استاندار یزد در همایش روز ملی روستا در ترک آباد شهرستان اردکان، با اشاره به توجه جدی دولت به حوزه مسائل روستایی، تاکید کرد:‌ روستاهای استان را با حفظ هویت به کانون‌های آرامش و تولید در جامعه تبدیل کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز پنج‌شنبه ۱۸ مهرماه ۹۸، همایش روز ملی روستا با ‌عنوان امید روستا و با حضور "محمدعلی طالبی" استاندار یزد، "سعیدرضا جندقیان" معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، "محمدرضا تابش" نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، " ‌بهروز شهابی زاد" فرماندار اردکان و جمعی از مدیران و مسئولان استان در روستای ترک آباد شهرستان اردکان برگزار شد.
استاندار یزد در این مراسم ضمن اشاره به توجه جدی به مسائل روستایی در سطح کشور و استان در دولت تدبیر و امید، گفت: خوشبختانه همکاری و تعامل بسیار خوبی را از سوی مدیران استانی دستگاه های مرتبط با مسائل روستایی شاهد هستیم و نسبت به توسعه هر چه بهتر و بیشتر روستاهایمان در استان امیدواریم.
"محمدعلی طالبی" یکی از اولویت‌های حوزه روستایی استان را قبول مسئولیت و ‌تعریف انتظارات از آنها عنوان کرد و ادامه داد: در گذشته روستا را نماد عقب ماندگی و فرهنگ و سواد پایین می‌دانستند که اینگونه نبود و به روستائیان اجازه داده نشد تا آیین، آداب و رسومشان ظهور و بروز مناسبی پیدا کند.
عالی ترین مقام اجرایی استان با بیان اینکه "هنگامی که در شهرها با مشکل و آسیب‌هایی مواجه شدیم به ظرفیت‌ها، زمینه‌ها، موضوعات و مسایل روستائیان پی‌بردیم و امروزه روستا و روستایی یک از افتخارات فرهنگ عامه ایرانی است"، ‌افزود: خیلی از‌ کسانی که در طول دهه های گذشته در تحولات بزرگ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی افتخار آفرین بوده اند از همین روستاها برخاسته‌اند.
"‌طالبی" خاطرنشان کرد: با وجود ظرفیت‌ها و زمینه‌هایی که این روزها برای روستاها فراهم شده و با این نگاه که آنها مسئولیت‌های بزرگی را عهده‌دار شدند در تلاش هستیم که نگاه ویژه ای به رفع مشکلات آنها بکنیم و با تجمیع همه خدمات، استعدادها ، امکانات و هم‌افزایی دستگاه های مختلف، روستاهای استان را به کانون‌های آرامش و تولید در جامعه تبدیل کنیم.
استاندار یزد یادآور شد: روستاهای استان جمعیت محدودی دارند و تنها نزدیک به ۱۵ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند ولی به لحاظ استعدادها، توانمندی و ظرفیت‌های بسیار خوبی که در خود دارند، بار خیلی از مشکلات و مسایلی که وجود دارد را به دوش می‌کشند و در جهت حل آن تلاش می‌کنند.
وی با بیان اینکه "امروز شهرهای استان با مشکلات زیادی از جمله مباحث زیست محیطی ، کمبود منابع آبی، محدوده شهری و ... روبرو هستند"، ‌ادامه داد: فرصتی در اختیار روستاهاست که می‌توانند به راحتی ‌توسعه و پیشرفت داشته باشند.
"طالبی" خطاب به دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی روستا و بخشداران، گفت: قرار نیست روستا‌ها به شهر تبدیل شوند بلکه در طول زمان ثابت شده که امتیازات و ویژگی‌های داده شده به شهر نتیجه اشتباه مهندسی و راهبردی بوده که شهرهایمان امروز دچار آسیب شده‌اند.
عالی ترین مقام اجرایی استان خاطرنشان کرد: روستا را باید با هویت ‌خود آن بسازیم و با شکل و شمایل روستا توسعه دهیم و ویژگی ممتاز روستا که شامل آرامش و هوای پاک است را نباید از آن گرفت و این شدنی است.
وی ادامه داد: کمک‌های مالی دولت و اعتبارات به روستاها کاملا مشخص است‌ و اکنون توجه به روستاها از سوی دولت و نظام را مشاهده می‌کنیم بنابراین چیزی که مهم است و باید روی آن کار شود و حتی جا دارد اتاق های فکر در موردش به وجود آید، این است که از ظرفیت‌ها و منابع روستا چگونه استفاده شود تا زمینه‌ساز تحولات و گشایش‌های بزرگ و رونق اقتصادی خوبی در این مناطق شود.‌
استاندار یزد افزود: ممکن است بعضی از اعتبارات روستایی را به سمت ظرفیت‌سازی هایی ببریم که خود آن همراه با ورود سرمایه به درون روستاها باشد.
"طالبی" با بیان اینکه "شوراها، دهیاری‌ها و بخشداران باید روی موضوع هدایت اعتبار به سمت نیازهای اصلی و اساسی کار کنند و چشم‌اندازی تعریف شود تا روستاها را به کانون‌های جمعیتی تبدیل کنند"، ‌خاطرنشان کرد: مطمئنا با این پیوست ذهنی و اجتماعی می‌توان جمع بیشتری از مردم را در روستا نگه داشت‌، به افزایش جمعیت در روستاها و پایداری جمعیت در این مناطق کمک کرد و معاونت توسعه روستایی کشور نیز می تواند در این راستا حمایت‌های خوبی را از برنامه‌های استان یزد داشته باشد.‌
عالی ترین مقام اجرایی استان در پایان سخنان خود با اشاره به تشکیل جلسات شورای مسکن استان برای تامین زمین در شهرستانها، گفت: رونق بخش مسکن که با جدیت در استان آن را پیگیری می کنیم می‌تواند به حرکت اقتصادی در شهرها و روستاهای استان کمک کند زیرا این بخش به طور مستقیم با حوزه‌های اقتصادی ما در ارتباط است و می‌تواند در حقیقت یک جهش و حرکت خوبی را در حوزه اقتصاد شهرستان‌ها و روستاها به وجود آورد.
گفتنی است در ادامه این مراسم نمایندگان شوراهای اسلامی روستا و دهیاری‌های بخش های مرکزی، خرانق و عقدای شهرستان اردکان مشکلات خود را در مورد مسائل روستایی بیان کردند.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا