آموزش و پرورش با استفاده از تمام ظرفیت های قانونی ، مشارکت حداکثری و با خلق منابع به سمت مشکلات هجوم آورد.

یزدفردا:سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با استفاده از تمام ظرفیت های قانونی ، مشارکت حداکثری و با خلق منابع به سمت مشکلات هجوم آورد.

به گزارش یزدفردا به نقل از  آموزش ‌و پرورش، سیدجواد حسینی در اجلاس روسای ادارات آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در اردوگاه شهید رجایی باغرود نیشابور گفت: یکی از مشکلات بزرگ آموزش و پرورش این است که تولید شاخص و داده می کند اما جهت بهبود عملکرد داده کاوی نمی کند و یقینا با رویکرد آینده پژوهانه بهبود عملکرد حاصل خواهد شد.

وی افزود: ما باید همواره وضعیت آموزش و پرورش را آسیب شناسی کنیم و تحول خواهی و تجدید نظر در رویه های ناکارآمد بسیار حائز اهمیت است و بجای استفاده از راهکارهای موقتی باید بر راهکارها و برنامه های طولانی مدت تمرکز کنیم و نگاه آموزش و پرورش به مسائل گوناگون باید همیشه ساختارگرایانه باشد.

حسینی تصریح کرد: بزرگترین مشکل آموزش و پرورش این است که متاسفانه ساختار ستادی و اداری این دستگاه به مانند سایر دستگاه ها بطور عام دیده شده است و این قانون فرصت های بسیاری را برای خلق ثروت و منابع از آموزش و پرورش گرفته است لذا همه علمای تعلیم و تربیت نظر دارند که آموزش و پرورش باید با قوانین خاص و نه عام اداره شود و این موضوع فرصت های بی بدیلی از جمله فرصت های اقتصادی را ایجاد خواهد کرد و در همین راستا به امید خدا قانون خاص آموزش و پرورش را تدوین و اجرایی خواهیم نمود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: آموزش و پرورش یک لشگر بزرگ اقتصادی نهفته و بالقوه است که باید به فعل تبدیل شود و در این راه باید از تمام ظرفیت های قانونی در جهت خلق منابع استفاده شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه در آموزش و پرورش دچار یک سنگینی بار در برنامه ریزی درسی هستیم و این برنامه درسی آموزش زدگی، کنکور گرایی، نمره گرایی و تعلیم و تربیت تک ساحتی را موجب شده است و در این بین تدوین یک برنامه درسی سبک، روان، تمام ساحتی با کاهش بار کار مدرسه در دستور کار قرار دارد تا نظام تعلیم و تربیت را پویا و کیفی سازد.

حسینی تاکید کرد: آموزش و پرورش دارای ساختاری معیوب، متمرکز، عمودی، چند لایه، سانترالیسم، خشن و دارای حجم بالای بروکراسی اداری است و این ساختار معیوب عوارض زیادی از جمله بار اضافی مالی بر آموزش و پرورش تحمیل کرده است و تنها راه برون رفت از این مشکلات مدرسه محوری است که فاصله صف و ستاد را کاهش می دهد و حتما باید ساختار روشنی از ابعاد مختلف مدرسه محوری تبیین شود تا با دادن اختیار به مدرسه و مدیر و افزایش سطح مشارکت بتوانیم تحول و ارتقاء کیفیت آموزشی را به مدرسه بازگردانیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: یکی از مشکلات نیروی انسانی در آموزش و پرورش توزیع نامتوازن آن در کشور است که این موضوع هدر رفت منابع را در پی خواهد داشت و طرح آمایش سرزمین و سند جامع این چالش را حل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در کنار سامان دهی نیروی انسانی باید به سامان دهی مدارس نیز توجه ویژه ای داشته باشیم گفت: متاسفانه وجود ۲۴ نوع مدرسه در ایران بهره وری مدارس را کاهش داده لذا حتما باید تکثر مدارس کاهش یافته و به سمت استفاده از مدارس بزرگ حرکت کنیم و یقینا تعلیم و تربیت تمام ساحتی در مدارس بزرگ، بهتر اتفاق می افتد و یکی از برنامه هایی که در این راستا انجام خواهیم داد ارتقاء کمی و کیفی و تقویت طرح مدارس حیات طیبه خواهد بود.

حسینی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در نظام تعلیم و تربیت باید به آن توجه ویژه کنیم خروج از وابستگی به بودجه و اعتبارات دولتی آموزش و پرورش است و در حال حاضر ۳۶۰ دستگاه از بودجه دولت سهم دارند و گرچه اعتبارات آموزش و پرورش از ۹ درصد به ۱۳ درصد ارتقاء یافته اما باید ۲۰ تا ۲۵ درصد بودجه کشور به دستگاه تعلیم و تربیت تعلق گیرد و در این مسیر باید از اتکا صرف به منابع دولتی فاصله گرفت و از همه ظرفیت های جامعه استفاده کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش را باید به صورت مشارکتی مدیریت کنیم گفت: استفاده از همه ظرفیت ها هنر است و یکی از این مشارکت ها بحث پروژه مهر است که اوج هنر مشارکت در آموزش و پرورش محسوب می شود و حتما باید به پروره مهر توجه و اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به اوضاع اقتصادی حال حاضر نباید فقط مشکلات و چالش ها را مطرح کنیم و باید با استفاده از تمام ظرفیت های قانونی، مشارکت حداکثری و خلق منابع به سمت مسائل و مشکلات هجوم آوریم و گرفتن اعتبار دو هزار میلیارد تومانی طرح رتبه بندی معلمان، جشن پایان دادن به مدارس خشت و گلی، جشن پایان دادن به بخاری های نفتی مدارس و گرفتن اعتبار پاداش پایان خدمت فرهنگیان جهت واریز در ماه های مرداد و شهریور از جمله توفیقاتی است که با وجود همه مشکلات موجود در حال تحقق و عملیاتی شدن است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا