اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده، احمدرضا لشگری‌پور و شرکت توسعه دارویی رسا، صبح روز گذشته در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.
  • اتهامات و وضعیت پرونده متهمان

مطابق اظهارات نماینده دادستان و کیفرخواست پرونده، شبنم نعمت‌زاده یکی از ۲متهم پرونده است که در ابتدا با تودیع وثیقه آزاد بود و سپس بازداشت شد. او متهم است به مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع مایحتاج عمومی دارو به مبلغ یک‌هزار و ۸۵۰میلیارد و ۱۴۸میلیون و ۳۷۹هزار و ۵۹۹ریال با علم به مؤثر بودن در ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع به همان مبلغ ذکرشده و سوءاستفاده از جواز و امتیاز تعویض‌شده، مشارکت در اخلال نظام دارویی کشور، فعالیت غیرمجاز در شبکه دارویی در استان البرز بدون مجوز وزارت بهداشت و نگهداری غیرمجاز دارو بدون تشریفات قانونی در حکم قاچاق.

احمدرضا لشگری‌پور دیگر متهم پرونده است که به‌دلیل عجز از تودیع وثیقه ۲۰۰میلیارد تومانی در بازداشت به‌سر می‌برد؛ او مدیرعامل شرکت توسعه دارویی رساست که نعمت‌زاده رئیس هیأت‌مدیره آن است.   ۹۰درصد سهام این شرکت متعلق به دختران نعمت‌زاده است و ۴۰‌درصد از سهام آن را یکی از دختران که خانم شبنم نعمت‌زاده بود، دارد.

  • گزارش وزارت اطلاعات و پی‌نوشت رئیس‌جمهور

بنابر اعلام نماینده دادستان در دادگاه، ۱۰۰میلیارد تومان از بدهی‌های شرکت رسا مربوط به شستاست و ۲۰۰فقره چک بلامحل صادر شده که وزارت اطلاعات در تاریخ ۲۳اسفند۹۶، مراتب را به رئیس‌جمهور اعلام کرد و رئیس‌جمهور در پاسخ پی‌نوشت کرد با پیگیری وزارت اطلاعات حقوق مردم تأمین شود. به گفته نماینده دادستان، این پرونده با گزارش مورخ ۱۰تیرماه سال۹۷ معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات مفتوح و با شکایت شرکت‌های داروسازی جابربن‌حیان و اسوه تشکیل شده است.

  • ریخت‌وپاش‌های ۲۶۷میلیاردی

چنان‌که از اظهارات نماینده دادستان و کیفرخواست متهمان پرونده برمی‌آید ریخت‌وپاش‌های بی‌حساب و کتاب، برداشت‌های شخصی و نامتعارف از حساب شرکت، تخفیفات و جوایز اهدایی نامعقول از دلایل اصلی بروز مشکلات و بدهی‌های شرکت دارویی رسا بوده است؛  نماینده دادستان گفت: در بررسی جوایز پرداختی و دریافتی و تحقیقات مشخص شد تا ۴۸درصد قیمت در خلال سال‌های ۹۳ تا ۹۶ و بیش از ۱۶۴میلیارد تومان بوده است. نماینده دادستان در بخشی از کیفرخواست متهمان اظهار داشت: پس از حسابرسی‌ها مشخص شد که ۲۶۷میلیارد تخفیف و اهدای جوایز صورت گرفته که نشان‌دهنده خروج نقدینگی از طریق غیرمتعارف است. متهم قبول داشته که از سال۹۵ و ۹۶ وضعیت شرکت بحرانی شده اما اعلام می‌کند آقای لشگری‌پور تحت عنوان ویزیت علمی این جوایز را اهدا کرده است.  

  • نعمت آقازادگی؛ دست راست پدر

عمده شهرت و معروفیت شبنم نعمت‌زاده متهم اصلی پرونده، به نسبت خانوادگی یا به‌عبارتی به آقازادگی او مربوط است؛ او فرزند اول محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و معدن در دولت اول تدبیر و امید و مشاور کنونی وزیر نفت است. هرچند متهم مدعی است که از جایگاه و رانت پدرش بهره‌ای نبرده، اما جامعه و افکار عمومی، او را به‌عنوان «دختر وزیر» می‌شناسند، نه «کارآفرین» که متهم خود می‌گوید. حاشیه‌های به‌وجود آمده در پرونده شبنم نعمت‌زاده در ویلاسازی غیرقانونی در لواسان و حکم تخریب آن ویلا نشان داد که جایگاه او به‌عنوان دختر وزیر تا چه اندازه برای افکار عمومی مهم است.

اظهارات شبنم نعمت‌زاده در حالی است که نماینده دادستان گفت: متهمه اعتراف کرده که در شرکت پدرش نیز حضور داشته و به او کمک می‌کرده و به گفته او دست راست پدرش در این شرکت‌ها بوده است. نیازآبادی گفت: متهمه گفته در شرکت‌های توسعه و تجارت نعمت و توسعه و تجارت هرمزان پدرش فعالیت می‌کرده است.

شبنم نعمت‌زاده در بخشی از دفاعیات خود در دادگاه گفت: پدر من هیچ دخالتی در کار نداشته است و نه در کار من، نه در تحصیل و نه در زندگی، پدرم هیچ نقشی نداشته است. متهمه گفت: هیچ پتروشیمی‌ای به نام پدرم نیست و پتروشیمی ارتباطی به پدر من ندارد. صنعت پتروشیمی بعد از انقلاب توسط پدر من متحول شد و او سعی در تسهیل راه پتروشیمی داشت و منطقه آزاد ماهشهر را به رونق رساند و هیچ انتفاعی از این کار نبرد.

پدر من هیچ مالی را به‌دست نیاورده و در شرکت پدر طرح‌های پتروشیمی وجود داشتند، اما هیچ‌یک از آنها عملیاتی نشدند و بعد از آنکه مجددا وارد دولت شد طرح‌ها عملیاتی نشدند. ملکی که پدر من در آن زندگی می‌کند، از ارث اوست و هیچ مالی از انقلاب به‌دست نیاورده و حتی از دست هم داده است. وی افزود: خانواده پدرم صنعتگر بودند ولی خودشان را وقف کار دولتی کردند. من اصلا به این موجود وحشتناک که شاکیان اشاره کردند و در کیفرخواست آمده، شباهتی ندارم.

در این جلسه از دادگاه، قاضی مسعودی مقام در واکنش به اظهارات متهم، خطاب به وی گفت: ما به اتهام آقای نعمت‌زاده رسیدگی نمی‌کنیم. به اتهام فرزندشان ‌رسیدگی می‌کنیم. ما به جوسازی‌ها کاری نداریم. ایشان در محافل مختلف قوه قضاییه را متهم به سیاسی‌کاری می‌کند. اگر سیاسی رسیدگی شود، فکر نمی‌کنم این فرایندها طی شود. در دادسرا پرونده رسیدگی شده و اینکه نظرات را به قوه قضاییه تحمیل کنیم، درست نیست و ما به هیچ‌کس کاری نداریم و اگر لازم باشد، قوه قضاییه در مورد هر مسئول همانطور که در مورد وثیقه‌گذار ورود کردیم که احتمال پولشویی داشت، به آن هم ورود می‌کنیم. نه بحث سیاسی هست و نه دادگاه اسیر جو عمومی شده است.

  • وثیقه‌گذار ۲۵ساله و احتمال پولشویی وی!

به گزارش میزان، فرد وثیقه‌گذار برای متهم نعمت‌زاده یکی از حاشیه‌های جلسه دادگاه بود؛ در جایی قاضی مسعودی‌مقام خطاب به متهمه گفت: «بیم فرار و مخفی‌شدن شما بود و سندی که گذاشته بودید، از طرف فردی به‌نام امیر بارانی متولد ۱۳۷۳ بود که در دادگاه حاضر نشد و ۲۰ میلیارد تومان سند ارائه کرده و اساسا این آقا از کجا توانسته این سند را بیاورد.

تضمینات پدر شما (ضمانتنامه بانکی) رو به پایان بود و به همین دلیل قرار بازداشت موقت برای شما صادر شده و ردیابی‌ها صورت می‌گیرد. » قاضی در بخشی از جلسه دادگاه و در میانه سخنانش گفت: «... اگر لازم باشد قوه قضاییه در مورد هر مسئول همانطور که در مورد وثیقه‌گذار ورود کردیم که احتمال پولشویی داشت، به آن هم ورود می‌کنیم. » وثیقه‌گذار ۲۵ساله به نام امیر بارانی که قادر به ارائه اسناد میلیاردی بوده، چندان برای رسانه‌ها شناخته‌شده نیست اما اظهارات قاضی درباره احتمال پولشویی از طرف وی جالب بود.

  • من آن موجود ترسناک نیستم

شبنم نعمت‌زاده در دفاعیات خود در دادگاه، خود را ۴۹ساله و کارآفرین معرفی کرد که از ۲۰سال پیش وارد کار دارو شده است. او گفت: برخلاف آنچه در کیفرخواست آمده، موجود ترسناکی نیست. او ادعا کرد که با وجود وزیربودن پدرش، به‌مدت ۵سال بیکار بوده، کار هنری و داروسازی می‌کرده است: «داروخانه‌ای را راه‌اندازی کردم و عصرها مطب به مطب و کوچه به کوچه می‌رفتم با وجود اینکه پدرم وزیر بود. من فعالیتم نه به‌واسطه رانت بوده و نه چیزی. » نعمت‌زاده در جایی می‌گوید: «من در مزایده شرکت می‌کردم و برنده می‌شدم. » موضوعی که با تردید کاربران در شبکه‌های مجازی مواجه شده است. او میزان بدهی‌های خود و شرکتش که حدود ۲۰۰میلیارد تومان‌است را می‌پذیرد اما اتهام اخلال در بازار دارو را نمی‌پذیرد و می‌گوید فعالیت‌های او حداکثر یک درصد از گردش داروی کشور را تشکیل می‌داده است.

  •  حجاب و چادر برای دادگاه

یکی از نکات مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نوع پوشش متهم نعمت‌زاده بود که با چادر در دادگاه حاضر شده بود؛ درحالی‌که تصاویری که پیش از این از نعمت‌زاده موجود است، او پوشش مانتو دارد. چادر پوشیدن او از سوی طیف وسیعی از کاربران شبکه‌های مجازی مورد قضاوت قرار گرفته است به‌طوری که این اقدام متهم را «ریاکارانه» توصیف کرده‌اند.

اما قاضی مسعودی‌مقام درباره حضور شبنم نعمت‌زاده با چادر در دادگاه توضیح داد و گفت: وی در زمانی که کیفرخواست نیز ابلاغ شد، با چادر بود و امروز نیز با خواست خودش با چادر حاضر شد و الزامی نداریم، اگر بخواهند با مانتو هم حاضر شوند، باز ایرادی نداریم. به گزارش ایسنا، قاضی مسعودی‌مقام در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا الزامی وجود دارد که فرد با همان تیپی که داشته است به دادگاه بیاید، گفت: برخی ‌متهمان خودشان تمایل دارند که با چادر و یا مانتو و... حاضر شوند و ما الزامی در این خصوص نداشتیم.

شبنم نعمت‌زاده در بخشی از دفاعیات خود در دادگاه گفت: پدر من هیچ دخالتی در کار نداشته است و نه در کار من، نه در تحصیل و نه در زندگی، پدرم هیچ نقشی نداشته است. هیچ پتروشیمی‌ای به نام پدرم نیست و پتروشیمی ارتباطی به پدر من ندارد

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا