مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: دو محور جدید به مجموع پنج مسیر گردشگری یزد اضافه می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد؛ سید مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: مسیر های کویر، ادیان، بافت تاریخی، باغ ها و قنوات و بازار پنج محور گردشگری یزد است که دو مسیر ادبی و یزد جدید به آن اضافه خواهد شد.

فاطمی اولین و اصلی ترین مسیر گردشگری در یزد را محور بافت تاریخی دانست و افزود: این مسیر از برج ‌و باروی یزد شروع و با گذشت از پایاب قنات زارچ، آسیاب های آبی، خانه لاری ها، کارگاه های دارایی بافی، موزه های این مسیر، بومگردی ها، بقعه دوازده امام و مسجد جامع یزد را شامل شده و تا ارگ حکومتی یزد ادامه می یابد.

او اظهار داشت: محور دوم گردشگری در یزد، بازار است که در این محور انواع صنایع دستی، شیرینی جات، منسوجات یزدی مثل؛ ترمه، دارایی و… قابل بازدید و خرید است. بازار های خان، قیصریه، زرگری، مسگری، چهار سوق، پنج علی و مجموعه دارالشفا در این مسیر قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد همچنین افزود: میدان امیرچخماق، موزه های آب و امامزاده، مجموعه خان، حمام خان، مسجد تاریخی ملا اسماعیل، کارگاه شیرینی سازی حاج خلیفه رهبر و… نیز در محور دوم گردشگری یزد واقع شده اند.

مصطفی فاطمی سومین محور گردشگری در یزد را، محور ادیان نام برد و گفت: این مسیر از دخمه زرتشتیان در یزد آغاز و مجموعه پارک ناجی، موزه آیینه و روشنایی، کارگاه حناسابی در گذر مازاری ها، آتشکده زرتشتیان، مدرسه تاریخی کیخسروی، آب انبار رستم گیو، حمام و مدرسه گلشن و مجموعه مارکار و شش بادگیری را شامل می شود.

او ادامه داد: محور چهارم گردشگری در یزد باغ ها و قنوات است که باغ جهانی دولت آباد، باغ خان، هتل باغ مشیر، قنات های جهانی حسن آباد و زارچ و سایر باغ ها و قنوات شهر یزد را شامل می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد کویر را پنجمین محور از محور های گردشگری یزد عنوان کرد و افزود: این مسیر کمپ های کویری در شمال شهر یزد و بیابان فهرج را شامل می شود که پیاده روی بر روی شن ها، شتر سواری، رصد ستارگان، سافاری و… در این محل قابل تجربه است. همچنین در این مسیر می توان از قلعه تاریخی خویدک، مسجد جامع و شهدای فهرج نیز بازدید کرد.

فاطمی با اشاره به اضافه شدن دو مسیر به مجموع پنج مسیر گردشگری در یزد گفت: مسیر یزد جدید به عنوان محور ششم گردشگری در یزد در نظر گرفته شده است، که مجموعه های تفریحی مثل مرکز آبی و اقامتی مهنور، کارخانه اقبال، مجتمع های تجاری، مجموعه های سینمایی پارک های تفریحی و موزه های جدید مثل دفاع مقدس، محیط زیست و… را شامل می شود.

او محور گردشگری ادبی را دیگر مسیر جدید گردشگری در یزد خواند و عنوان کرد: این محور مفاخر و خانه های تاریخی مثل فرخی یزدی، قبر وحشی بافقی، شرف الدین علی یزدی، خانه و مقبره آذر یزدی و مسیر های مرتبط با ادیبان را شامل می شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا