یزدفردا:ضیحاوی قائم مقام ارشد وزارت خارجه، سفرای پنج عضو دائم {شورای امنیت} را در ساعت 13:30 دقیقه 10 مارچ فراخواند تا تصمیم رهبری عراق برای توقف حملات به شهرهای ایران را اعلام کند. بیانیه عمومی در این باره قرار است به فاصله کوتاهی، احتمالا در ساعت 14:30 وقت محلی صادر شود. ضیحاوی اذعان کرد که اگر ایران نایستد، عراق مجبور به ادامه می شود.
 اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

 سفارتخانه آمریکا در عراق در گزارشی به تاریخ پنج شنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۶۶ از تصمیم صدام برای توقف حملات به ایران خبر داده است.

 متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع: عراق جنگ شهری علیه ایران را متوقف می کند

پنج شنبه، 11:27 دقیقه، 10 مارچ 1988

طبقه بندی: محرمانه

از: سفارت امریکا در بغداد

به: سفارتخانه ها در خلیج فارس و وزیر خارجه آمریکا

1. محرمانه، کل متن.

2. ضیحاوی قائم مقام ارشد وزارت خارجه، سفرای پنج عضو دائم {شورای امنیت} را در ساعت 13:30 دقیقه 10 مارچ فراخواند تا تصمیم رهبری عراق برای توقف حملات به شهرهای ایران را اعلام کند.

بیانیه عمومی در این باره قرار است به فاصله کوتاهی، احتمالا در ساعت 14:30 وقت محلی صادر شود. ضیحاوی اذعان کرد که اگر ایران نایستد، عراق مجبور به ادامه می شود.

3. ضیحاوی گفت که این تصمیم مدتی پیش اتخاد شده است. ضیحاوی تاکید کرد که این تصمیم در واکنش به ابتکار هیچ طرف خارجی نبوده است.

4. ضیحاوی سخنان خود را با تاکید بر مسئولیت پنج کشور برای اغاز فوری تصویب "تعهد تسلیحاتی" علیه ایران به شکل تحریم تسلیحاتی، پایان برد.

5. در مسیر خروج، سفیر شوروی از سفیر {امریکا} پرسید که چرا عراق متوقف شده است. سفیر پاسخ داد که شاید اعتبار آن به شوروی برسد چراکه چنین قطعنامه نوخوشایندی را {شما} در نیویورک پیشنهاد کرده است.

6. نظر: عراق با اعتماد به نفس کامل در حال پایان دادن {به حملات} است، چراکه مدعی است 4 موشک در 24 ساعت گذشته (ساعت 18، 2250، 0534 و 12:30) شلیک کرده است. اخرین موشک از سوی ایران در ساعت 9:41 دقیقه نهم مارچ شلیک شد.

نیوتون

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا