معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد، با این که متاسفانه کسری مخزن دشت یزد- اردکان، سالانه 95 میلیون مترمکعب است، گفت: کسری مخزن باعث کاهش کیفیت منابع آبی این دشت شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، «جواد منصوری» در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان میبد که با حضور اعضا برگزار شد، با اشاره به قدمت شهرستان میبد در مقایسه با دیگر نقاط استان، اظهار کرد: دشت یزد- اردکان که وسیع ترین دشت استان به شمار می رود، در همین شهرستان قرار دارد.

وی با بیان این که متاسفانه کسری مخزن دشت یزد- اردکان، سالانه 95 میلیون مترمکعب است، افزود: این میزان کسری محزن منجر به نشست زمین و کاهش کیفیت منابع آبی این دشت شده که تامین آب شرب را در شهرستان میبد با مشکل مواجه کرده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد، ادامه داد: این مشکلات به گونه ای است که در جریان تعرض به خط انتقال آب و به دلیل کاهش کیفیت آب های زیرزمینی، آسیب پذیرترین شهرستان ها میبد و اردکان بودند.

وی با اشاره به این که در گذشته شهرستان میبد از چاه های آبی برخوردار بود که قابلیت تامین آب شرب را به طور مستقل داشتند، خاطرنشان کرد: برداشت بیش از حد منابع آب باعث شده روز به روز این منابع محدود تر شوند تا جایی که تامین آب استان به منابع خارج از حوزه وابسته شده است.

وی همچنین درخصوص اجرای طرح خاموشی چاه ها نیز بیان کرد: طرح خاموشی چاه ها از ابتدا به درخواست خود کشاورزان اجرا گردید تا از برداشت بی رویه آب توسط عده محدودی جلوگیری شود.

این مسئول افزود: این طرح اکنون نظام مند شده و مقدمه ای برای اجرای طرح تحویل حجمی آب است.

گفتنی است رییس اداره منابع آب منطقه شمالی نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده و در دستر کار شورای حفاظت منابع آب ارائه کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا