کارآفرین صنعت فرش گفت: مشکلات ما در حال حاضر باتوجه به گرانی‌ها بیش از پیش شده است، دو سالی است که گران‌شدن خامه و کمبود مواد اولیه موجب شده نتوانیم آن‌طور که باید فعالیت کنیم.

به گزارش رفسنجان فردا؛ صنعت فرش در این شهرستان از دیرباز وجود داشته و مناطقی همون دره‌در، داوران، دره‌جوز، نوق و سایر مناطق شهرستان و هم در خود شهر رفسنجان بافندگان ماهری دارد که نسل به نسل این هنر منحصر به‌فرد را دست‌ به دست کردند و به‌نوعی این هنر در خون خانوادگی بافندگان فرش است.

هر منطقه کارگاهی از دارهای قالی برپاست و رونقی در صنعت فرش‌بافی صورت گرفته، اما این صنعت مشکلات زیادی هم برای بافندگان دارد که به یکی از بافندگان قدیمی شهرستان که زادگاهش منطقه زیبا و گردشگری دره‌در است و اکثریت مردم این منطقه دستان هنرمندی در زمینه قالی‌بافی دارند، مراجعه کردیم تا از نزدیک جویای احوال خود و تولیدش شویم.

 

حسین‌جان ابولهادی مردی میانسال که نیم قرن از عمر خود را در یک کارگاه قالی‌بافی صرف تولید قالی‌های زیبا کرده و بانوان هنرمند زیادی را در کارگاهش مشغول به‌کار کرده تا امرار معاش کنند.

ابولهادی در بازار بین‌المللی به نام کامل «حسین‌جان ابولهادی» شناخته شده و کمتر کسی در صادرات صنعت فرش کشورمان است که او را نشناسد.

باب گفت‌وگو را با وی باز کردم او از سال 50 کارگاه قالیبافی راه انداخته و فرش‌های 6 متری، 12 متری و کمتر و بیشتر بافته است.

حسین‌جان ابولهادی اظهار داشت: مشکلات ما در حال حاضر باتوجه به گرانی‌ها بیش از پیش شده است گرانی بنزین هم مزید بر علت شده که فروشندگان مواد اولیه آن را بهانه کنند و مواد را گران‌تر از قبل به دست ما برسانند، دو سالی است که گران‌شدن خامه و کمبود مواد اولیه موجب شده نتوانیم آن‌طور که باید فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: قیمت خامه و چله چهار برابر قبل شده و جنس خوب چندان در بازار نیست، قیمت پنبه به یک‌باره از 30 هزار تومان به 110 هزار تومان رسیده و پشم گوسفند هم کمیاب شده است.

 

یکبار برای تسهیلات دولتی اقدام کردم؛ حمایت خوبی نشد

این کارآفرین صنعت فرش عنوان داشت: در حال حاضر حدود 15 دار قالی در کارگاه ما برپاست در حالی که اگر حمایت می‌شدیم به‌طور مستقیم 300 نفر و غیرمستقیم 450 نفر اشتغالزایی داشتیم.

ابولهادی در پاسخ به این سؤال که تاکنون تسهیلاتی از دولت دریافت کردید، گفت: یک بار اقدام کردیم فرمانداری 100 میلیون تومان تصویب کرد اما برای فرش 100 میلیون تومان رقمی نیست، با این‌حال به بانک مراجعه کردیم که با 50 میلون تومان موافقت شد اما ادامه ندادیم و در واقع حمایتی در این خصوص از ما به‌عنوان یک تولیدکننده و کارآفرین نشد.

وی که فرش‌های اصیل و زیبایش شهره جهانی دارد، افزود: سازمان جهانی یونسکو یکی از فرش‌های ریزبافت که دو رو است را به ثبت رسانده و این هم طی بازدیدی که از کره جنوبی از کارگاه وی انجام شده، صورت گرفته است.

این کارآفرین رفسنجانی ادامه داد: در طول سال حدود 150 تا 200 متر تولید داریم و در نمایشگاه بین‌المللی تهران که شهریورماه هر سال برپا می‌شود شرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه علم صادرات را نداریم، افزود: تاجران فرش هرساله در نمایشگاه فرش به‌دنبال فرش‌های ما هستند و خریداری می‌کنند و به این طریق حاصل دسترنج ما توسط تجار و صادرکنندگان به کشورهای جهان صادر می‌شود.

ابولهادی ابراز داشت: کشورهای ژاپن و آلمان بیشترین طرفداران فرش ما هستند و مستقیم به خودمان مراجعه می‌کنند و فرش‌ها را خریداری و به کشورشان می‌برند.

 

برای پرداخت حقوق و بیمه مشکل منابع مالی داریم/فروش فرش‌ها پایین‌تر از قیمت واقعی

وی در ادامه با بیان اینکه توقع داریم دولت از ما حمایت کند، اضافه کرد: در کارگاه ما ظرفیت اشتغال 100 نفر بافنده وجود دارد اما به‌دلیل عدم حمایت دولت تنها 15 نفر در کارگاه کار می‌کنند چراکه بایستی ماهانه حقوق و بیمه این تعداد بافنده را بپردازیم و در این زمینه مشکل منابع مالی داریم.

ابولهادی عنوان داشت: در حال حاضر 130 متر مربع فرش در حال بافت است و یک فرش 12 متری که جزء ریزترین فرش‌های تاریخ دنیاست توسط من و همسرم و دو نفر از بافنده‌ها بافته می‌شود.

وی اضافه کرد: طی دو سال که این فرش ریزبافت را شروع کردیم 20 سانتی‌متر بافته شده که با وجود مسائل و مشکلاتی که وجود دارد، حدود 10 سال زمان می‌برد تا به پایان برسد و در صورت اتمام بافت آن قطعا برند جهانی می‌گیرد.

ابولهادی با ذکر این مطلب که فرش‌های ما علی‌رغم زحمت و تلاشی که برای بافت‌شان انجام می‌شود اما به قیمت واقعی به‌فروش نمی‌رسد، متذکر شد: برای اینکه بتوانیم حقوق کارگران را بپردازیم و خودمان امرار معاش کنیم مجبور هستیم فرش را زیر قیمت واقعی بفروشیم که با وجود عدم حمایت دولت، احجاف بزرگی در حق اینگونه تولیدکنندگان می‌شود.

وی که هیچ آشنایی با ستاد رفع موانع تولید شهرستان نداشت، ابراز امیدواری کرد: از طریق این ستاد بتواند پیگیر مشکلاتش شود./فارس

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا