جلال حسن شاهی، امروز (۲۴ مرداد) در نشست خبری با اشاره به وجود 830 هزار هکتار مساحت رفسنجان بیان کرد:  670 هزار هکتار از این عرصه ها ملی و تحت پوشش اداره منابع طبیعی هستند.

 

 

 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رفسنجان تصریح کرد: 16 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی رفسنجان حساس به حریق و دارای پوشش مرتعی انبوه هستند که آتش سوزی می تواند سرایت کند؛ ضمن اینکه 8 هزار هکتار از این مراتع در منطقه راویز و 8 هزار هکتار نیز در سرچشمه و سایر نقاط رفسنجان است.

 

 

حسن شاهی بیان کرد: از ابتدای امسال 4 مورد آتش سوزی در 5 هکتار در مناطق و مراتع شهرستان رخ داد که 3 مورد در راویز و یک مورد هم در سرچشمه بوده است.

 

 

وی خاطرنشان کرد: 95 درصد آتش سوزی ها و تبعات حاصل از آن در کشور عامل انسانی است که 15 درصد آن توسط عشایر، 3 درصد توسط شکارچیان، 59 درصد بواسطه گردشگران و 8 درصد هم توسط اهالی محلی بروزمی دهد.

 

 

این مسئول با اشاره به اینکه بیشترین ضریب آتش سوزی در کل کشور از ناحیه گردشگران است؛ اظهار کرد: در عرصه های منابع طبیعی انداختن ته سیگار، پوکه های ترقه، انداختن آتش کوچک وغیره در ایجاد آتش سوزی وحریق منابع طبیعی موثر است ضمن اینکه یکسری اشیا هستند که نور از خود متصاعد می کنند و راحت می تواند حالت ذره بین ایجاد و در آتش سوزی تأثیرگذار است همچنین سوزاندن علف های هرز هم موجب آتش سوزی می شود.

 

 

وی تبعات آتش سوزی را از بین رفتن پوشش جنگلی دانست که میلیون ها سال رشد کرده اند و  عنوان کرد: درمنه، ارژن و بادام کوهی از گیاهان با ارزشی هستند که از قدیم به ما ارث رسیده اند و شاید 500 سال طول می کشد که رشد کنند و حفاظت خاک را در بر دارند لذا با کوچکترین بی احتیاطی می توانند از بین برود.

 

 

حسن شاهی گفت: اگر منطقه عاری از پوشش گیاهی شد فرسایش خاک اتفاق می افتد و تبدیل به رسوب شده و در داخل بندها و بستر رودخانه ها رها می  شوند از طرفی علاوه بر اینکه اثرات این امر بر پوشش گیاهی است موجودات هم از بین می روند؛ بسیاری از موجودات خاکی مانند سمندر کبک، مار، کرم خاکی و حیات وحش ما از بین می رود.

 

 

 

وی بیان کرد: مجازات مختلفی برای این قضیه از سال 46 در نظر گرفته شده است، ماده 45 قانون حفاظت از جنگل ها می گوید آتش زدن باغات نزدیک جنگل ممنوع است و درصورت بروز این حادثه برای متهم مجازات حبس از 2 ماه تا یکسال با پرداخت جریمه نقدی است.

 

 

این مسئول تصریح کرد: همچنین بر اساس ماده 47 نیز هرکس عمدا در جنگل آتش سوزی ایجاد کند حبس از 3 تا 10 سال دارد و حد حبس هم با توجه به حساسیت موضوع برای این ها دیده شده است.

 

 

وی پیشگیری از بروز حریق را مورد تأکید قرار داد و افزود: گردشگران حتما از خاموش شدن آتش مطمئن شوند بعد از محل به سمت منزل حرکت کنند، ترقه بازی در کوهستان ومناطق گردشگری نیز موجب آتش سوزی می شود، پوکه های ترقه اگر در پوشش گیاهی بیفتند موجب آتش سوزی می  شود.

 

 

حسن شاهی ادامه داد: در دو هفته قبل گردشگران در راویز ترقه بازی کرده و محل را ترک کرده بودند که این پوکه ها بین بوته های مرتعی راویز افتاده بود و 7 هزار متر مربع مساحت پوشش گیاهی درمنه را از بین برده بود.

 

 

وی گفت:  1504 شماره تماس رایگان حفاظت کرمان است که اگر افراد به موارد مشکوکی برخوردند می توانند با این شماره اطلاع دهند و نیروهای کرمان به ما اطلاع می دهند تا اقدامات لازم انجام شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا