یزدفردا :وزیر امور اقتصاد و دارایی با حضور در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر، ضمن بررسي مسائل اقتصادی این استان، اظهار داشت: بوشهر نگین ایران است و باید زمینه برای درخشش بیشتر این نگین فراهم شود.
  • عبور از تحریم ها محصول تلاش جامعه ایرانی است و در حوزه اقتصاد محصول فعالیت رزمندگان اقتصادی یعنی بخش خصوصی است/ به‌رغم همه محدودیت‌هایی كه برای جمهوری اسلامی ایران اعمال كرده‌اند حجم تجارت خارجی ایران از ۶۰ میلیارد دلار فراتر رفته است./ ارائه خدمات بخش های گمرك، مالیات، سرمایه گذاری خارجی، بانك ، كسب مجوزها و... به مردم باید در محیطی باشد كه نیاز به طی مسافت نباشد، این مهم با هوشمند سازی اقتصاد و بكارگیری فناوری های نو‌ تحقق یافتنی است/ برای حل معضل اموال مازاد بانكها سامانه ای برای فروش این اموال راه اندازی گردید و درآمد حاصل از آن به بانكها برای تسهیلات دهی بیشتر برخواهد گشت/ با ظرفیت های خوبی كه استان بوشهر دارد این استان با بسیج امكانات و منابع و تكمیل زنجیره ارزش و با پیشرفت سریع، می تواند سكوی رشد و توسعه در كشور باشد/ با توجه به قابلیت های كم نظیر استان بوشهر در حوزه انرژی و دریا، در صورت توجه به اقتصاد انرژی و اقتصاد دریا و تكمیل زنجیره ارزش در این حوزه، با تحقق اقتصاد هوشمند می توان نرخ بیكاری استان را از ده و چهار دهم در صد فعلی به زیر پنج درصد كاهش داد

 گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد به نقل شادا، دکتر فرهاد دژپسند طی سخنانی در این جلسه که با حضور استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران اقتصادی و فعالان بخش خصوصی استان بوشهر برگزار شد، با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر ظالمانه‌ترین، ناعادلانه‌ترین و پیچیده‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اسلامی اعمال شده است، تاکید کرد: عبور از تحریم ها محصول تلاش جامعه ایرانی است و در حوزه اقتصاد محصول فعاليت رزمندگان اقتصادی يعني بخش خصوصی است.

دکتر فرهاد دژپسند همچنين با اشاره به ميزان صادرات و واردات كشور در هشت ماهه نخست سالجاری خاطرنشان کرد: مجموع تجارت خارجی ایران از 60 میلیارد دلار فراتر رفته است به نحوي كه تا 24 آبان‌ماه سال جاري افزون بر 31.4 میلیارد دلار صادرات و 31.1 میلیارد دلار واردات ثبت شده است. وی تصریح کرد: این نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران توانسته با پشت سر گذاشتن مشکلات، مانع از فشار اقتصادی ناشی از تحریم ها به مردم شود.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عزم جدی وزارت اقتصاد برای تحقق اقتصاد هوشمند تأکید کرد: ارائه خدمات بخش های گمرک، مالیات، سرمایه گذاری خارجی، بانک، کسب مجوزها و... به مردم باید در محیطی باشد که نیاز به طی مسافت نباشد، اين مهم با هوشمند سازی اقتصاد و بكارگيري فناوری های نو‌ تحقق يافتني است.

وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به قابليت هاي كم نظير استان بوشهر در حوزه انرژي و دريا، افزود: در صورت توجه به اقتصاد انرژي و اقتصاد دريا و تكميل زنجيره ارزش در اين حوزه، با تحقق اقتصاد هوشمند مي توان نرخ بيكاري استان را از ده و چهار دهم در صد فعلي به زير پنج درصد كاهش داد.

دژپسند در ادامه ضمن تأکید بر ارتقای توانمندی بانکها در تأمین مالی بنگاه هاي تولیدي کشور اظهار داشت: برای حل معضل اموال مازاد بانکها، سامانه ای برای فروش این اموال راه اندازی گردید و درآمد حاصل از آن به بانکها برای تسهیلات دهی بيشتر برخواهد گشت.

دژپسند با بیان اینکه با اصلاح نگاه مدیریتی و بکارگیری مطالعات آمایش سرزمین استان بوشهر، می توان رشد و توسعه استان را تسریع بخشید، افزود: این استان با بسیج امکانات و منابع و تكميل زنجيره ارزش و با پيشرفت سريع، مي تواند سكوي رشد و توسعه در کشور باشد.

وی در ادامه ضمن تشكر از مديران استان به واسطه پیگیری های سازنده مسائل اقتصادی استان، اظهار داشت: مباحث كارشناسي شده مطرح شده در این جلسه قطعا مي تواند در حل مسائل و مشکلات استان راهگشا باشد.

وی افزود: با تعامل سازنده بايد حداکثر توان‌خود را برای خدمت رسانی به مردم و فعالان اقتصادی استان بكار بگیرید، چرا كه بخش خصوصي بازيگر حرفه اي ميدان فعاليت اقتصادي است.

این گزارش حاکی است تسریع در روند تخلیه و بارگیری کالا در گمرکات، مسائل مربوط به شناورها و لنج‌های باری و مسافری، واردات کالای همراه ملوانان، موانع تولید کالا، مباحث مالیاتی تولیدکنندگان، محدودیت تسهیلات بانکی و... از جمله مسائل و مشکلاتی بود که فعالان اقتصادي، تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان بوشهری در حضور وزیر اقتصاد مطرح کردند.

گفتنی است وزیر اقتصاد در جریان سفر به بوشهر از مجموعه کشتی سازی و سکوسازی شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) و کارگاه ساخت کشتی افراماکس دوم نیز بازدید کرد.

دژپسند در این بازدید ضمن تقدیر از توان مهندسی جوانان ایرانی بر لزوم حمایت از تولید ملی بویژه ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و كشتي أز جمله سكوسازي تأکید کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا