کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: استعفای آقای سعد حریری از نخست وزیری لبنان، احتمالا‌ تاکتیکی باشد.

سیدهادی سید افقهی در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه مسئله استعفای آقای سعد حریری نخست وزیر لبنان، شگفت انگیز شده است، افزود: وی تا چند ساعت پیش با گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف در حال رایزنی بود و سخنی از استعفای وی نبود و فقط شایعاتی در این باره مطرح بود.

وی گفت: چند احتمال وجود دارد از جمله اینکه استعفای وی تاکتیکی باشد و آقای مشیل عون رئیس جمهور لبنان با این استعفا موافقت کند و بحث انتخابات مطرح شود و از دل پارلمان، دوباره کابینه و نخست وزیر جدید تعیین شود.

سیدافقهی افزود: احتمال دیگر ان است که این استعفا، تاکتیکی نبوده و او تحت فشار آمریکا و عربستان سعودی بوده است و، چون وی هم پیمان آمریکا و تحت تاثیر و وابسته سعودی‌ها است در راستای ایجاد آشوب‌های سازمان یافته و محاصره و شکست محور مقاومت، استعفا داده است تا خلاء قدرتی در لبنان ایجاد شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله نسبت به ایجاد خلاء قانونی در لبنان هشدار داده که ممکن است آشوب، هرج و مرج و جنگ داخلی شود و این موضوع آرمان آمریکایی ها، صهیونیست‌ها و عربستان سعودی است.

سید افقهی افزود: بنابراین اگر این استعفا پذیرفته شود باید نخست وزیر دیگری فقط کار‌های اجرایی را انجام دهد و دولت، حق قانونگذاری ندارد تا دولت رسمی از دل پارلمان انتخاب شود.

وی اضافه کرد: اگر استعفاء، تاکتیکی باشد آقای حریری این بار با چهره‌های جدید‌, کابینه تشکیل می‌دهد، زیرا بیشتر اعتراض‌ها بر روی چهره‌ها و سهم خواهی نظام طایفه گری لبنان است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا