استاندار یزد در مراسم افتتاحیه اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی که در شهرستان میبد برگزار شد، اظهار امیدواری کرد: این اجلاس به نقطه عطفی در تبیین جایگاه و نقش اجتماعی پیرغلامان و خادمان حسینی بدل شود.

 ‌به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز چهارشنبه ششم شهریور ماه ۹۸ ‌و در پنجمین روز از بزرگداشت هفته دولت "محمدعلی طالبی" استاندار یزد در مراسم افتتاحیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی که با حضور "آیت‌الله محمدرضا ناصری" نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و مقامات و شخصیت‌های کشوری و استانی در شهرستان میبد برگزار شد، پیرغلامان حسینی را ستون‌های قابل اتکا در برقراری ارتباط بین ملت و دولت دانست و اظهار امیدواری کرد که این اجلاس به نقطه عطفی در تبیین جایگاه و نقش اجتماعی پیرغلامان و خادمان حسینی بدل شود.
متن کامل سخنان استاندار یزد در مراسم افتتاحیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی به شرح زیر است:
با درود و سلام به ارواح مطهر شهدا، روح بلند و ملکوتی امام راحل بنیانگذار جمهوری اسلامی و عرض سلام و خیرمقدم خدمت مهمانان گرامی، پیرغلامان حسینی از سراسر ایران عزیز و همچنین مهمانان خارجی شرکت کننده در هفدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمین حسینی.
سپاس و تقدير از همه كسانی كه در انتخاب استان يزد براي ميزباني اين اجلاس سهيم بودند و فرصت عرض ارادت حسينيه ايران را به خادمان و ناشران فرهنگ والاي حسيني ارزاني داشتند به ويژه سپاس از سازمان صدا و سيمای جمهوري اسلامي ايران و عرض خيرمقدم به جناب آقاي دكتر رحمتي رئيس محترم بسيج رسانه ملي و ديگر مديران و دست‌اندركاران اين مجموعه.
عرض خيرمقدم به ساير مهمانان، نماينده محترم ولي فقيه در استان و امام جمعه معزز يزد، مديران محترم استان، شهرستان و خادمان حسيني در استان يزد.
پیر در نگاه اول شاید در مقابل جوان قرار گیرد و اشاره به سن و سال افراد داشته باشد اما در نگاهی ژرف‌تر از دوره‌های مختلف زندگی فراتر رفته و به عنصری فرهنگی و اجتماعی بدل می‌شود.
پیر را در ادبیات مذهبی ما گاه به معنای راهنما و مرشد گفته‌اند، کسی که راه و رسم منزل‌ها را می‌داند، دست نوپایان را می‌گیرد و به سوی کمال رهنمون می‌شود.
در این معنا، پیری با فرزانگی همراه است و نصیحتش کارگشای دیگران ‌و ادبیات غنی ما مشحون است از توصیه به شنيدن و به کار بستن پند پیران.

          به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید                    که سالک بی‌خبر نبود ز راه و رسم منزل‌ها

در شاهنامه عظیم فردوسی نیز که بازتاب بخشی از فرهنگ و هویت ماست، پیر، جایگاهی متفاوت دارد و پیران، نه کهنسالان جامعه، که کسانی هستند با توانایی شناخت فَرَّهِ ایزدی. چنانچه فی‌المثل زال از بدو تولد پیر بود و در این جایگاه پیران می‌توانند افرادی را که قابلیت سروری و پادشاهی دارند شناخته و به جامعه معرفی کنند.
با این معنایی که گفته شد، پیر با همه عظمتش در ترکیبی شگفت‌انگیز همنشین غلام می‌شود که به معنای خدمتکاری و نوکری است و این سوال را پیش روی ما قرار می‌دهد که چگونه کسی می‌تواند هم پیر باشد و هم غلام.
جواب این سوال را نمی‌توان یافت جز با افزودن پسوند "حسینی" به نام پیرغلامان. در واقع، فقط با توصیف حسینی بودن است که می‌توان درک کرد، پیران، بزرگان، راهنمایان و ناصحان جامعه، همزمان که چراغی فراراه جویندگان حقیقت می‌افروزند، خود لباس غلامی اهل بیت (‌ع) به تن مي کنند.
آنها که عمر خود را بر سر برپاداری آیین‌ها و شعائر اهل بیت گذاشته‌اند، از این طریق، نقشی یگانه در جامعه یافته و ضمن آنکه خود سالک راه اهل بیت شده‌اند، در دوران خطیر کنونی می‌توانند و باید دستگیر سایر افراد جامعه نیز باشند و با بهره گيري از سرمايه اعتماد مردم به آنها، کمک کنند تا وحدت جامعه ما حول آموزه‌های اهل بیت حفظ گردد، كما اينكه امروز شاهد هستيم كه پيرغلامان حسيني در همه جاي ايران ‌یک پاي نقش آفريني اجتماعي در صلح و سازش ها و رفع اختلاف ها و نزديک كردن دل ها به هم در ميان خانواده ها و جامعه هستند.


پیرغلامان حسینی ستون های قابل اتکا در برقراری ارتباط بین ملت و دولت


اعتماد دولت و ساختارهاي حكومت به اين قشر عزيز نيز موجب شده است تا پيرغلامان، ستون هاي قابل اتكا در برقراري ارتباط ميان دولت و ملت و پيشبرد سياست ها و برنامه هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران باشند.
با توجه به حضور مهمانان عزيز از كشورهاي مختلف دنيا، نمي توان به نقش و تاثير بين المللي حركت پيرغلامان اشاره نكرد.
ارزش هاي حسيني زبان مشترک انسانيت است، نه تنها اين ارزشها ، دلهاي ارادتمندان خاندان اهل بيت (ع) را به يكديدگر نزد‌یک مي كند، بلكه اين ظرفيت را دارد تا پيوند دهنده دلهاي رنجور از ظلم ظالمان در همه نقاط دنيا فارغ از رنگ ها، فرقه ها و دين ها باشد و اميد داريم كه اين اجلاس انشاالله بتواند در اين مسير، موجب یک حركت جديد و شتابنده باشد.‌


استان یزد خانه مهر اهل بیت (‌ع) است


بسیار خرسندم که امسال استان یزد افتخار میزبانی از پیرغلامان حسینی را دارد. یزد، خانه مهر اهل بیت(‌ع) است و یزدی‌ها از دیرباز، چونان حاجبان و نگاهبانانی همیشه بیدار، از شعله دوستی اهل بیت ‌(‌ع) در وجود خود حفاظت کرده و گرمای این محبت و مهر را سینه به سینه منتقل کرده و در همه دوره‌ها از آن گرمی و حیات گرفته‌اند.
حب اهل بیت (‌ع) و مهر امام سوم آنچنان در وجود مردم این استان ریشه‌دار شده که بر معماری و آداب و رسوم ما نیز اثر گذاشته، تا جایی که در بافت‌های شهری و روستایی ما حسینیه‌ها و تکیه‌ها همیشه جایگاه و کارکرد ویژه‌ای داشته اند و ساکنان این استان در برپایی مجالس یاد اهل بیت (‌ع)، صاحب سبک و رسوم منحصر به فردي هستند و جالب اينكه همه اين فعاليت ها منحصر در ايام عزاي ماههاي محرم و صفر نيست و اینگونه مجالس در هر زمانی از سال در شهر و دیار ما دایر است.
امیدوارم این همایش به نقطه عطفی در تبیین جایگاه و نقش اجتماعی پیرغلامان حسینی بدل شده و پس از این شاهد نقش‌آفرینی هر چه بیشتر پیرغلامان در عرصه‌های اجتماعی باشیم.
نقشی که از یک سو ریشه در معارف اهل بیت (‌ع) دارد و از آن منبع، نیرو می‌گیرد و از سوی دیگر به سبب محوریت پیرغلامان در میان افراد جامعه و ارتباط گسترده آنها در قالب‌ هیئت ها و مجالس، امکان نشر و اشاعه آن معارف فراهم می‌گردد و می‌تواند همه ما را حول ریسمان دوستی اهل بیت (‌ع) گرد آورد.
در پایان وظیفه می دانم از میزبانی شایسته شهرستان میبد در برگزاری مراسم افتتاحیه این همایش بین‌المللی صمیمانه سپاسگزاری داشته باشم، به ویژه از برادر عزیزم جناب صفدری زاده و نیز فرماندار محترم و دیگر مسئولان شهرستان که با جدیت و انگیزه های مبتنی بر باورهای دینی برای برگزاری شکوهمند این اجلاس تلاش کرده اند.
براي همه عزيزان، سلامتي و شادكامي و عاقبت به‌خيري در مسير ارزش هاي متعالي ديني و سيره حسيني آرزو دارم.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا