استاندار یزد در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گفت: باید با استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها در جهت مدیریت بحران، ایجاد مسئولیت، برون سپاری بخشی از کارها و تعامل بیستر میان دستگاه‌ها استفاده کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، "محمدعلی طالبی" در اولین جلسه از ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان یزد که روز چهارشنبه ١٧ مهر ماه‌ ۹۸ با حضور "محسن صادقیان" معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و اعضای این ستاد در سالن اداره کل مدیریت بحران استان برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات دستگاه‌های اجرایی در برگزاری مانور مشترک زلزله استان های یزد و کرمان در روستای بیاض استان کرمان، گفت: با توجه به تصویب قانون جدید مدیریت بحران ، آشنایی کامل دستگاه ها با قوانین جدید از جمله موارد ضروری است.
"طالبی" همچنین با مهم خواندن بحث آموزش، پیشگیری و توجه جدی قانون جدید مدیریت بحران که بسیاری از مسئولیت‌ها را به دستگاه ها واگذار کرده، افزود: از جمله تاکیدات قانون جدید، اهتمام به مباحث ‌آموزشی برای مدیران و کارکنان دستگاه‌هایی است که به نوعی مسئولیت مستقیم یا غیر مستقیم در ارتباط با این ستاد دارند.
استاندار یزد در ادامه عنوان کرد: همچنین باید از آموزش برای آگاه‌سازی عموم مردم استفاده کنیم که در جریان سیل‌های ابتدای سال خلاء آموزش میان مردم و خانواده ها قابل مشاهده بود.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نزدیک شدن به روزهای سرد و پربارش استان در فصل پائیز، اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل پائیز و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در جهت بارندگی در استان و کشور، دستگاه‌های مسئول باید آمادگی خود را برای مقابله با هرگونه خسارت‌های احتمالی بارندگی در سطح استان داشته باشند.
استاندار یزد با تاکید بر حضور مدیران ارشد در بازدیدها و صحنه حوادث، تصریح کرد: در حوادث ابتدای سال جاری حضور مدیران استان و شهرداریها در صحنه حوادث باعث شد یکسری مسائل به خوبی مدیریت و عملکرد مناسبی به جا گذاشته شود.
"طالبی" با اشاره به عدم توجه به مسئله مسیل‌ها و رودخانه‌ها در طرح‌های هادی شهرها و روستاها که در گذشته اتفاق افتاده، تاکید کرد: باید در بازنگری طرح‌های هادی در جهت توجه جدی به این مسائل تلاش شود.
عالی‌ترین مقام اجرایی استان خواستار بازدید از مسیرهای مواصلاتی به صورت مستمر توسط نهادهای مسئول شد و گفت: باید از راه‌های شهری و روستایی، دهنه پل‌ها و مکان‌هایی که می‌تواند خطر آفرین باشد بازدید و اقدامات لازم انجام شود.
وی همچنین ضمن تاکید به تلاش شهرداری برای بازدید از کانال‌ها و محل‌های تجمع آب، بیان کرد: چاه‌های جذبی در بارندگی‌های سال‌های گذشته ضعف خود را نشان داده که باعث نارضایتی مردم بوده و لازم است اقدامات مناسب انجام شود.
استاندار یزد با تاکید بر برگزاری جلسات ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در شهرستان‌ها توسط فرمانداران و  شناسایی نقاط آسیب پذیر، بیان کرد: برای مواجه با بحران‌های احتمالی باید محل‌های اسکان اضطراری تعیین شود تا توسط دستگاه های شهری و استانی در روستاها و شهرها و حتی در مسیرهای مواصلاتی پیش بینی لازم در مواقع بحرانی انجام شود.
رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با تاکید بر استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها به عنوان تشکیلاتی مناسب در جهت مدیریت بحران، گفت: از اداره کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و همچنین فرمانداران و بخشداران می‌خواهم با هماهنگی، برخی مسئولیت‌ها را به دهیاری‌ها محول کنند تا در کنار ایجاد احساس مسئولیت برای دهیاری‌ها، بخشی از کارها را به این شکل برون سپاری کنیم تا یک تعامل  ‌مناسبی بین دستگاه‌های مسئول در این موضوع شکل بگیرد.
استاندار یزد در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر هرگونه تلاش برای ترویج و توسعه فرهنگ بیمه در استان، اظهار کرد: از معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار می خواهم با پیگیری و بررسی در مورادی که واقعاً ضروری است از محل اعتبارات استانی در بحث رودخانه‌ها و سیل بندها و سدهای خاکی، با هماهنگی فرمانداران فعالیت‌های لازم را در جهت بهبود این موضوع انجام دهد.
همچنین در ادامه این جلسه "محمود شاکری شمسی" مدیرکل مدیریت بحران استان با ارائه گزارشی در خصوص اجرای مانور مشترک زلزله بین دو استان یزد و کرمان از تمام فعالان آن قدردانی کرد.
وی افزود: این مانور طبق برنامه با هماهنگی خوبی برگزار شد و آمادگی نیروها در کاهش حوادث را نشان داد.
شاکری شمسی به قانون جدید مدیریت بحران کشور توسط مجلس شورای اسلامی اشاره و بر اجرای کامل آن با همکاری تمام دستگاه‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: برای اجرای این قانون تمام دستگاه‌ها موظف به حضور در عرصه و انجام ماموریت‌ها با تمام توان هستند.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا