فرماندار يزد در جلسه مشترک انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد گفت: مهم‌ترين شاخص توسعه فرهنگي در هر جامعه اي وجود كتابخانه هاي غني و متعدد و سرانه بالاي مطالعه است.

یزدفردا:فرماندار يزد در جلسه مشترک انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد گفت: مهم‌ترين شاخص توسعه فرهنگي در هر جامعه اي وجود كتابخانه هاي غني و متعدد و سرانه بالاي مطالعه است.

به گزارش یزدفردا:جلسه مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد به ریاست سیدمحمد رستگاری، فرماندار یزد و با حضور رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از اعضای این انجمن‌ها در سالن ولایت فرمانداری یزد برگزار شد.

فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان يزد در این جلسه مشترک گفت: مهم‌ترين شاخص توسعه فرهنگي در هر جامعه‌اي، وجود كتابخانه‌هاي غني و متعدد و سرانه بالاي مطالعه است.

وی افزود: ارتقای شاخص‌هاي کتابخوانی، تأثیر انکارناپذیری بر تقويت فرهنگ ايراني و اسلامي و کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه دارد.

رستگاری اظهار داشت: برگزاری مستمر جلسات کتاب و کتابخوانی، نقش مهمی در شناسایی و اولویت‌بندی چالش‌ها و راهکارهای

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این جلسه بیان داشت: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، کتابخانه‌های عمومی استان یزد در ۵ شاخص عضویت، امانت کتاب، تعداد کتاب، زیربنای کتابخانه‌ای و تعداد کتابخانه به نسبت جمعیت، جایگاه نخست کشور را کسب کرده است.

دوست فاطمی‌ها با بیان اینکه سرانه تعداد و مساحت کتابخانه‌ای شهرستان یزد در میان تمامی شهرستان‌های استان در پایین‌ترین سطح قرار دارد، افزود: شهرستان و شهر یزد کمبودهایی از نظر تعداد کتابخانه و به ویژه زیربنای کتابخانه‌ای دارد و با اضافه شدن کتابخانه مرکزی یزد، اگرچه از نظر زیربنای کتابخانه‌ای رشد خواهیم داشت و شهرستان از رتبه هفتم به رتبه چهارم ارتقا پیدا می‌کند، اما کماکان مشکل کمبود تعداد کتابخانه و مهم‌تر از همه عدم توزیع متوازن کتابخانه در مناطق مختلف شهری، پابرجاست.

وی به ضرورت بازسازی کتابخانه‌های قدیمی، فرسوده و دارای مشکلات زیربنایی اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 20 کتابخانه در پنج سال گذشته در یزد بازسازی و بهسازی شده که قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی یزد یعنی «شرف‌الدین علی» نیز جزو همین کتابخانه‌ها است.

دوست فاطمی‌ها با بیان اینکه بیش از 2 میلیون نسخه کتاب در استان یزد وجود دارد، اظهار داشت: گلایه‌هایی در خصوص بلااستفاده بودن برخی کتاب‌های موجود در مخزن کتابخانه‌ها وجود دارد که ضمن پذیرش بخشی از این انتقاد، لازم است بیان کنیم که مخازن کتابخانه‌ها شامل انبوهی از کتاب‌های بسیار خوب و مفید نیز هستند که به دلیل عدم اطلاع و آگاهی درست از این منابع، کمتر مورد توجه واقع شده‌اند.

وی تصریح کرد: در بخش مرکزی به علت تعدّد روستاها، امکان احداث کتابخانه در تمامی این نقاط نیست و بعضاً برای راه‌اندازی کتابخانه در روستای مرکزی دهستان‌های استان نیز اجماع لازم صورت نمی‌گیرد؛ به همین خاطر به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای بهره‌مندی همه روستاها از نعمت کتابخانه، راه‌اندازی و حمایت از کتابخانه‌های سیار است.

در ابتدای این جلسه محسن رفیعی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد نیز گزارشی از عملکرد اداره متبوع خود در بخش‌های فرهنگی و عمرانی ارائه کرد.

موضوع افزایش حق عضویت کتابخانه‌های نهادی از ابتدای مهرماه، از جمله مواردی بود که در دستور کار جلسه مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد قرار داشت و به تصویب اعضا رسید.

در پایان این جلسه نیز از دهیاران روستاهای شحنه، مدرسی، حسین‌آباد ریسمانی و دهنو به دلیل حمایت ویژه از کتابخانه سیار این مناطق، تقدیر شد.

گفتنی است، شهرستان یزد در حال حاضر 29 کتابخانه فعال دارد که از این تعداد 28 باب شهری و یک باب نیز روستایی است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا