معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: در آستانه هشتادمین سال درگذشت فرخی یزدی موزه این شاعر در خانه او افتتاح می شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، علی اصغر صمدیانی، گفت: در آستانه هشتادمین سال درگذشت فرخی یزدی، خانه او در بافت تاریخی یزد مرمت شده و بخشی از  این بنا به موزه فرخی یزدی تبدیل می شود.
 
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به اینکه برای مرمت خانه فرخی یزدی ۲۲۰ میلیون تومان هزینه شده است، افزود: جمع آوری آجرهای کف پشت بام و اجرای مجدد کف‌سازی آن، اجرای کاهگل، سیمگل و آجر فرش حیاط، ساخت و نصب درب های چوبی، و اجرای تاسیسات از جمله اقداماتی است که در این بنا انجام شده است.
 
او اظهار داشت: خانه فرخی از ویژگی‌های معماری خانه‌های ایرانی برخوردار است به طوری که دو ورودی در شمال، دو حیاط مرکزی و اتاق‌ هایی در اطراف حیاط دارد و زیرزمین این خانه نیز به وسعت کل بنای هم‌کف است.
 
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد افزود: این بنا در خیابان امام خمینی و بافت تاریخی شهرجهانی یزد واقع شده و یکی از مهمترین بناهای اواخر دوره اسلامی به شمار می آید که در تملک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است و در سال ۱۳۹۱ با شماره ۳۰۸۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
 
محمد فرخی یزدی، شاعر و روزنامه‌نگار دوره مشروطیت در سال ۱۲۶۷ در یزد متولد شد، او سردبیر نشریات زیادی از جمله روزنامه طوفان و نماینده مردم یزد در دوره هفتم مجلس شورای ملی بود که در شب ۲۵ مهر ماه ۱۳۱۸ در زندان قصر کشته شد، با اینکه مدفن فرخی یزدی نامعلوم است اما خانه‌اش در بافت تاریخی یزد سرپاست.
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا