یزدفردا:نشست بررسی مطالعات ترافیک غیرهم‌سطح شوش، با حضور سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

این نشست با حضور علی‌اصغر مونسان، سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور و جمعی از مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، مسئولان استان خوزستان و مهندسان مشاور برگزار شد.

در این نشست، مهندس مشاور شهرداری شوش و مهندس مشاور میراث‌فرهنگی و نیز برخی از مدیران و کارشناسان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص تقاطع غیرهم‌سطح شوش پرداختند و موارد مرتبط این تقاطع غیرهم‌سطح با حوزه میراث‌فرهنگی به‌صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر مونسان، سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست در سخنانی گفت: «حوزه میراث‌فرهنگی تنها مربوط به موضوع اشیای تاریخی نیست، بلکه حوزه تمدنی و تاریخ و فرهنگ نیز برای همه ما اهمیت فراوانی دارد. در برخی از کشورهای همسایه شاهد این هستیم که برای خود حوزه تمدنی ایجاد می کنند یا سعی می‌کنند برخی از شخصیت‌های فرهنگی و ادبی ما را به‌نام خودشان ثبت کنند. در موضوع تقاطع غیرهم‌سطح شوش هم آنچه بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، حوزه تمدنی این منطقه است.»

او در ادامه گفت: «طرحی باید ارائه شود تا کمترین آسیب به حوزه میراث‌فرهنگی وارد شود و نظر پژوهشگاه باید لحاظ شود. چراکه در موضوع تقاطع غیرهم‌سطح شوش در کنار اهمیت اشیای تاریخی، آنچه از اهمیت بالاتری برخوردار است، لایه‌های تاریخی‌فرهنگی در این منطقه است که نشان‌دهنده حوزه تمدنی منطقه شوش است.»

دکتر مونسان افزود: «امروز دور هم جمع شدیم تا بتوانیم بهترین راه‌حل برای این تقاطع را بیابیم. در این میان به‌نظر می‌رسد بهترین راهکار ایجاد جاده کمربندی است. درواقع اگر این مسیر ترافیک سنگین دارد و مسیر ترانزیتی است، باید مسیری در بیرون شهر ایجاد شود.»

او اضافه کرد: «درباره محور شمال – جنوب نیز بحث شد و مهندس مشاور توضیحاتی را ارائه داد، اما واقعیت این است که نمی‌توان با این طرح قانع شد، چون با اجرای این طرح موضوع ایمنی حل نمی‌شود. با ایجاد زیرگذر نه موضوع ترافیک حل می‌شود نه موضوع تصادفات؛ ضمن این‌که در زیرگذر در بدو ورود به‌طور حتم گره ترافیکی خواهیم داشت، از این رو باید به فکر یک راه‌حل جدید باشیم.»

سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطر نشان کرد: «ضمن این‌که در طرحی که برای ایجاد این پل ارائه می‌شود، باید از نظر معماری، منظری متناسب با محوطه فرهنگی‌تاریخی میراث‌جهانی شوش باشد و باید طرح‌ها در کلیه مراحل برای بررسی و تطبیق با ضوابط و مقررات ملی و بین‌المللی میراث‌فرهنگی بررسی شود.»

در این نشست همچنین محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و بهروز عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری توضیحاتی را در خصوص منطقه شوش و تقاطع غیرهم‌سطح شوش ارائه دادند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا