باشد اما متاسفانه تبدیل به انبار فرش شده است.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/where-to-go-what-to-eat1.jpg

به گزارش یزدفردا بانک شاهی واقع در خیابان قیام یزد , در حقیقت قدیمی ترین بانک استان یزد است که در زمان قاجار تاسیس شده است و نام اصلی آن بانک شرقی بوده است. در حقیقت این بانک بنا به دستور ملکه ی بریتانیا شکل گرفته است و به همین دلیل سال ها متروکه باقی مانده بود.

در سال هشتاد و شش, زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد یزد, طرح مرمت و احیای بانک شاهی صورت گرفت و از سال هشتاد و هفت به عنوان فرهنگسرای گنجینه فرهنگ و هنر یزد شروع به فعالیت کرد.

این این بنای تاریخی قرار بود محل برگزاری نمایشگاه, کارگاه های تخصصی هنرهای تجسمی باشد و در کنار آن تولید و آثار فروش هنری شروع به فعالیت کند.

http://www.yazdfarda.com/media/news_img/photo_2020-01-15_15-50-48.jpg

اما متاسفانه در حال حاضر تبدیل به یک انبار فرش شده است و تمام مغازه ها و اتاق های آن بسته و متروکه شده است حال باید دید پس دلیل هزینه های مرمت و تعمیر این مغازه ها برای چه بوده است؟! و چرا کسی به نحوه فعالیت این مکان نظارت نمی کند؟

از صاحبان مغازه در این زمینه پرس و جو شده است اما با جواب های غیرمنطقی روبه رو شده ایم و به نظر می رسد که مغازه ها سندی ندارند و مشکلاتی در این بین وجود دارد که مانع از رونق گرفتن این مکان شده است.

حال سوال اینجاست که در صورتی که این مکان می تواند یک بستر مناسب برای ایجاد اشتغال و کمک به فروش آثار هنری باشد؛ چرا تبدیل به یک انبار شده است و رسیدگی به این موضوع وظیفه ی چه کسانی و چه ارگانی است؟ آیا اداره فرهنگ و ارشاد یزد مسئولیت رسیدگی به این مکان را به عهده دارد و یا خود صاحبان مغازه مسئول این اتفاق هستند؟!

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C-%DB%8C%D8%B2%D8%AF.jpeg

  • نویسنده : هانیه جلالی
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا