یزدفردا:نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «عده‌ای مشغول پرونده‌سازی علیه اصلاح‌طلبان هستند»، از شورای نگهبان خواست در بررسی صلاحیت‌ها قانون را ملاک عمل قرار دهد و تحت تاثیر فشارهای فراقانونی قرار نگیرد.

محمدرضا تابش، با رد برخی اظهارات مبنی بر اعمال فشار اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان در مورد بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات آینده مجلس، گفت: اصلاح‌طلبان همیشه قانون را مبنای کار خود قرار داده و شورای نگهبان را از اقدامات فراقانونی و سلیقه‌ای پرهیز داده‌اند. ما هیچ جلسه و مذاکره‌ای با شورای نگهبان نداشته‌ایم و برخوردهایمان با این نهاد از موضع مناعت طبع و استغنا بوده است. از شورای نگهبان هم استدعا داریم مُر قانون را ملاک عمل قرار دهد.

او افزود: ما ایراداتی را به نظارت استصوابی وارد می‌دانیم و معتقدیم که این نوع نظارت دست شورای نگهبان را برای رد یا تایید افراد باز می‌گذارد. با این وجود به هیچ حربه غیر قانونی متوسل نمی‌شویم و امیدواریم شورای نگهبان هم با توجه به اینکه عده‌ای مشغول پرونده‌سازی علیه اصلاح‌ طلبان هستند، تحت تاثیر فشارهای فراقانونی در تایید و رد صلاحیت‌ها قرار نگیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در موقعیت خطیر فعلی هر عقل سالمی که حس وطن‌پرستی و اسلام‌دوستی داشته باشد، می‌داند که طیف‌ها و سلایق مختلف باید در اداره کشور دخیل باشند. طبیعتا در انتخابات هم ملاک رد و تایید باید قانون باشد و نهادهایی مثل شورای نگهبان تحت فشار و اراده آشکار و پنهان گروه‌ها، نهادها و جناح‌ها قرار نگیرد و تاثیرپذیری آن از برخی جناح‌ها در عمل کاسته شود.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه «اصلاح‌طلبان بر ضرورت برگزاری شایسته انتخابات تاکید دارند»، افزود: امیدواریم افراد واجد صلاحیت در این انتخابات مشارکت داشته باشند و سوء ظن‌ها رفع شود. در این زمینه ما اصلاح‌طلبان آماده مذاکره با همه مراجع هستیم تا حقانیت خود و افرادی که ناجوانمردانه از گردونه رقابت خارج می‌شوند را به اثبات برسانیم.او تصریح کرد: امیدواریم با عملکرد مطلوب‌تر مجموعه حاکمیت روحیه امیدی به مردم تزریق شود و مشارکت بالای 50 درصد را شاهد باشیم. این امر منوط به برگزاری انتخابات آزاد، سالم و رقابتی است که در آن ملاک و معیار قانون باشد نه سلیقه‌گرایی و فشار آشکار و پنهان برای رد صلاحیت افراد موجهی که صرفا فکر و سلیقه آنها از یک جناح خاص تبعیت نمی‌کند.

تابش همچنین تاکید کرد: هر قدر در این ویترین آدم‌های مختلف با تنوع سلایق و افکار را داشته باشیم و در عمل اعتماد مردم جلب شده باشد، مشارکت هم بیشتر خواهد بود و سران و اصحاب و گروه‌ها رغبت بیشتری به تشویق مردم برای حضور در انتخابات خواهند داشت. مردم هم اگر روزنه‌های حداقلی را ببینند که قرار است مجلس رکن رکین قانونگذاری تلقی شود و نه هیچ نهاد و سازمان و فرد دیگری و تضمین شود که بعد از انتخابات مجلس می‌تواند خواسته‌های مردم را نمایندگی و برآورده کند، روح امید به آنها تزریق می‌شود و این موجب مشارکت گسترده خواهد شد.

این نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه «شورای نگهبان باید شرایط و مقتضیات کشور را درک کند»، گفت: شورای نگهبان در عین حالی که به وظایف قانونی خود عمل می‌کند، نباید اجازه دهد حرف و حدیث‌ها پیرامون رد و تایید صلاحیت‌ها در مشارکت مردم تاثیرگذار باشد. ما هم در راستای عمل به وظیفه ملی خود و افزایش مشارکت مردم در انتخابات که تضمینی برای بقای کشور است، از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

 

منبع: ایسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا