چند وقتی است پرداخت های اینترنتی بیش از پیش مورد اقبال مردم قرار گرفته و شمار زیادی از کاربران از این روش استفاده می کنند. با این حال این مساله در کنار سهولتی که برای افراد به وجود آورده مشکلات امنیتی نیز ایجاد کرده است. رمز پویا برای بالا بردن افزایش ضریب امنیت ایجاد شده است.

بالا بردن سطح امنیت تراکنش‌ها مهم ترین دلیلی است که باعث شده سخن از رمز پویا در این چند وقت بیشتر مطرح شود. رمزهای یک بار مصرفی که قرار بود از خرداد اجرایی شود اما به خاطر برخی مشکلات تا دی ماه سال جاری به تعویق افتاد.

  کمتر از دو ماه دیگر استفاده از رمزهای دوم کارت های بانکی یک بار مصرف همگانی می شود به همین دلیل نیاز است برای آشنایی مردم با این رمزهای یک بار مصرف نکاتی گفته شود.

بانک مرکزی هم در اطلاعیه‌ای با بیان اینکه از اوایل دی ماه سال جاری انجام تراکنش‌های بانکی فقط با رمز پویا امکان‌پذیر است، اعلام کرده است: مردم به‌ منظور دریافت رمز و تایید شماره تلفن همراه خود، به بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کنند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: خاطرنشان می‌سازد در راستای پیشگیری از برداشت‌های غیرمجاز در فضای مجازی لازم است صرفاً از درگاه‌های مجاز بانکی و پرداخت استفاده و از ارایه اطلاعات در درگاه‌های مشکوک جدا خودداری شود.

چند وقتی است پرداخت های اینترنتی بیش از پیش مورد اقبال مردم قرار گرفته و شمار زیادی از کاربران از این روش استفاده می کنند. با این حال این مساله در کنار سهولتی که برای افراد به وجود آورده مشکلات امنیتی نیز ایجاد کرده و بارها و بارها شنیده شده عده ای توانسته اند با دور زدن این بستر فضایی برای سودجویی خودشان فراهم کنند.

رمز پویا برای بالا بردن افزایش ضریب امنیت ایجاد شده است. بانک مرکزی اعلام کرده بانک‌ها باید با توجه به در نظر گرفتن شرایط بهره‌ برداری مناسب از سامانه‌های پیامکی و موبایلی در تراکنش‌های خرید غیرحضوری و انتقال وجه شتابی باید از این رمز یک بار مصرف استفاده کرد.

دلیل فراهم نبودن شرایط برخی موبایل‌ها که قرار بود این رمزها را از طریق اپلیکیشن‌های بانکی در اختیار مردم قرار دهد اصلی ترین دلیلی است که بر اساس آن رمز پویا در خرداد اجرایی نشد و تا دی ماه به تعویق افتاد.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/economic-33629427-1-mBO.png.jpg

چگونه رمز دوم یک بار مصرف را فعال کنیم؟

فعال کردن رمز پویا یا همان رمز دوم یک بار مصرف اگرچه کار آسانی است اما هنوز خیلی ها نمی دانند چگونه باید این کار را انجام داد. برای گرفتن رمز یک بار مصرف باید به یکی از دستگاه های عابربانک مراجعه کرده و گزینه رمز فعال سازی را انتخاب کنید.

پس از فعال سازی از طریق عابربانک یک پیامک برای شماره تلفن همراه شما فرستاده می شود. روی دستگاه عابربانک دو راهکار وجود  که بتوان این رمز را فعال کرد؛ روش اول از طریق اپلیکیشن و روش دوم از طریق نسخه پیامکی است.

با اپلیکیشن بانک هم می توان رمز پویا را دریافت کرد. شما باید به سایت بانک مراجعه و اپلیکیشن آن بانک را دریافت کنید. سپس عدد پیامک شده را همراه با سریال مندرج در اپلیکیشن وارد و رمز پویا را دریافت کنید.

چنانچه خواستار دریافت رمز پویای پیامکی باشید بایستی چهار رقم آخر کارت را به سرشناسه‌ای که برای شما ارسال می‌شود در پیامی جداگانه ارسال کرد.

شایان ذکر است گرفتن رمز دوم یک بار مصرف یا رمز پویا هیچ هزینه ای برای افراد ندارد تنها باید دقت شود شماره موبایل شخص که در بانک به ثبت رسیده برای انجام مراحل معتبر است و اگر به هر دلیلی شخص با یک خط دیگری بخواهد این مراحل را انجام دهد، باید آن شماره را در سیستم بانک به صورت حضوری در یکی از شعب به ثبت برساند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا