معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان گفت: در حال حاضر اولین دبیرستان یزد با مرمت دو مرحله ای در دوسال گذشته، در وضعیت خوبی قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد؛ علی اصغر صمدیانی، با اشاره به اینکه دبیرتان تاریخی ایرانشهر، اولین دبیرستان تاسیس شده ر استان یزد است، گفت: این مدرسه در سال های ۹۶ و ۹۷ در دو مرحله در قسمت موزائیک فرش حیاط دبیرستان، مرمت شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، افزود: برای مرمت دبیرستان ایرانهشر در هر مرحله ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده و در حال حاضر وضعیت کفسازی، آسفالت و قسمت های دیگر مشکل خاصی ندارد.

او اظهار داشت: بعضی قسمت ها مانند ضلع شرقی دارای نشست مختصر شده و پشت بام دبیرستان ایرانشهر نیز نیازمند مرمت جزئی مانند بندکشی و… است که با تامین اعتبار مورد نیاز و حضور نیروهای امانی برطرف خواهد شد.

دبیرستان تاریخی ایرانشهر، ساختمانی دو طبقه با نمایی از آجر زرد رنگ دارد و ساختمان اصلی آن یو شکل است و کلاس های درس، اتاق‌های اداری و کتابخانۀ این بنا در تراز همکف، پشت رواق های حیاط اصلی قرار گرفته و مدرسه زیر زمین بزرگی نیز دارد که به آزمایشگاه اختصاص داده شده است.

این مدرسه از مصالح خشت، گل، آجر، کاهگل، گچ، سنگ و کاشی تشکیل شده و از طاق‌های ضربی، با معماری جمع زیادی از استادکاران یزدی و طراحی آندره گدار فرانسوی به سبک معماری ساسانی و صفوی ساخته شده‌ است.

دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد در تیرماه ۱۳۷۷ با شماره ۲۰۴۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد از این مدرسه تاریخی بازدید کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا