برخلاف پیش‌بینی فعالان بازار، بسیاری از خودروها در هفته جاری با افزایش قیمت همراه شد. هفته گذشته همزمان با تخلیه حباب قیمتی بسیاری از خودروها، برخی از کارشناسان و فعالان بازار این روند را ادامه‌دار پیش‌بینی کرده بودند که در هفته جاری نیز افت قیمت‌ها تداوم خواهد داشت این در شرایطی است که برخلاف پیش‌بینی این کارشناسان، نه تنها قیمت‌ها در بازار افت نکرد بلکه نسبت به هفته گذشته قیمت بسیاری از محصولات خودروسازان روند صعودی به خود گرفت.

بازار خودروی کشور برخلاف روزهای آرام تابستانی در اولین ماه از فصل پاییز با روند صعودی قیمت‌ها مواجه شد. افزایش  قیمت‌ها در شرایطی اتفاق افتاد که دیگر بازارها همچون سکه و ارز طبق روال یک ماه گذشته در آرامش به سر می‌بردند و تغییر و تحول قیمتی چندانی به خود ندیدند. آنچه مشخص است بازار خودرو برمبنای رویه یک‌سال گذشته با تاثیرپذیری از دو بازار سکه و ارز با نوسان همراه می‌شد به‌طوری‌که با هر تغییری در این دو بازار، خودرو نیز با تحولاتی همراه می‌شد. ریشه این موضوع نیز تا حدودی به سرمایه‌گذاری دلالان در بازار خودرو مرتبط می‌شد.با این حال در هفته گذشته، حباب قیمتی بسیاری از محصولات تخلیه و بازار به ثبات نسبی رسید و برخی از فعالان بازار نیز این روند را ادامه دار خواندند، حال آنکه ظاهرا ثبات بازار دوامی نداشت.

آنچه مشخص است بازار خودرو در فصل پاییز به خزان نشسته و به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار خرید و فروش در این فصل به‌خصوص در مهر و آبان به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد این در شرایطی است که به گفته این کارشناسان قیمت‌ها نیز در این فصل به دلیل کاهش تقاضا افت می‌کند. اما امسال در کنار تمام تغییراتی که زنجیره خودروسازی کشور به واسطه تحریم‌ها تجربه کرد، بازار نیز شرایط جدیدی را پیش روی خود می‌بیند. به‌طوری‌که افزایش قیمت در اولین ماه پاییز پس از گذشت تابستانی آرام، پدیده جدیدی بود که امسال بازار به خود دید. در این زمینه یک فعال بازار خودرو در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ضمن تایید افزایش قیمت بسیاری از محصولات خودروسازان تاکید می‌کند که روند افزایشی، بیشتر مربوط به خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان است.وی در پاسخ به سوالی در مورد دلایل صعودی شدن قیمت‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کند ضمن اینکه یاددآور می‌شود عرضه خودرو به بازار مناسب است و حتی شاهد بهبود عملکرد خودروسازان در این زمینه هستیم.

با توجه به اظهارات این کارشناس خودرو، این سوال مطرح است که چرا بازار بار دیگر قیمت‌های حبابی را به خود می‌بیند؟ در این زمینه اظهار‌نظر‌های متفاوتی از سوی فعالان بازار شنیده می‌شود به‌طوری‌که برخی معتقدند خودروسازان بار دیگر مدیریت بازار را بر عهده گرفتند و مشغول فراهم کردن زمینه‌ای مناسب برای فروش خودروهای جایگزین هستند و برخی دیگر نیز از موج جدید دلالی در بازار خبر می‌دهند. درهمین حال برخی دیگر از کارشناسان عنوان می‌کنند که اخبار مربوط به حذف تولید خودروهای پرتیراژ خودروسازان که همزمان با اجرای استانداردهای ۸۵ گانه از سوی وزیر صنعت معدن و تجارت مطرح شده در افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است.

به بازار خودرو برویم و ببینیم منحنی قیمت طی هفته جاری چه تغییراتی را تجربه کرده است. بنابر اطلاعات رسیده از بازار، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در حال حاضر ۹۵ میلیون تومان قیمت دارد که در مقایسه با هفته گذشته ۲ میلیون تومان صعود را نشان می‌دهد. تیپ ۲ این خودرو نیز که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته، در حال حاضر ۷۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز در حال حاضر ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از افزایش قیمت ۲ میلیون تومانی آن حکایت می‌کند.

در بین دیگر مدل‌های پژو، ۲۰۷ اتومات قیمتی برابر با ۱۶۴ میلیون تومان دارد که نسبت به هفته گذشته حدود ۴ میلیون تومان جهش کرده است. همچنین پژو ۲۰۰۸ نیز که حدود ۵ میلیون تومان رشد قیمت داشته، در حال حاضر با ۳۰۵ میلیون تومان قابل خرید است. از سوی دیگر اما برای پژو ۴۰۵ مدل SLX، قیمت ۸۴ میلیون تومانی پیشنهاد می‌شود که نشان از رشد ۳ میلیون تومانی این خودرو در هفته جاری و نسبت به هفته گذشته دارد. پژو ۴۰۵ مدل GLX نیز با توجه به افزایش قیمتی که داشته، ۷۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. طبق گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت این محصول تا چند ماه دیگر از رده تولید خارج خواهد شد، بنابراین باید منتظر ماند و دید این موضوع چه تاثیری بر آینده قیمتی ۴۰۵ خواهد داشت.

اما از بازار دیگر خودروهای داخلی نیز خبر افزایش قیمت به گوش می‌رسد. در این بین، دنا به مرز ۱۰۸ میلیون تومان رسیده و این یعنی خودروی موردنظر نسبت به هفته گذشته ۳ میلیون تومان رشد را به خود می‌بیند. برای خرید مدل پلاس این محصول نیز با توجه به افزایش قیمتی که داشته، باید ۱۶۵ میلیون تومان هزینه کرد. فعالان بازار اما در مورد رانا و سمند EF۷ نیز خبر از افزایش قیمت می‌دهند. رانا که حدود ۴ میلیون تومان رشد قیمت داشته، در حال حاضر خودرویی ۸۰ میلیون تومانی به شمار می‌رود. سمند EF۷ هم با توجه به رشد قمیت در هفته جاری، در حال حاضر ۸۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

سری هم به محصولات سایپا بزنیم و ببینیم منحنی قیمت آنها چه تغییراتی را به خود دیده است. بنابر گفته فعالان بازار، پراید ۱۳۱ قیمتی برابر ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که نشان می‌دهد خودروی موردنظر بیش از ۲ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. مدل ۱۱۱ پراید هم که از موج افزایش قیمت هفته جاری در امان نبوده، با حدود۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خرید است. دیگر محصول سایپایی‌ها به نام ساینا نیز قیمتی برابر با ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول ۲ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. در نهایت اما تیبا هم که افزایش قیمت را تجربه کرده، در مدل صندوقدار قیمتی برابر با ۵۱ میلیون تومان دارد و مدل هاچ بک این محصول نیز در حال حاضر محصولی ۵۷ میلیون تومانی به حساب می‌آید.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا