دماسنج اصلی بازار سهام روز گذشته پیرو روند پرشتاب صعودی خود از ابتدای شهریور، بار دیگر رکوردشکنی کرد. رشد ۴۴۲۳ واحدی شاخص کل بورس تهران، موجب شد فاصله این نماگر از ابرکانال ۳۰۰ هزار واحدی به کمتر از ۲ درصد برسد. به‌نظر می‌رسد رشد معنادار قیمت اغلب فلزات و نفت در بازار جهانی طی معاملات آخرین روزهای هفته گذشته، موجب اقبال دوباره بورس‌بازان به غول‌های کالایی بازار سهام شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد حتی در صورت ثبات قیمتی کامودیتی‌ها در سطوح فعلی، شرکت‌های کالایی بورس از ارزندگی بالایی برخوردار هستند.

روز گذشته رشد ۵/ ۱ درصدی دماسنج اصلی بازار سهام در حالی رقم خورد که نماگر هموزن با تاثیر یکسان نمادها ۱/ ۲ درصد پیشرفت داشت. در شرایط فعلی با وجود اینکه بوی بهبود از اوضاع سیاسی و بهتر شدن شرایط کالاها در بازار جهانی به مشام می‌رسد، اما با توجه به تداوم مخاطرات موجود، همچنان شرکت‌های کوچک و متوسط بورس تهران به‌دلیل تاثیرپذیری کمتر از متغیرهای کلان، از اقبال بالاتری نزد فعالان بازار سرمایه برخوردارند. در مجموع با توجه به رشد ۵/ ۱ درصدی شاخص کل در روز گذشته، بازدهی بازار سهام از ابتدای ماه طی ۱۱ جلسه معاملاتی به ۱۱ درصد رسیده است.

در اولین روز هفته نیمه تعطیل بورس تهران، ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) به هزار و ۴۹۲ میلیارد تومان رسید. در این شرایط به نظر می‌رسد تعطیلات دو روزه وسط هفته هم تاثیری بر جریان پر شتاب نقدینگی ورودی به بازار سهام نگذاشته است. عمده خریداران در بازار سهام طی روزهای اخیر، بورس‌بازان حقیقی بوده‌اند؛ به‌طوری‌که خالص تغییر مالکیت بورس تهران در معاملات روز شنبه، موجب جابه‌جایی سهام به ارزش ۱۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به سمت سرمایه‌گذاران حقیقی شد. فرآورده‌های نفتی در معاملات روز گذشته از جمله صنایعی بودند که تاثیر بالایی بر رساندن شاخص کل به سطح ۲۹۴ هزار و ۶۰۲ واحد داشتند؛ به‌طوری‌که از ده نماد با بیشترین تاثیر بر شاخص کل، ۴ نماد متعلق به گروه پالایشی‌ها بود. قیمت نفت برنت در آخرین روز هفته گذشته رشد ۷ درصدی نسبت به کف هفتگی را تجربه کرد. پیرو همین اتفاق معاملات پالایشگاه‌ها بار دیگر رونق گرفته است. به طوری که روز گذشته متوسط قیمت‌ها در این صنعت رشد ۵/ ۳ درصدی را تجربه کرد. از نمادهای جالب توجه پالایشی می‌توان به «شتران» اشاره کرد که با رشد ۵/ ۴ درصدی موجب اثرگذاری مثبت ۳۰۸ واحدی بر نماگر اصلی بازار سهام شد. سهام پالایش نفت تهران در روز گذشته بارها در سقف مجاز قیمتی روزانه مازاد تقاضا را تجربه کرد.

جایگاه نخست پر معامله‌ترین صنعت در روز گذشته به گروه شیمیایی تعلق گرفت. به طوری که ارزش معاملات خرد این صنعت به نزدیکی ۱۴۵ میلیارد تومان رسید. این در حالی بود که رشد متوسط قیمت‌ها در سهام پتروشیمی‌ها ۹/ ۰ درصد بود. به نظر می‌رسد وزن سنگین «فارس» در شاخص صنعت شیمیایی، دلیل عمده جلوگیری از رشد بیشتر این نماگر است.البته در انتهای ساعت کاری بازار سهام، معاملات این دسته از سهم‌ها بار دیگر تقویت شد. به طوری که در انتهای بازار، شاهد معامله در سطوحی بالاتر از قیمت پایانی در اغلب نمادها بودیم. «پاکشو» در روز گذشته طی اطلاعیه‌ای خبر از خرید ۵/ ۲ درصد از سهام بانک سامان به‌عنوان یک شرکت بازار پایه‌ای داد. ارزش این معامله بالغ‌بر ۵۶ میلیارد تومان اعلام شده است. در همین راستا روز گذشته «پاکشو» و اختیارهای خرید و فروش این نماد بسته شدند تا در روز جاری بدون اعمال دامنه نوسان برای کشف قیمت بازگشایی شوند.

دیگر شرکت شیمیایی که در روز گذشته به‌دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد، هلدینگ گروه پتروشیمی ایرانیان بود. طبق اطلاعیه منتشر شده «پترول» حدود ۵۶ درصد از سهام شرکت پتروشیمی بروجن را در مزایده‌ای به گروه پتروشیمی فارس واگذار کرده است. ارزش این معامله بالغ بر ۳۰۶‌میلیارد تومان است.

روز گذشته، در بین گروه‌هایی با بیش از دو نماد بورسی، گروه قند و شکر بیشترین رشد روزانه نماگر صنعت را تجربه کرد. متوسط قیمت‌ها در گروه قند و شکر در حالی رشدی بالغ بر ۷/ ۳ درصد داشت که در انتهای بازار اغلب نمادهای قندی تجربه‌گر مازاد تقاضا در سقف مجاز قیمتی روزانه بودند. شرکت‌های قندی هفته گذشته پس از دریافت مجوز افزایش ۳۵ درصدی نرخ شکر با کاهش ارزش بازار مواجه شدند. به نظر می‌رسد افت ابتدای هفته قیمت سهام قندی بیشتر در اثر جو منفی حاکم بر بازار بود. به طوری که از روز چهارشنبه معاملات قندی‌ها مجددا رونق گرفت و شاهد افزایش قیمت سهامی این دسته از شرکت‌ها هستیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا