پس از تصویب قانون گذاران، آرماکو در روز یکشنبه رسما اعلام کرد که قصد دارد سهام خود در بورس اوراق بهادار ریاض راشناور کند . مدیران آرماکو اکنون در حال ببرسی جزئیات مالی شرکت هستند.

به گزارش یزدفردا به نقل از سی ان ان ,عربستان‌سعودی با ارائه خدمات عمومی اولیه تولید کننده نفت خود به  جلو پیش می‌رود و می‌تواند با این کار سوابق گذشته را از بین ببرد و به سرمایه گذاران شانس آن را بدهد که صاحب یک سهام از ارزشمندترین شرکت جهان را داشته باشند.

پس از تصویب قانون گذاران، آرماکو در روز یکشنبه رسما اعلام کرد که قصد دارد  سهام خود در بورس اوراق بهادار ریاض راشناور کند . مدیران آرماکو اکنون در حال ببرسی جزئیات مالی شرکت هستند.
امین ناصر، مدیرعامل شرکت، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: " (IPO ها)دید بین‌المللی ما را به عنوان شرکت پیشتاز در جهان افزایش خواهند داد." او از اظهار نظر در مورد ارزیابی این شرکت امتناع کرد

آرامکو( Aramco) دارای ذخایر نفتی عظیم و خروجی روزانه عظیم است. این شرکت دارای انحصار در عربستان‌سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان است.
پیشنهاد عمومی کردن سهام از  طرف  ولیعهد عربستان محمد بن سلمان مطرح شده است تا کشورش را از نفت جدا کرده و اقتصاد را از  جهات دیگری توسعه دهد. اما گرفتن IPO ها (IPO ها)یک فرآیند دشوار و بعضا همراه با تصمیمات نادرست بوده‌است.دولت عربستان سعودی از همان ابتدا  بازارهای بین‌المللی مانند نیویورک یا لندن و ریاض را برای این کار در نظر داشت
 
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85%DA%A9%D9%88-640x400.jpg
 

اما این پروژه به دلیل نگرانی‌هایی در مورد مسائل قانونی در ایالات‌متحده به تعویق افتاد و همچنین شک و تردیدهایی در مورد ارزش ۲ تریلیون دلاری که وجود داست و به همین دلیل این پروسه، به تعویق افتاد.
برآوردهای انجام‌شده در مورد این که چقدر این سهام شناوری ممکن است در بازار تاثیر بگذارد وجود دارد . بنا بر گزارش‌ها، فروش حتی ۱ درصد از سهام شرکت حداقل ۱۵ میلیارد دلار خواهد بود، در حالی که فروش ۲ % در بالا می‌تواند ۴۰ میلیارد دلار برآورد شود، این در حالی است که رکورد این موضوع پیش از این برای سهام اولیه Alibaba  بود که در سال ۲۰۱۴۲۵ میلیارد دلار بود
 لازم به ذکر است که پس از حملات به تاسیسات نفتی عربستان‌سعودی در ماه سپتامبر، این فروش سهام به تعویق افتاد.همچنین در زمان مرگ خاشقچی نیز این موضوع تحت تاثیر قرار گرفته بود و با شک و تردید به این اقدام نگاه می شد.
 
  • نویسنده : هانیه جلالی
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا