مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری گفت: رفسنجان پیشگام حرکت فعالیتهای اقتصادی در حوزه ماینینگ است، اگر تداوم یابد و کامل شود الگویی برای سایر واحدها در سطح کشور خواهد بود.

به گزارش رفسنجان فردا؛ مرتضی بانک در آیین افتتاح بزرگترین پایگاه داده و واحد ماینینگ و اولین پروژه رسمی تولید رمز ارز در کشور در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان که روز گذشته با حضور مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد صنعتی تجاری و ویژه کشور و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان و سرمایه گذاران برگزار شد اظهار داشت: این اقدام یک پروژه نمونه در کشور است که در این سطح و با این سرمایه گذاری و اثر گذاری نداشتیم، افتتاح این پروژه در حوزه ماینیگ و بلاک چین توسط منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان یک گام نمونه و استثنایی در کشور است.

وی افزود: رفسنجان پیشگام این حرکت در فعالیتهای اقتصادی در این حوزه است، اگر تداوم یابد و کامل شود الگویی برای سایر واحدها در سطح کشور خواهد بود.

بانک بیان داشت: برای این نوع سرمایه گذاری آنچه مهم است در فضای جدید ایجاد شده باید منافع شرکت سرمایه گذار نیز تامین شود، تولید رمز ارز ها به دلیل آنکه حضور در بازار مالی فراهم می شود خود شرکت سرمایه گذار نیز منافع زیادی را می تواند پیش بینی کند.

وی تصریح کرد: وجود این صنعت شرایط جدید را فراهم می کند برای حضور در بازارهای مالی و پولی دنیا که نیاز همه کشورهاست، باید از این جهت به این اقدام نگاه ویزه ای داشت که شروع حرکت مهم در حوزه اقتصاد است.

بانک با بیان اینکه پروژه فروکروم در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان بسیار ارزشمند است و برای کشور نیز بسیار مناسب و خوب بود خاطر نشان کرد: در رفسنجان هر روز شاهد فعالیتهای جدید هستیم که می تواند تکمیل زنجیره اقتصادی از صنایع و معدنی تا کشاورزی و پولی و مالی در این شهرستان را شاهد باشیم و حرکت های خوبی صورت گرفته است.

وی در ادامه به جایگاه مناطق آزاد و ویژه در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت:همانطور که رفسنجان بهشت سرمایه گذاری در ماینیگ است و عسلویه نیز بهشت سرمایه گذاری در پتروشیمی است که 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری داشته و 100 هزار اشتغال ایجاد شده است، این حجم سرمایه گذاری در یک حوزه مثل گاز و پتروشیمی جزو افتخارات کشور است.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: از مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد کشور طی شش سال گذشته 125 میلیارد دلار صادرات در قالب سالیانه معادل 20 میلیارد دلار انجام شده است، ضمن اینکه 35 میلیارد دلار نیز تولیدات مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد به سرزمین اصلی وارد شده و در مجموع در شش سال گذشته 161 میلیارد دلار ( سالانه 24 میلیارد دلار ) صادرات و تولیدات به خارج از کشور و سرزمین اصلی انجام شده است.
بانک افزود: سالانه از حدود 44 میلیارد دلار صادرا ت از ایران به کشورهای خارجی، حدود 24 میلیارد دلار یعنی 50 درصد صادرات ایران از مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد کاری بسیار عظیم است در حالی که این صادرات در 0.3 درصد از خاک کشور ( مناطق ویژه اقتصادی ومناطق آزاد کشور ) را در بر دارد انجام می شود؛ در استان کرمان در شهرستان سیرجان و منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم در راستای فعالیت های اقتصادی و راه اندازی کارخانجات مختلف کارهای شایسته ای انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: هر منطقه ویژه ای که کارهای ارزنده ای انجام دهد مورد حمایت واقع می شوند از رفسنجان هم انتطار داشتیم و منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در مدت زمان کوتاه 5 ساله فعالیت های ارزنده ای انجام داده است.
بانک بیان داشت: در زمینه فعالیت های ورزشی نیز مصوبه ای را دولت داده که امکان استفاده از اتومبیل های مخصوص مسابقات و موتورسوراری می توانند در محدوده ویژه اقتصادی آزاد فعالیت داشته باشند، و آن وسیله می تواند در منطقه آزاد در گمرک ثبت شود و در حوزه منطقه و شهرستان استفاده شود؛ در آینده نزدیک طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان را هم دریافت خواهیم کرد که کاری مهم است و امکان راه اندازی پیست مورتورسواری سنگین در آن وجود خواهد داشت.
وی تصریح کرد: طی 6 سال اخیر 71 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور داشتیم ضمن اینکه 22 هزار میلیارد تومان هم سرمایه گذاری ارزی داشتیم؛ در ناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور 1800 واحد با 500 هزار اشتغالزایی فعالیت دارند، مساحت و محدوده مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی در کشور به ترتیب 0.3 و 0.3 درصد است که نشان می دهد سرمایه گذاری داخلی در این حوزه ها در حال رشد است و از سال های 96 تا 98 حدود 100 درصد رشد داشته است رقم بسیار مهمی است ودر این زمینه به سرمایه گذاران و علاقمندان به تولید پیشنهاد می کنیم این سرمایه گذاری را با دریافت مزایایی همچون معافیت از مالیات ومعافیت های گمرکی و تسهیلات در صدور مجوزها در مناطق آزاد ومناطق ویژه اقتصادی تجربه کنند./خانه خشتی

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا