برخی یمنی ها معتقدند عربستان سعودی و امارات می خواهند کشور را در راستای منافع خودشان تکه تکه کنند. بدین ترتیب رویای باز پس گیری صنعا از حوثی ها به صفر می رسد.

یزدفردا :نویسنده: گلن کاری، دانیل فلتلی و محمد حاتم (Glen Carey, Daniel Flatley and Mohammed Hatem)

دیپلماسی ایرانی: در هفته های گذشته جنگ بین جدایی طلبان جنوب یمن با جنگجویان طرفدار دولت وابسته به عربستان سعودی، ائتلاف شکل گرفته توسط امارات متحده ی عربی و عربستان سعودی را تضعیف کرده است. نتیجه تضعیف این ائتلاف، قدرتمند شدن شورشیان حوثی است که از سال 2014 پایتخت را به کنترل خود درآورده اند.

کامران بخاری، مدیر مرکزی برای سیاست جهانی در واشگنتن در این باره می گوید: «حوثی ها این شکاف را می بینند و در مورد آن تامل می کنند که چطور می توانند از آن بهره برداری کنند. این شکاف آنها را جسورتر می کند و سبب می شود تا آنها کارزار خود را با قدرت به پیش ببرند.»

واشنگتن تلاش می کند تا عربستان را رفته رفته متقاعد کند تا با حوثی ها بر سر میز مذاکره بنشیند. به خصوص حالا که احتمال یک رویارویی با ایران کم نیست. اگرچه عربستان سعودی و امارات متحده عربی هر دو به مبارزه با ایران پایبندند، اما اگر اندک شانسی برای دوری حوثی ها از ایران با بازگشتن صلح و ثبات به یمن وجود داشته باشد، گفت وگو خالی از فایده نخواهد بود.

جنگ در بخش های جنوبی یمن پس از اینکه امارات اعلام کرد نیروهایش را بیرون می کشد اندکی کاهش یافته است. هر چند هنوز تنش ها بین دولت عبدالمنصور هادی و جدایی طلبان بالاست. جدایی طلبان خواستار شکل گیری یک دولت جدید در جنوب یمن هستند. آنها معتقدند حزب اصلاح که نقش اصلی را در دولت مرکزی بازی می کند روابطی با اخوان المسلمین دارد که نگرانی های امارات را دامن می زند.

برخی یمنی ها معتقدند عربستان سعودی و امارات می خواهند کشور را در راستای منافع خودشان تکه تکه کنند. بدین ترتیب رویای باز پس گیری صنعا از حوثی ها به صفر می رسد.

هفته گذشته هیئتی از جدایی طلبان به عربستان رفت تا گفت وگوهای غیر مستقیمی با دولت یمن داشته باشد. اما پاسخ ریاض این گونه بود: «عربستان هیچ تلاشی را برای ایجاد یک واقعیت جدید در یمن که به وسیله زور یا تهدید شکل گرفته باشد و بخواهد به زور قبولانده شود، نمی پذیرد.»

جنگ ویرانگر یمن مرگ هزاران غیر نظامی، آوارگی میلیون ها مردم گرسنه و تجدید حیات القاعده و داعش را در پی داشته است. به همین علت یک حرکت فراحزبی در ایالات متحده خواستار پایان کمک های نظامی امریکا به عربستان شده، چیزی که ترامپ با آن مخالف است.

اگر عربستان با حوثی ها مذاکره کند موانع دیگری وجود خواهند داشت: حوثی ها ممکن است بخواهند صحبت کنند اما ایرانی ها به آنها اجازه ندهند. حتی اگر مذاکره محتمل باشد، حوثی ها چه می خواهند؟ آیا آنها مشارکت در دولت را می خواهند یا می خواهند کنترل دولت را به دست بگیرند؟ مورد اخیر چیزی است که نه امارات و نه عربستان زیر بار آن نمی روند.

منبع: بلومبرگ / تحریریه دیپلماسی ایرانی

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا