فایننشال تایمز: حمله به آرامکو اعتماد بازار جهانی به عربستان را متزلزل کرد

یک رسانه غربی نوشت حملات پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی وابسته به شرکت نفتی آرامکو، اعتماد بازار جهانی به عربستان سعودی را به عنوان بزرگ‌ترین کشور تولید کننده نفت در جهان متزلزل کرده است.

روزنامه «فایننشال تایمز» انگلیس در گزارشی نوشت: حمله به دو میدان نفتی در عربستان سعودی نقطه ضعف‌ها در بازار جهانی نفت را برملا و اعتماد جهانی به عربستان سعودی را به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نفت در جهان را متزلزل کرده است.

در این گزارش، این سوال مطرح شده است که «عربستان سعودی به چه مدت زمان نیاز دارد تا به ظرفیت کامل تولید نفت بازگردد و خسارت‌های وارد شده به تاسیسات نفتی هدف قرار گرفته را جبران کند؟»، آمده است: «مهم‌ترین مسئله برای معامله‌کنندگان در بازار نفت و به طور کلی اقتصاد جهانی این است که وجهه عربستان سعودی به عنوان کشوری که تولید نفت آن تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و در آن اخلال ایجاد نمی‌شود، مخدوش شده است.»

در این چارچوب، شرکت «رستاد انرژی» متخصص در مشاوره نفتی با اعلام این‌که حملات به آرامکو، بازارهای جهانی را طی چند روز اخیر زیر و رو کرده است، به این روزنامه گفت: «بازارهای جهانی نفت اکنون باید به این فکر کنند که دشمنان سعودی در منطقه قدرت انجام حملات به عمق عربستان سعودی و تهدید زیرساخت‌ها و میادین نفتی آن را دارند.»

انصارالله یمن، روز شنبه دو پالایشگاه آرامکو به نام‌های «خریص» و «بقیق» را هدف حمله 10 فروند پهپاد ارتش یمن قرار داد.

به گفته وزیر انرژی عربستان، در نتیجه حملات نیروهای انصارالله 50 درصد از صادرات نفتی عربستان سعودی مختل و متوقف شده است.

روزنامه «وال‌استریت ژورنال» نیز شامگاه یکشنبه گزارش داد مسئولان شرکت آرامکو که ابتدا وعده داده بودند تولید نفت عربستان از روز دوشنبه به سقف پیش از حملات بازخواهد گشت، در تازه‌ترین اظهار نظر گفته‌اند تا پایان روز دوشنبه «یک‌سوم» از میزان قبلی بازگردانده خواهد شد.

بنابر همین گزارش، ارزیابی‌های آمریکا نشان می‌دهد که تا 15 سازه این تأسیسات خسارت دیده‌اند.

شماری از تحلیلگران نفتی گفته‌اند اگر عربستان نتواند تولید نفت خود را به سرعت به سقف قبل از حملات برساند، از روز دوشنبه به قیمت هر بشکه نفت 5 تا 10 دلار اضافه خواهد شد و ممکن است قیمت آن به 100 دلار در هر بشکه هم برسد.

واکنش توییتری ترامپ به حملات علیه تأسیسات نفتی عربستان/واکنش عراق به ادعا‌ها درباره مبدأ حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان

واکنش مسکو به حمله پهپادی اخیر یمن به عربستان، واکنش عراق به ادعا‌ها درباره مبدأ حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان، ارسال ۱۵۰ کامیون سلاح از سوی آمریکا به سوریه و فرمان عفو غمومی از سوی بشار اسد، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش توییتری ترامپ به حملات علیه تأسیسات نفتی عربستان نیز اشاره کرد.
 
واکنش مسکو به حمله پهپادی اخیر یمن به عربستان، واکنش عراق به ادعا‌ها درباره مبدأ حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان، ارسال ۱۵۰ کامیون سلاح از سوی آمریکا به سوریه و فرمان عفو غمومی از سوی بشار اسد، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش توییتری ترامپ به حملات علیه تأسیسات نفتی عربستان نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس جمهور آمریکا در توئیتی اعلام کرد، در پی حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی مجوز استفاده از ذخایر راهبردی نفت آمریکا را صادر کرده است.

دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: با توجه به حمله به عربستان سعودی که ممکن است بر قیمت های نفت تأثیر بگذارد، من مجوز برداشت از ذخیره استراتژیک نفت را در صورت لزوم و به اندازه کافی برای حفظ بازارها صادر کردم.

گفتنی است، وزارت کشور عربستان روز شنبه اعلام کرده بود: دو آتش‌سوزی در دو مرکز تولید نفت شرکت آرامکو در استان «بقیق» و «هجره خریص» به وقوع پیوست و این دو آتش‌سوزی در نتیجه هدف قرار گرفتن شرکت آرامکو به وسیله پهپاد اتفاق افتاده است.

همچنین یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن چند ساعت پس از این حملات ضمن تأیید بزرگ ترین حمله به تأسیسات نفتی در دورترین نقطه شرقی عربستان، از ادامه این حملات در صورت تداوم جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن خبر داد.

واکنش توییتری ترامپ به حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان/واکنش عراق به ادعاها درباره مبدأ حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان/ ارسال 150 کامیون سلاح از سوی آمریکا به سوریه/ فرمان عفو غمومی از سوی بشار اسد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه خطاب به پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی تأکید کرد: نه مقصر شناختن ایران، بلکه پذیرش راه حل های پیشنهادی ایران به قائله یمن خاتمه می دهد.

واکنش مسکو به حمله پهپادی اخیر یمن به عربستان

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه امروز یکشنبه اعلام کرد، ریاض به دنبال حمله به تأسیسات نفتی آرامکو از مسکو درخواست کمک نکرده است.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در ادامه افزود، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری کشورش در جریان این رویداد بوده و از آن اطلاع کاملی دارد.

واکنش توییتری ترامپ به حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان/واکنش عراق به ادعاها درباره مبدأ حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان/ ارسال 150 کامیون سلاح از سوی آمریکا به سوریه/ فرمان عفو غمومی از سوی بشار اسد

این در حالی است که وزارت کشور عربستان دیروز با تأیید این حمله اعلام کرده بود: دو آتش‌سوزی در دو مرکز تولید نفت شرکت آرامکو در استان «بقیق» و «هجره خریص» به وقوع پیوست و این دو آتش‌سوزی در نتیجه هدف قرار گرفتن شرکت آرامکو به وسیله پهپاد اتفاق افتاده است.

همچنین یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن چند ساعت پس از این حملات ضمن تأیید بزرگترین حمله به تأسیسات نفتی در دورترین نقطه شرقی عربستان، از ادامه این حملات در صورت تداوم جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن خبر داد.

واکنش عراق به ادعاها درباره مبدأ حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان

دولت عراق با بی‌اساس خواندن ادعاها مبنی بر استفاده از خاک این کشور در عملیات پهپادی علیه تأسیسات نفتی عربستان،‌ بر پایبندی خود به قانون اساسی مبنی بر منع استفاده از اراضی این کشور برای تجاوز به کشورهای همسایه و دوست و برادر تأکید کرد.

در بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی نخست وزیر عراق آمده است عراق خبرهای برخی رسانه‌ها و شبکه‌های ارتباط اجتماعی مبنی بر استفاده از خاک این کشور برای حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی با استفاده از پهپاد را تکذیب می‌کند.

در این بیانیه آمده است دولت عراق بر پایبندی خود به قانون اساسی مبنی بر منع استفاده از اراضی کشور برای تعدی به کشورهای همسایه و برادر و دوست تأکید می‌کند و در عین حال، با قاطعیت با هر طرفی که برای نقض قانون اساسی تلاش کند، برخورد خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه، دولت عراق، کمیته‌ای متشکل از طرف‌های عراقی ذی‌ربط را برای پیگیری اطلاعات و آخرین تحولات تشکیل داده است.

دولت عراق در این بیانیه از همه طرف‌ها خواسته است، از حملات متقابل که سبب بروز تلفات و خسارات‌ گسترده می‌شود، دست بردارند.

این بیانیه آورده است که دولت عراق با توجه و اهتمام این تحولات را دنبال و با برادران خود ابراز همبستگی و نگرانی خود را از اینکه تنش‌آفرینی و راه‌حل‌های نظامی سبب پیچیده‌تر شدن اوضاع انسانی و سیاسی شده و امنیت مشترک و امنیت منطقه‌ای و بین ‌المللی را تهدید می‌کند، ابراز می‌کند.

بر اساس این بیانیه، دولت عراق بار دیگر بر ضرورت حل مسالمت‌آمیز بحران یمن و حمایت از جان مردم این کشور و حفظ امنیت کشورهای برادر تأکید و از کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای منطقه می‌خواهد به مسئولیت‌های انسانی و اخلاقی خود عمل کرده و ابتکارعمل‌هایی برای پایان دادن به این جنگ که هیچ برنده‌ای ندارد، در پیش گیرند، جنگی که تنها به تلفات انسانی بالا و ویرانی زیرساخت‌ها و تأسیسات حیاتی منجر می‌شود.

شبکه سی‌ان‌ان آمریکا مدعی شده بود، حمله پهپادی روز گذشته به دو پالایشگاه نفت عربستان سعودی وابسته به شرکت آرامکو از خاک عراق صورت گرفته است.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا